Farligt att dricka vatten under träning?

Home Forums Allmänt om gymträning Farligt att dricka vatten under träning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #931509

    Hej!

    Jag har en fråga som jag retar upp mig på, inte särskilt viktigt för mig, men ändå… Min flickvän säger att det inte är bra att dricka vatten medans man tränar, det är vad hon har lärt sig av sin tränare. Finns det någon nackdel om man dricker vatten UNDER sitt träningspass? Är det bättre att drick ETFER man tränat klart?

    Jag själv har hört att det kan vara farligt om man tex har varit ute och löpt en kall höst/vinter/vårdag och sedan kommer hem, slår upp ett glas iskallt vatten och klunkar i sig det. Det skulle kunna shocka hjärtat hade jag för mig – vet dock inte om detta stämmer.

    Jag själv har alltid druckit vatten under min träning(handboll, fotboll, innebandy och nu styrketräning) och är van vid det, det känns skönt psykiskt att dra i sig en slurk från flaskan när man känner sig törstig. :)

    Har letat runt lite i forumet, men inte riktigt hittat någon liknande fråga!

    #88047
    #931510
    jikajd wrote:
    Hej!

    Jag har en fråga som jag retar upp mig på, inte särskilt viktigt för mig, men ändå… Min flickvän säger att det inte är bra att dricka vatten medans man tränar, det är vad hon har lärt sig av sin tränare. Finns det någon nackdel om man dricker vatten UNDER sitt träningspass? Är det bättre att drick ETFER man tränat klart?

    Jag själv har hört att det kan vara farligt om man tex har varit ute och löpt en kall höst/vinter/vårdag och sedan kommer hem, slår upp ett glas iskallt vatten och klunkar i sig det. Det skulle kunna shocka hjärtat hade jag för mig – vet dock inte om detta stämmer.

    Jag själv har alltid druckit vatten under min träning(handboll, fotboll, innebandy och nu styrketräning) och är van vid det, det känns skönt psykiskt att dra i sig en slurk från flaskan när man känner sig törstig. :)

    Har letat runt lite i forumet, men inte riktigt hittat någon liknande fråga!

    Kan garantera att det inte är farligt att dricka vatten under träning. Jag fick lära mig på friidrotsgymnasiet för länge sedan att dricka 0.25-0.5 dl var 5-10 minut under träning som varar längre än en timme. Nu vet jag inte om just de nivåerna är det rätta men det är klart du ska dricka vatten under aktivitet eftersom du måste ersätta den vätska du förlorar för att inte tappa i prestation.

    #931511
    jikajd wrote:
    Hej!

    Jag har en fråga som jag retar upp mig på, inte särskilt viktigt för mig, men ändå… Min flickvän säger att det inte är bra att dricka vatten medans man tränar, det är vad hon har lärt sig av sin tränare. Finns det någon nackdel om man dricker vatten UNDER sitt träningspass? Är det bättre att drick ETFER man tränat klart?

    Jag själv har hört att det kan vara farligt om man tex har varit ute och löpt en kall höst/vinter/vårdag och sedan kommer hem, slår upp ett glas iskallt vatten och klunkar i sig det. Det skulle kunna shocka hjärtat hade jag för mig – vet dock inte om detta stämmer.

    Jag själv har alltid druckit vatten under min träning(handboll, fotboll, innebandy och nu styrketräning) och är van vid det, det känns skönt psykiskt att dra i sig en slurk från flaskan när man känner sig törstig. :)

    Har letat runt lite i forumet, men inte riktigt hittat någon liknande fråga!

    När jag tränade boxning blev vår lärare arg om vi drack.. vår idrottslärare i skolan sa också åt oss om vi drack för att springa runt med vatten i magen inte var bra.
    Kan kanske vara så att om man tränar något väldigt konditionskrävande så skvallpar vattnet runt i magen eller kanske ger di håll.. något sådant sa vår idrottslärare.

    Styrketränar man däremot är det nog ingen fara.. du springer ju inte så mycket och dessutom behövs mycket vatten då du svettas.
    Ronnie Coleman har ju en 5 liters vattendunk på gymet.. allafall i The unbeliveable

    #931512

    Känns löjligt att läsa detta om att vatten skulle vara ”farligt”.
    Finns en hel del andra saker man ska akta sig för i första hand i så fall.
    Jag menar vafan, våra kroppar består ju till stor del av just vatten.

