Om man nu ev. saknar anlag för konditionsträning – vadan göra?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Om man nu ev. saknar anlag för konditionsträning – vadan göra?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #101131
    #1074498

    Långt har jag kommit med träningen sedan jag gick med detta forum; tackar för alla tips och trådar!
    Ligger t.ex. på 70kg i marklyft; inte superimponerande för en kvinna, men mycket mer än de 15kg jag lekte med när det begav sig.

    Jag har dock haft ögonen för en del tunga tvälingar (Tjurruset, Gladiatorerna, en brittisk hinderbanerace vars namn jag glömt, ect), tävlingar som vore helt omöjliga för mig idag. Det är så att min kondition är på en ganska låg nivå, och jag lyckas inte få upp den. Det kan vara så att jag saknar anlag för att bli bra på den grenen helt enkelt.

    Men om jag nu på 6 månader – 1 år ska bli riktigt fit for figth för tävlingarna ovan, vad finns det för tips (gärna med källor som styrker e.v påståenden) för en kvinna som har svårigheter med konditionen?

    #1074502

    Har du testat högintensiva intervaller under några veckors tid? Exempelvis spring 400m på 80% av maxpuls och därefter joggar du lugnt i 400m och upprepar detta 5 gånger.

    #1074505

    Tommy: hmm, jag har testat intervaller inomhus (på löpband dvs.), dock har jag inte orkat spinga ”snabbt” mer än i 2 minuter per intervall. Vid de tillfällena (vårterminen 2012) körde jag 4×2 min 12km/h, 5×5 min 8 km/h.

    Jag har pulsklocka som jag har på mig när jag springer utomhus, och verkar aldrig ligga över 140 (maxpuls 200 tror jag).

    Bör påpeka att jag är sugen på att testa andra former av konditionsträning än löpning (inte det roligaste av sporter enligt mitt personliga tycke).

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.