Hjälp med träning och diet.

Home Forums Fitness Hjälp med träning och diet.

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #106062
    #1082416

    Hej.

    Jag skriver här i forumet i en desperation och går direkt på saken, det handlar om min son. Han är 15 år gammal och är överviktig sedan han var liten, vilket han lider av. Vi har alltid trott att han skulle bli smal när han kom upp i tonåren, men det hände inte, och han väger sig med jämna mellanrum för att se hur vikten ökar för varje dag som går. Både jag och han har tittat runt på nätet efter hur han ska träna och äta för att bli smal och sedan bygga muskler, men då vi båda är noviser så vet vi inte var eller hur vi ska börja och vad som är rätt.

    Jag hade igår ett av säkert tusen samtal, då han kom och ville ha min hjälp, med honom om hur han ska göra för att kunna gå ner i vikt och få tillbaka sitt självförtroende. Jag såg även på honom att han lider mer än vad jag någonsin kunnat ana tidigare. Jag lider när jag ser hur han lider och jag känner mig så maktlös när han kommer till mig för att få hjälp och jag inte kan göra något.

    Finns det någon som kan hjälpa genom att ge en knuff i rätt riktning, berätta om vad man ska tänka på vid träning, vad man ska äta, vad som helst helt enkelt. Han tränar med vikter hemma några dagar i veckan och kör på en crosstrainer några gånger i veckan.

    /Micke

    #1082442

    Hejsan, tänkte dela med mig av mina tips och åsikter angående din situation.

    Om ni har kollat runt på nätet efter råd och tips för kosten så har ni säkert sett de olika dieter som finns. Jag är personligen ett fan av lågkolhydrats kost (lchf). Det jag gillar med lchf är att ni kan äta god mat och äta er mätta på den och samtidigt gå ner i vikt, samt förbättra hälsan!

    Testa lchf en månad, finns inget att förlora på det!( http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt )

    Det som jag gissar på kan vara det svåraste vid viktnedgång är motivationen, som tonåring har man ofta ett kortare framtidstänk och är mer otålig, så det är viktigt att inte ge upp, om ni nu testar på lchf så gör det tillsammans hela familjen och va stenhård första månaden, inget fredagsmys och inget vardagsmys, då faller allt.

    Styrketräning är nog den bästa aktiviteten enligt mig för att minska fett, stora muskler kräver mer energi = bränner mer fett. Det som är bra med styrketräning är att den är lätt att utföra även vid övervikt, alla övningar i gymmet kanske inte fungerar men många gör det. Börja gymma tillsammans, ni kan boka ett gruppass med en PT som hjälper år båda att hitta roliga övningar som passar för er, och kanske speciellt för din son.

    Att kämpa på en crosstrainer tror jag inte kommer ge så mycket resultat när det kommer till viktnedgång. Börja med kosten, och om lchf inte är något ni vill testa, så se till att ta bort allt socker och övriga snabba kolhydrater från kosten åtminstone.

    Mvh

    #1082542

    Hej,

    jag är inte på långa vägar någon dietist eller expert. Men har ni kollat så att sonen inte har något fel på sin ämnesomsättning? Om han har det kan ni testa allehanda dieter och träningsmetoder och ändå inte få de resultat ni vill ha.

    Men summan av kardemumman så handlar det om energi in och energi ut – oavsett vilken diet man vill använda sig av. LCHF funkar inte alls för mig då min mage helt gav upp, så den kosten är inte för alla även om den funkar jättebra för många.

    Börja med att se över intag. Hur stora är portionsstorlekarna, går de att minska? Småäter han? Försök äta lite med jämna mellanrum för att hålla blodsockret på en jämn nivå och undvika hungerattacker då man lätt stoppar i sig mycket mer än man egentligen behöver för att bli mätt.

    Kosten är en STOR del av att gå ner i vikt och komma i form, sköter man inte den får man kämpa längre än nödvändigt för att nå sina mål.