    Det enda jag kan tänka mig är att om man dricker för mycket vatten på för kort tid så kan det resultera i håll. Vilket gör denna fråga för oss styrketränande väldigt oviktig.

    Be my guest att rätta mig om jag har fel!

    #931513

    Farligt att dricka vatten :D

    Drick måttligt så att du får i dig vätska och salter som kroppen gör av med genom svettning under passet.

    #931514
    MartinJ wrote:
    Känns löjligt att läsa detta om att vatten skulle vara ”farligt”.
    Finns en hel del andra saker man ska akta sig för i första hand i så fall.
    Jag menar vafan, våra kroppar består ju till stor del av just vatten.

    ”Farligt” kanske var lite fel ord, undrade mer om det fanns något optimalt sätt att dricka sitt vatten på – allt sitter i detaljerna ;). 2 dl / 20 min kan kroppen ta upp var något jag lärde mig i lumpen. Men ”farligt” var väl lite fel ord.

    #931515
    Björklund wrote:
    om muskeln slits ut så är det nog svårt att träna upp…tydligen var det många tjejer som blev inkontinenta (säger min barnmorska) under den perioden det var modernt att gå runt med en flaska vatten och sippa konstant.

    hm…då får man nog sippa bra mycket vatten under en väldigt lång period för att slita ut muskeln…skeptisk…:/ jag tror det krävs mycket för att slita ut en muskel på det sättet..
    kanske man skulle sprungit på toa lite tidigare ?? ;) :|

    #931516

    man kan dö!

    #931517

    Jag dricker runt en halv liter vatten efter varje övning jag kör..
    tycker bara det är gott och att man kan prestera mera..

    #931518
    Björklund wrote:
    saken är den ifall man måste springa på toa ofta… muskeln slits ut när man sitter på toaletten… jag kan själv känna att om jag dricker mycket vatten så rinner det rakt igenom. så att man får gå på toaletten ofta… skulle den vanan hålla i sig så kan det leda till inkontinens… sedan är det ju individuellt hur mycket vatten man ska dricka… beror ju på hur mycket vatten man gör av med… men kroppen kan ändå bara ta upp så mycket vatten som kroppen behöver och dricker man mer så rinner det rakt igenom… alltså får man väl själv känna efter… kan du dricka 6 liter vatten om dagen utan att behöva springa på toa varannan timma så drick 6 liter vatten…

    Jobbigt för alla BB tjejer som kör 3 dgr tömmning då:D
    Många som är utslitna efter det:|

    #931519

    Rutinerad må jag säga.

    #931520
    Paula wrote:
    hm…då får man nog sippa bra mycket vatten under en väldigt lång period för att slita ut muskeln…skeptisk…:/ jag tror det krävs mycket för att slita ut en muskel på det sättet..

    Hur är det om man äter ofta eller tuggar tuggummi jättejättemycket kan det slita ut käkmuskulaturen så man riskerar att bli glappkäft :| hm..det har jag faktiskt aldrig tänkt på ;)

    #931521

    Nej det är inte farligt att dricka vatten under träning. Jag själv kör mycket konditions/styrke/kampsportsträning och bäljar i mig en del. Läste i en Runners förut att för varje dl eller om det var liter vatten man förlorade genom svettning så minskade prestationsförmågan med 10% Samt så ska man när man dricker mycket vatten ersätta det med mineraler. Många löpare, typ marathon löpare som laddar med mycket vatten får då lättare kramp under tävling p.g.a saltbrist eller vad det nu var. Kommer inte ihåg exakt men ska leta reda på källan till det jag skrev!

    #931522
    TeTe wrote:
    Hur är det om man äter ofta eller tuggar tuggummi jättejättemycket kan det slita ut käkmuskulaturen så man riskerar att bli glappkäft :| hm..det har jag faktiskt aldrig tänkt på ;)

    haha
    OT: min käke låser sig ofta faktiskt. Är det för att jag går på diet det blir så här? förr tuggade jag nämligen jämt och det känns som om glappet inte finns där längre

    jag förstår inte riktigt vitsen med att hälla i sig mängder med vatten dag ut och dag in, jag dricker när jag är törstig, och det är nästan bara under träningspassen det går åt nån liter :pop:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.