Inga framsteg?

Home Forums Bodybuilding Inga framsteg?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #105768
    #1082092

    Jag har nu styrketränat i ca två månader, dock vilade jag en månad mellan dessa två månader för att jag var på semester och hade inte möjligheten att gymma.
    Godiset och läsken har jag slutat med (tar det kanske 1-2 gånger i månaden), nu äter jag bara vanlig mat som jag antar är nyttig. Det känns också som att jag äter mer kalorier än vad jag behöver för att jag ska kunna gå upp i vikt (muskelmassa).
    När jag vägde mig i morse så märkte jag att jag inte alls har gått upp i vikt, jag väger lika mycket som när jag började gymma (62-63kg, 175 cm lång). Däremot känns det som att jag har fått större muskler när jag kollar mig i spegeln (ja, jag spänner mig framför spegeln).

    Kan detta bero på att jag har gått ner i fett och gått upp i muskler samtidigt, eller äter jag bara för lite?

    -Jeppee

    Edit: Jag har också märkt att jag har börjat få en utputande mage. Jag kollade runt mycket på forumet och Google om det här men jag hittade så många olika svar. Så vad kan det bero på och hur motverkar man det?

    #1082162

    Hejsan, anledningen till att du troligtvis får en putande mage är för att ditt kcal-överskott består av kolhydrater. Kolhydrater ger inga muskler, kroppen kan inte omvandla kolhydrater till muskler, kolhydrater är ENDAST energi till dina muskler inget annat. Om du inte kan göra av med all den energin som du tillför genom kolhydrater så kommer kroppen omvandla det till fett.

    Protein är det som kroppen använder för att bygga muskler, har du kollat på ditt intag av protein? Vid mycket hård träning bör du ligga på mellan 1.7g per kilo kroppsvikt ( olympiska kommittentens rekommendationer) till 2.0g per kilo kroppsvikt.

    Överdriv dock inte intaget av protein, för då kommer kroppen börja använda protein som energikälla istället.

    Sen tror jag inte två månaders träningen ger så mycket skillnad i vikt.

    Mvh

    #1082164

    Okej, tack för svaren, hjälpte mig verkligen!

    Jag ska försöka äta mindre kolhydrater och lite mer protein. Just nu så tar jag en Gainomax Recovery drink (och så äter jag också) efter varje träning, dock bara varannan vecka, så jag tror jag får i mig tillräckligt mycket proteiner.

    Tack ännu en gång!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.