Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2015-01-07
Inlägg 4

Då är det dags för mitt första inlägg på Body och min första deff närmar sig äntligen!!!

Har gymmat i ganska så exakt 1 år nu och nått hyggliga resultat. Tränar t.ex. bänkpress 10x3 på 85kg (tänkte att ni vill ha en liiiten aning om vart jag ligger). Är förövrigt 18 år, 195 cm lång och 100 kg tung och har räknat ut att mitt dagliga kaloribehov ligger på ca 3500kcal. Frågor än så länge?

Under senaste halvåret har dessutom ett tunt fettlager bildats vilket jag snart hade tänkt att göra mig av med i.o.m. att strandsäsongen närmar sig sakta men säkert.. Förstå mig inte fel, är absolut inte tjock och skulle knappt vilja kalla mig mullig heller, men är ganska säker på att det finns mer muskler på kroppen än vad som syns helt enkelt. Men så finns det även några ? som jag skulle vilja få uträtade...

Eftersom det här är min första deff så vet jag inte riktigt vilken slutvikt jag strävar efter. Så hade helt enkelt tänkt o köra på tills jag är nöjd med det jag ser i spegeln. Men vad skulle ni gissa på att min slutvikt kan tänkas vara?

Jag är sugen på att ligga ca -1000kcal om dagen eftersom 2500kcal låter som ganska mycket mat, speciellt om man vill gå ner i vikt (låter antagligen som världens nybörjare när jag uttrycker mig så). Men vill hellre bygga muskler så länge det går och sen jobba bort fettet snabbt än att hålla på och jobba bort fettet under en längre tid. Men vill man ha kvar sina muskler antar jag att man måste göra det den långsamma vägen? För jag har även förstått att man tappar mycket av sina muskler vid ett sånt stort underskott? Antar att man gör det även om jag får i mig 200g protein om dagen, sköter träning, sömn och resterande kost bra, eller?

Passar på att slänga in mitt träningsschema som jag kört de 2 senaste månaderna och som känts väldigt bra! Kör ca 5-6 pass i veckan.
Dag 1. Bröst, triceps, mage
2. Rygg, Axlar, Traps
3. Ben, biceps, underarmar
Sen börjar jag om från dag 1 igen. Men med litet annat fokus på muskelgrupperna. T.ex. så kör jag ett bröstpass med "tryckövningar" såsom bänk, lutande bänk, hantelpress o.s.v. och nästa gång med mycket cabelövningar, t.ex. flys från ovan, mitten och underifrån. Rygg kör jag t.ex. ena gången lats och den andra de mer centrala delarna. Så när jag kommit till dag 7 så börjar jag om "på riktigt". Fattar någon vad jag menar?

Tidigare har det mest varit ett bröstpass en dag. Nästa dag blev man sugen på armar och sen körde man igenom ryggen för man kände sig tvungen. Så slängde man in ett axelpass här och där och när man gått igenom allt tvingade man säg igenom ett benpass. Och sen började det om på nytt...

Finns kanske något väsentligt jag har missat men då kan jag återkomma med det lite senare. Nu är jag sugen på att höra era synpunkter/ideér/funderingar på den lilla text jag mixtrat ihop.

Titel
Registrerad 2009-12-01
Inlägg 36

tja ja fatta nog det mesta du skrev;)kul höra du skall köra en deff...alltid kul å se hur man ser ut när man får bort lite fett runt om;)

förresten kör liknande schema jag själv bra uppläg tycker jag också:)

jag kan rekommendera du ligger på max 500 kcal under så som man brukar rekommendera om du vill behålla så mycket muskelmassa du bara kan, och träna tungt som innan skippa massa morgon promenader om du inte tycker det är roligt ut å gå varje dag och titta på naturen..käka istället 400kcal mindre isåfall..

ja tycker 2500kcal e för lite eftersom du vägde 100kilo men du kanske har räknat ut ditt kaloribehov så det kanske stämmer, ja ligger på 3600kcal nu per dag å väger 79kg men ja kör ju lite lätt viktuppgång så..

jag kan ju säga hur min slutvikt blev jag vägde 80kg ca innan ja började deffa å när ja var klar vägde jag 68kg då var jag ju tömd också på vätska det va ju tävlingsform då så man brukar väl pendla mellan 10-15kg ifrån bulk till deff om man ligger bra, känns mest hälsosamt så också så 85kg kanske du kan hamna på :) men det är omöjligt säga som sagt:)

men det är alltid spegeln man skal gå efter när skall bli nöjd vågen är något man kan ha koll på då å då:)

du kan kolla min instagram om du vill se hur ja såg ut när ja vägde 68kg :) finns bilder längre ner. heter oglecki där

Titel
Registrerad 2015-01-07
Inlägg 4

Tack så mycket för svaret! Uppskattas enormt :)

Skrev in kön, längd, vikt och normal aktivitet så kom det fram att mitt dagliga kaloribehov var 3500 kalorier, så antar att det stämmer.

Tror och hoppas att jag inte behöver gå ner så mycket som 15-10 kg eftersom jag redan anser mig vara hyffsat lean. Kommer återkomma vid Juni om hur det gått så kan du kolla hur jag skötte mig, om du har lust med det d.v.s.

Men återigen tack!

LatissimusDorsin
Titel
Registrerad 2014-12-09
Inlägg 1

lånar tråden lite
Hur brukar ni som vanligtvis periodisera repsantalen göra vid deff? Många föreslår ju att köra tunga 4-6or men bör man ändå köra igenom hela repsintervallet på sina pass?
Kör halvkropp(Bröst/rygg/axlar och Ben/armar/mage) 6 dagar i veckan och köra tungt varje pass blir nog inte 100 för leder osv.? :/

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 1 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017