Råd om knäproblem (ev. Bursit)

Home Forums Skador och rehabilitering Råd om knäproblem (ev. Bursit)

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #107493
    #1083739

    Under våren har jag flugfiskat intensivt parallellt med styrketräning. När jag flugfiskar har jag rört mig på stenar/klippor och då jobbat både dynamiskt och statiskt med knäna i flera timmar. Ett ”flugfiskepass” innebär ca 3-4 timmars klivande på stenar och jag är rejält mör i låren efteråt. 8)
    För några veckor sedan märkte jag av att jag fick ont ovanför knäskålen i samband med fisket och det gick så långt att jag får känningar när jag böjer knäna, även till vardags (går i trappor, kliver ur bilen etc). Värken kan röra sig och om jag sitter stilla länge med benen i 90 grader, eller ligger raklång i soffan och sedan lyfter knäna upp så det blir en 90 gradig vinkel, så trycker/spänner det på knäskålen.
    Har läst om hopparknä men det känns spontant mer likt en inflamation i en slemsäck(?):(

    Kommer inte kunna träffa en sjukgymnast på ca 4-6 veckor pga att jag befinner mig mitt i en flytt samt bor på en mindre ort utan sjukgymnaster. Känns trist att inte kunna göra nått då vila från benböj inte verkar ta bort problemet (har vilat 3 veckor men får ändå känningar när jag knäböjer utan vikt).

    Finns det någon REHAB-övning som kan hjälpa och som jag kan göra tills jag får tag i en sjukgymnast?
    Någon salva att smörja på?
    :(

    Med hopp om svar!

    #1083747

    47 st som läst men inget svar :-(

    Hjälp mig gärna formulera mig bättre om jag är otydlig(?)

    Finns det någon REHAB jag kan ägna mig åt de närmsta veckorna tills jag träffar sjukgymnast? Kommer nog dröja ca 5-6 veckor innan jag är på plats och hittat en ny lämplig behandlare.

    Kan jag utesluta ”hopparknä” i och med att värken är på ovansidan/ovanpå knäet?
    Annars vore excentrisk träning, utifrån vad jag läst, att föredra.

    Tacksam för all hjälp jag kan få.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.