Hur ser en bra kost ut?

Home Forums Kost och Näringslära Hur ser en bra kost ut?

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #105571
    #1081884

    Vad är era tips? Mycket protein har jag förstått att det ska vara men man måste väl variera rätt mycket om man ska bygga muskler?

    #1081889

    Frågan du måste först ställa dig är vad är syftet och målet med din kost? Sen kan man manipulera kosten för att få önskade resultat : ) Rekommenderad protein mängd är 1,2-1,7g/kg som du väger.

    #1081961

    För att musklerna ska kunna drivas måste man ha kolhydrater. Proteinet är för att musklerna ska kunna bli större och fettet är nödvändigt för kroppen. Jag kör på 25% P, 60% K, 15% F. Jag får tillräckligt med protein sen öser jag bara på med kolhydrater sen kommer fettet som det gör.

    #1082025

    Om du vill ha bra hjälp med din kost, måste man veta lite hur du ser ut idag, är du 25 år med tvättbräda så fungerar det mesta. Är du överviktig kanske du behöver en annan diet, men jag tycker det viktigaste när det kommer till kost är att veta vad allt är.
    Kolhydrater = supersnabb energi. Fett = långsam energi. Protein = byggstenar för din kropp och muskler.

    Våra kroppar har vanligtvis inte ett behov av den supersnabba energin som kolhydrater bidrar till, utan den energin ska användas främst när du styrketränar hårt. I ditt vanliga liv utanför gymmet så mår kroppen bäst av att ha mindre kolhydrater och mer fett.

    Så försök att anpassa ditt intag av de olika energierna till rätt tillfälle. Kroppen kan max lagra 400g glykogen i levern och 100g till i musklerna sen är dina lager fulla. Resterande kolhydrater du stoppar i dig blir till fett i kroppen, så att ösa i sig mer kolhydrater än kroppen kan hantera är inte att rekommendera. Du skulle tex aldrig fortsätta tanka en bil när tanken är full?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.