Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Titel
Registrerad 2010-09-03
Inlägg 38

Hej vänner!
Jag är inte på något sätt en bodybuilder, idrottare, eller någon som utfört träning seriöst, men jag har varit vegan i snart 4 år och experimenterat oerhört mycket med kosten, och vill dela med mig av vad jag lärt mig och vad som funkar för mig.

Jag sammanfattar hela min upplevelse under denna videon:
https://youtu.be/y1wKlgkFiY8

2012-11-18 22.10.23 (kopia).jpg

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 404

Äter du bönor, ärter & linser?

Var hämtar du B12, Riboflavin, D-vitamin, jod, selén, kalcium och omega-3?

jag är själv semi-vegetarian, med det menar jag att jag även äter mjölk, ägg och fisk.

När jag mätte mitt kolesterol nyligen låg det på 75% av lägsta värdet på referens.
Tyvärr låg även D-vitamin på 75% av rekommendationen.

Titel
Registrerad 2010-09-03
Inlägg 38

YTS skrev:
Äter du bönor, ärter & linser?


Det sker. Kanske inte så överdrivet mycket som folk tror veganer gör, men det är klart att de är en del av min kost.

YTS skrev:
Var hämtar du B12, Riboflavin, D-vitamin, jod, selén, kalcium och omega-3?

B12 tar jag i tablettform och det är det enda jag tar tillskott för. Rekommenderar alla att göra det, oavsett kost. Om jag spenderar en vinter i Sverige så kanske jag tar D-vitamin, men ska experimentera med solarium denna vintern och se om det är effektivt. Omega-3 får jag från främst hampafrön, men finns så klart i övriga frön/nötter, bladgrönt, alger... Selen och Jod bryr jag mig väldigt lite om. Jod vet jag finns i skinnet på rotfrukter, Selen finns i löjligt stora mängder i paranötter, men också i frukt och grönsaker. Jag äter mycket frukt, bladgrönt, potatis, ris, och mina fettkällor är främst hampafröna som sagt, och avokado. Mitt välbefinnande visar mig vägen, jag är inte alltför fokuserad på näringsämnen hit och dit, så länge jag vet att det jag äter är bra mat överlag. Än så länge har det inte varit något problem.

YTS skrev:

jag är själv semi-vegetarian, med det menar jag att jag även äter mjölk, ägg och fisk.

När jag mätte mitt kolesterol nyligen låg det på 75% av lägsta värdet på referens.
Tyvärr låg även D-vitamin på 75% av rekommendationen.

Utesluter man djurprodukter helt så utesluter man kolesterolet helt :) Kroppen kan skapa sitt egna kolesterol, och det är vad som anses "det goda", och inte det som vi får via kosten.
Vi i norden har överlag kasst D-vitamin, till och vanligt under sommaren. Kontorsjobb och solkräm är boven. Man kan inte förlita sig på djurprodukter för att fylla sitt D-vitamindepåer.

YTS
YTS
Titel
Registrerad 2005-10-09
Inlägg 2 404

Du verkar helt klart påläst.
Det jag kan komplettera med är att alger innehåller mycket Jod, samt att oskalade sesamfrön innehåller mycket kalcium, även att kantareller innehåller 2mcg D2 per hg, dock har D2 bara halva D-vitamin effekten per mcg mot D3, så man skulle behöva äta ett halvt kg om dagen för att få samma effekt som 5mcg D3.
Goda källor till omega-3 är även valnötter, krossat linfrö, rapsolja och kålväxter.

Du har fått fina fysiska resultat.

T-Björn

Titel
Registrerad 2015-10-20
Inlägg 2

Vad tror ni om detta innehållet, det är från en naturlig produkt. Skulle en vegan äta det?

nutrition.png

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 0 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016

  • BODY 386, september 2016

  • BODY 385, augusti 2016

  • BODY 384, juli 2016

  • BODY 383, juni 2016