Vilket matfett är bäst och steka i?

Home Forums Matlagning och Recept Vilket matfett är bäst och steka i?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #56600
    #275213

    Kokosfett, vanligt margarin, flytande margarin eller rapsolja?

    #275214

    Är det någon speciell anledning till att du inte undrar över olivolja och vanligt smör? Och bäst hur? Bäst stekyta eller undrar du över vad som är ”nyttigast”?

    #275215

    Rapsolja och smör, samtidigt för bäst stekyta och smak. I en del fall olivolja för smakens skull men då handlar det om någon man steker på lägre värme.

    Misstänker väl dock att du fiskar efter annat.

    #275216
    faran wrote:
    Är det någon speciell anledning till att du inte undrar över olivolja och vanligt smör? Och bäst hur? Bäst stekyta eller undrar du över vad som är ”nyttigast”?

    Nyttigast absolut.

    #275217

    Du har fått tips på bra och nyttigt fett att steka i.

    #275218
    Gober wrote:
    Du har fått tips på bra och nyttigt fett att steka i.

    Men olivolja är skadligt när det blir för upphettat så det går bort. Rapsolja framställs på ett sätt som inte är nyttigt har jag läst.

    Vanligt smör vet jag inte är så bra och steka i. Förstörs det inte och frigör fria radikaler?

    #275219
    Elammakil wrote:
    Men olivolja är skadligt när det blir för upphettat så det går bort. Rapsolja framställs på ett sätt som inte är nyttigt har jag läst.

    Vanligt smör vet jag inte är så bra och steka i. Förstörs det inte och frigör fria radikaler?

    Nja. Om du nu inte steker alldeles för överdrivet naturligtvis. Men då är det ju stekmetoden som är dålig och inte fettet. Smör har jättebra matlagningsegenskaper och ger enligt mig den godaste smaken också. Genom att brässera minskar du risken för att smöret blir bränt.

    Olivoljan och rapsoljan är nyttiga oljor de också men stek inte så hårt. Olivolja tycker jag dock ger en äcklig smak i stekning, det passar bäst kallt i sallader exempelvis. Olja är gott på ugnsrostade grönsaker/rotfrukter också, just där tycker jag olja passar bättre än smör.

    #275220

    Olivolja är bättre att steka i än rapsolja, då det inte innehåller lika mycket fleromättat fett, som inte tål hög temperatur så bra.
    Om du steker i olivolja, så häll i lite olivolja i pannan när den är kall, sätt plattan på 6:an och när oljan flyter lätt, så sänker du till 3:an och lägger i det du vill steka. Räkna lite längre tid per sida bara.

    Du kan även blanda raps/olivolja 1:4, det funkar mycket bra att steka i!

    #275221
    Elammakil wrote:
    Rapsolja framställs på ett sätt som inte är nyttigt har jag läst.

    Det finns kallpressad rapsolja, även om den kostar en slant extra.

    #275222

    Kokosolja tål väl högst temperatur men smör blir godast enligt mig.

    #275223
    YTS wrote:
    Olivolja är bättre att steka i än rapsolja, då det inte innehåller lika mycket fleromättat fett, som inte tål hög temperatur så bra.
    Om du steker i olivolja, så häll i lite olivolja i pannan när den är kall, sätt plattan på 6:an och när oljan flyter lätt, så sänker du till 3:an och lägger i det du vill steka. Räkna lite längre tid per sida bara.

    Du kan även blanda raps/olivolja 1:4, det funkar mycket bra att steka i!

    Va? Olivolja klarar inte höga temperaturer men rapsolja gör. Olivolja går bra att sautera på låg värme tex vitlök osv till såser mm. Men rapsolja gäller till kött och annat som steks på högre värme.

    Sen kan man ju inte anpassa matlagning efter oljan, du väljer ju olja/smör beroende på vad du steker och hur maten ska stekas. En del mat kräver ju tex mkt hög värme på kort tid och vice versa.

    #275224
    Gober wrote:
    Va? Olivolja klarar inte höga temperaturer men rapsolja gör. Olivolja går bra att sautera på låg värme tex vitlök osv till såser mm. Men rapsolja gäller till kött och annat som steks på högre värme.

    Sen kan man ju inte anpassa matlagning efter oljan, du väljer ju olja/smör beroende på vad du steker och hur maten ska stekas. En del mat kräver ju tex mkt hög värme på kort tid och vice versa.

    Han tänker på kallpressad rapsolja, inte den härdade stekoljan.

    #1083453

    Använd kokosolja som är gjord för stekning, dvs. att de tagit bort själva kokossmaken. Andra fetter fördärvas lätt vid upphettning och blir skadliga för kroppen. Kokosolja däremot tål väldigt höga temperaturer. Min favorit är Cocosa pure kokosolja, men det finns även andra märken att välja på. Du hittar den i välsorterade mataffärer, hälsokosten eller på nätet. Passa på att köpa en burk med extra virgin kokosolja också. Den är helt obehandlad och innehåller massa nyttiga näringsämnen. Riktigt bra att blanda i en smoothie eller att göra goda rawfoodgodisar med.
    Inspiration hittar du här….http://angelasheaven.com/sv/recept/sotsaker/

    =)
    Angela

    #1084027

    Rapsolja och smör är det bästa tycker jag.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.