Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2010-10-04
Inlägg 5

Hej,

Jag har insett att jag inte ökar eller utvecklas i styrka på samma sätt längre, och skulle gärna vilja ha lite förklaringar och tips till hur jag ska ta mig vidare.

Jag är man, 23 år, 180cm, 85kg och har styrketränat ca 3-4 dagar i veckan i 3 år. När jag började var jag spritfet och väldigt klen, kunde inte bänka 40kg. Nu ligger jag ungefär på (5RM) 90kg bänk, 120kg böj, 170kg mark och cirka 15 strikta chins. Dessa nivåer har jag legat på i mer eller mindre ett år. Jag har kört 2-split, 3-split, 4-split och växlat mellan 5, 10 och 15 repetitioner - inget tycks ta mig till nästa "nivå". Jag har sneglat på stronglift 5x5 men tvivlar på att det är rätt för mig då jag kommer få det väldigt svårt att höja mig 2,5/5kg varje pass - eller tänker jag fel? Har ni haft liknande problem som jag och i sådant fall, hur tog ni er ur det?

MVH
Anton

redfik
Titel
Registrerad 2011-03-20
Inlägg 108

Hejsan, är ju alltid svårt att försöka ge svar när man inte vet exakt hur ditt läge ser ut, då tänker jag på jobb/skola, sömn, mat osv.

Jag tror att vi alla når en viss nivå på hur mycket vi klarar av att lyfta samt träna utan att bli professionella, alltså lägga ner mer tid på träningen än vi lägger ner på övriga livet. Det är troligtvis rätt svårt att konstant öka när man har ett liv vid sidan om.
Träning handlar ju som sagt inte bara om att lyfta vikter, för lite sömn, för mycket stress, för lite/dålig mat påverkar också.

Någonstans kommer kroppen stanna upp och då krävs det troligtvis att man väljer bort något från livet och byter ut det mot träning (kost, sömn, mindre stress, mindre alkohol osv). Sen är ju frågan om man tycker det är värt det.

Utöver det så skulle jag rekommendera att du ligger på en högre procent av ditt RM om du vill öka i vikter, ju tyngre vikter desto starkare blir du, RM står alltså för repetitions maximum och skrivs ut i % inte i antal, 90% av ditt RM eller mer för att öka i vikter. (Tänkte skriva ut det bara så du inte blir förvirrad när jag skriver att du ska öka ditt RM, då du angett 5RM i ditt inlägg)

Sen är teknik viktigt, har du kollat upp så du har bra teknik i alla utförande? Knäböj är exempelvis en övning där god teknik kan ge otrolig ökning i vikter, knäböj är betydligt mer komplext än att bara böja på knäna och räta ut dem igen. Nu säger jag inte att du har dålig teknik, men kan verkligen vara värt att se över den om du inte tycker att du ökar.

Här är vad jag tycker är en mycket bra genomgång hur man utför bra knäböj där teknik för HELA kroppen gås igenom: https://www.youtube.com/watch?v=X_wwJhaN0vU

Utöver det så kan det också vara bra att isolera vissa delar av kroppen för att stärka dem, för att sedan få ett bättre resultat på de stora övningarna. Dåligt resultat i mark, kan bero på en svag rumpa, samma med böj, men det kan också vara andra muskler som kanske inte är lika bra tränade som dina starkaste.

Försök att hitta vad dina svagheter är, i mitt fall är min svaghet min rumpa, och jag försöker därför alltid träna den lite extra.
Hoppas något hjälpte dig!

Mvh Fredrik

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 4 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017