    Som sagt, energi in/energi ut. Beroende på hur överviktig han är får man se över vilken typ av motion som skulle kunna passa. Promenader, simning, styrka, löpning…

    Jag har hört mycket gott om ex. Itrim och har själv fått en HELT ny syn på mat och träning genom mitt deltagande i Fitnessfighten från World of Shape för ett par år sen.

    Jag önskar er all lycka!

    #1083310
    skogsmulle wrote:
    Hej.

    Jag skriver här i forumet i en desperation och går direkt på saken, det handlar om min son. Han är 15 år gammal och är överviktig sedan han var liten, vilket han lider av. Vi har alltid trott att han skulle bli smal när han kom upp i tonåren, men det hände inte, och han väger sig med jämna mellanrum för att se hur vikten ökar för varje dag som går. Både jag och han har tittat runt på nätet efter hur han ska träna och äta för att bli smal och sedan bygga muskler, men då vi båda är noviser så vet vi inte var eller hur vi ska börja och vad som är rätt.

    Jag hade igår ett av säkert tusen samtal, då han kom och ville ha min hjälp, med honom om hur han ska göra för att kunna gå ner i vikt och få tillbaka sitt självförtroende. Jag såg även på honom att han lider mer än vad jag någonsin kunnat ana tidigare. Jag lider när jag ser hur han lider och jag känner mig så maktlös när han kommer till mig för att få hjälp och jag inte kan göra något.

    Finns det någon som kan hjälpa genom att ge en knuff i rätt riktning, berätta om vad man ska tänka på vid träning, vad man ska äta, vad som helst helt enkelt. Han tränar med vikter hemma några dagar i veckan och kör på en crosstrainer några gånger i veckan.

    /Micke

    Försöka att undvika skräpmat. Morgonpromenader och regelbunden träning i kombination med nyttig kost kan hjälpa mycket.
    :up:

    #1083326
    skogsmulle wrote:
    Hej.

    Jag skriver här i forumet i en desperation och går direkt på saken, det handlar om min son. Han är 15 år gammal och är överviktig sedan han var liten, vilket han lider av. Vi har alltid trott att han skulle bli smal när han kom upp i tonåren, men det hände inte, och han väger sig med jämna mellanrum för att se hur vikten ökar för varje dag som går. Både jag och han har tittat runt på nätet efter hur han ska träna och äta för att bli smal och sedan bygga muskler, men då vi båda är noviser så vet vi inte var eller hur vi ska börja och vad som är rätt.

    Jag hade igår ett av säkert tusen samtal, då han kom och ville ha min hjälp, med honom om hur han ska göra för att kunna gå ner i vikt och få tillbaka sitt självförtroende. Jag såg även på honom att han lider mer än vad jag någonsin kunnat ana tidigare. Jag lider när jag ser hur han lider och jag känner mig så maktlös när han kommer till mig för att få hjälp och jag inte kan göra något.

    Finns det någon som kan hjälpa genom att ge en knuff i rätt riktning, berätta om vad man ska tänka på vid träning, vad man ska äta, vad som helst helt enkelt. Han tränar med vikter hemma några dagar i veckan och kör på en crosstrainer några gånger i veckan.

    /Micke

    Läs denna: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

    Regelbunden motion och bra kost gör underverk. Det handlar om att ändra sina vanor, inte äta skräpmat/godis/läsk (light osv går bra naturligtvis) eller annat onyttigt och få in träning som en del av vardagen.

    tranastyrka.se är en bra blogg när det kommer till träning och kost och forumet kolozzeum (som jag länkat till här ovan) är en stor kunskapsbank.

    Det är ofta svårt att ta sig till ett gym om man har dåligt självförtroende, men ni kan kanske börja träna tillsammans? Utrustningen och hjälpen man kan få på ett bra gym är mycket bättre än vad man har hemma.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.