Maxstyrkepass för Konditionsidrottare

Home Forums Allmänt om gymträning Maxstyrkepass för Konditionsidrottare

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #70731
    #546544

    Hej!

    Vad tror ni om att köra följande helkroppspass två gånger i veckan som squashspelare? Syftet är att förbätta styrkan och explosiviteten. Kommer att kombineras med ca 5 löppass och diverse specifik squashträning i veckan. Schemat är tänkt att varieras genom att byta ut latsdrag mot chins, skivstångsrodd mot hantelrodd o.s.v.

    Övningarna är tänkta att genomföras i nämnd ordning…

    4×4 Frivändning med Överstöt

    3×5 Djupa Knäböj
    4×5 Bänkpress
    2×5 Djupa Frontböj

    4×5 Millitärpress
    3×5 Marklyft
    4×5 Skivstångsrodd

    2×10 Stående Vadpress
    2×10 Sittande Vadpress

    4×5 Latsdrag

    2×10 Bålrotationer med Skivstång

    Tack på förhand!

    #546545

    Ser det även ut som att jag tänkt på rätt sätt eller bara som att jag tänkt lite i största allmänhet:)?

    #546546

    Det ser helt värdelöst ut. Kaka på kaka på kaka. Knäböj, marklyft och frontböj samma pass?

    #546547

    Ett 5×5 pass i knäböj är ju inga problem så då ser jag inte problemet att kör 3×5 knäböj + 2×5 frontböj… Då jag förhållandevis är starkare i baksida lår och säte än i ryggen är det ändå ryggen som begränsar marklyften, trots knäböj+ frontböj innan. Är jag fel ute ändå?

    #546548
    nutz wrote:
    Det ser helt värdelöst ut. Kaka på kaka på kaka. Knäböj, marklyft och frontböj samma pass?

    Ett 5×5 pass i knäböj är ju inga problem så då ser jag inte problemet att kör 3×5 knäböj + 2×5 frontböj… Då jag förhållandevis är starkare i baksida lår och säte än i ryggen är det ändå ryggen som begränsar marklyften, trots knäböj+ frontböj innan. Är jag fel ute ändå?:yikes:

    #546549

    .

    #546550
    L_eee wrote:
    Ditt programupplägg ser bra ut. Det jag tycker saknas är lite benträning med belastning på ett ben i taget, för det är väl så det ser ut i Squasch-spelet. T ex utfallsgång eller benpress med ett ben i taget. Visserligen kanske du tränar överstöt med utfall, men då kan det vara bra att göra utfall med både höger & vänster fot fram.
    Step-Up med vikt är en annan bra övning.

    Lycka till!

    Lasse Dalquist
    (fd Tyngdlyftare)

    Tack för konstruktiv kritik! Skulle det kunna fungera att alternera utfall med frontböj då syftet främst är att belasta quadriceps?

    #546551

    .

    #546552
    L_eee wrote:
    Tycker jag låter som en god idé att alternera. Det är dock viktigt att du inte får obalans i lårmuskeln så att du tränar quadriceps för mycket.
    I benpress kan du belasta mera utan skaderisk vid träning av ett ben i taget. Utfall kan man även träna åt sidan med stången på axlarna eller hantlar i händerna.

    Lasse Dalquist

    Är det för mycket med två set(utfall/frontböj) med fokus på framsida lår menar du? Både djupa knäböj och marklyft tar ju främst på baksida lår och säte(?).

    #546553

    .

    #546554

    Läsvärt: [http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=01uIRKIQqZxSR00b6bxK1yMo0000b3MIWSMo?ArticleID=bGPCROimImMAAAEU30psrV5B&Level4MenuSelected=0330001]

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.