Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
vasslefranmjolk
Titel
Registrerad 2009-11-15
Inlägg 282

Hej!

Vad tror ni om att köra följande helkroppspass två gånger i veckan som squashspelare? Syftet är att förbätta styrkan och explosiviteten. Kommer att kombineras med ca 5 löppass och diverse specifik squashträning i veckan. Schemat är tänkt att varieras genom att byta ut latsdrag mot chins, skivstångsrodd mot hantelrodd o.s.v.

Övningarna är tänkta att genomföras i nämnd ordning...

4x4 Frivändning med Överstöt

3x5 Djupa Knäböj
4x5 Bänkpress
2x5 Djupa Frontböj

4x5 Millitärpress
3x5 Marklyft
4x5 Skivstångsrodd

2x10 Stående Vadpress
2x10 Sittande Vadpress

4x5 Latsdrag

2x10 Bålrotationer med Skivstång

Tack på förhand!

vasslefranmjolk
Titel
Registrerad 2009-11-15
Inlägg 282

Ser det även ut som att jag tänkt på rätt sätt eller bara som att jag tänkt lite i största allmänhet:)?

nutz
Titel
Registrerad 2006-02-16
Inlägg 3 128

Det ser helt värdelöst ut. Kaka på kaka på kaka. Knäböj, marklyft och frontböj samma pass?

vasslefranmjolk
Titel
Registrerad 2009-11-15
Inlägg 282

Ett 5x5 pass i knäböj är ju inga problem så då ser jag inte problemet att kör 3x5 knäböj + 2x5 frontböj... Då jag förhållandevis är starkare i baksida lår och säte än i ryggen är det ändå ryggen som begränsar marklyften, trots knäböj+ frontböj innan. Är jag fel ute ändå?

vasslefranmjolk
Titel
Registrerad 2009-11-15
Inlägg 282

nutz skrev:
Det ser helt värdelöst ut. Kaka på kaka på kaka. Knäböj, marklyft och frontböj samma pass?

Ett 5x5 pass i knäböj är ju inga problem så då ser jag inte problemet att kör 3x5 knäböj + 2x5 frontböj... Då jag förhållandevis är starkare i baksida lår och säte än i ryggen är det ändå ryggen som begränsar marklyften, trots knäböj+ frontböj innan. Är jag fel ute ändå?:yikes:

Raderad
Titel
Registrerad 2017-05-28
Inlägg 0

.

vasslefranmjolk
Titel
Registrerad 2009-11-15
Inlägg 282

L_eee skrev:
Ditt programupplägg ser bra ut. Det jag tycker saknas är lite benträning med belastning på ett ben i taget, för det är väl så det ser ut i Squasch-spelet. T ex utfallsgång eller benpress med ett ben i taget. Visserligen kanske du tränar överstöt med utfall, men då kan det vara bra att göra utfall med både höger & vänster fot fram.
Step-Up med vikt är en annan bra övning.

Lycka till!

Lasse Dalquist
(fd Tyngdlyftare)

Tack för konstruktiv kritik! Skulle det kunna fungera att alternera utfall med frontböj då syftet främst är att belasta quadriceps?

Raderad
Titel
Registrerad 2017-05-28
Inlägg 0

.

vasslefranmjolk
Titel
Registrerad 2009-11-15
Inlägg 282

L_eee skrev:
Tycker jag låter som en god idé att alternera. Det är dock viktigt att du inte får obalans i lårmuskeln så att du tränar quadriceps för mycket.
I benpress kan du belasta mera utan skaderisk vid träning av ett ben i taget. Utfall kan man även träna åt sidan med stången på axlarna eller hantlar i händerna.

Lasse Dalquist

Är det för mycket med två set(utfall/frontböj) med fokus på framsida lår menar du? Både djupa knäböj och marklyft tar ju främst på baksida lår och säte(?).

Raderad
Titel
Registrerad 2017-05-28
Inlägg 0

.

Titel
Registrerad 2006-05-22
Inlägg 1 985

Läsvärt: [http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=01uIRKIQqZxSR00b6bxK1yMo0000b3MIWSMo?ArticleID=bGPCROimImMAAAEU30psrV5B&Level4MenuSelected=0330001]

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 4 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 395, juni 2017

• BODY 394, maj 2017

• BODY 393, april 2017