vad händer när man blir sjuk?

Home Forums Allmänt om gymträning vad händer när man blir sjuk?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #79786
    #711428

    nu har ja vart sjuk o inte kunnat gymma på 4dagar.. fortfarande halsont etc.. min fråga är hur lång tid det tar innan muskelmassan börjar försvinna? jag äter relativt bra ändå.. och käkar bara bra skit.. ja märker ju att ja blivit spinkigare.. kanske för lite pump som sitter i.. men som sagt.. när börjar muskelmassan ”försvinna”?

    mvh micke

    #711429

    Nedbrytning av muskelprotein pågår alltid, frisk eller sjuk. Normalt är uppbyggnaden ungefär lika stor, och styrketräning uppreglerar denna så man sakta men säkert går plus. Sjukdom och stillasittande innebär negativ proteinbalans, dvs man förlorar muskelmassa. Äter du så du ligger minst i energibalans och lever ett någorlunda rörligt liv (dvs om du inte tvingas till sängliggande, utan kan leva normalt, bortsett från träning och annan hård fysisk aktivitet) tar det antagligen någon eller några veckor innan reella muskelförluster föreligger. Vid immobilisering är muskelförlust ett faktum redan efter något dygn. Energiunderskott påskyndar processen, liksom svåra infektioner. Ett EAA-tillskott eliminerar helt den muskelförlust som immobilisering innebär.

    Att man fort känner sig mindre och plattare beror inte nödvändigtvis på förlust av muskelprotein, utan på förlust av muskelglykogen och därmed också vätska i musklerna.

    #711430

    okej tack så mycket för hjälpen :D ska väl inte oroa mig för mkt i onödan då.. men man känner sig ju så slapp :p

    =)

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.