Farligt att dricka vatten under träning?

Home Forums Allmänt om gymträning Farligt att dricka vatten under träning?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • Author
    Posts
  • #931523

    Att bli inkontinent av att dricka mycket vatten anser jag vara gammal skrock. Däremot är många tjejer bra på att gå på toa i förebyggande syfte. :|
    Knip istället så tränar du upp din muskel. 8)

    #931524

    Om man svettas extremt mycket så är det nog lämpligt att inta lite vatten i allafall är ju inte bra att bli uttorkad. Vätske brist kan ge njursten som är så skönt.En förlust av vätska gör även att prestationsförmågan minskar drastiskt också vad jag hört.

    #931525
    jikajd wrote:
    2 dl / 20 min kan kroppen ta upp var något jag lärde mig i lumpen.

    Sen när lärde lumpen ut ngt vettigt ? ;)

    #931526

    Du kan nog lugnt dricka ditt vatten, finns väl inget som helst fel i att dricka vatten under träning om man behöver, motsatsen däremot kan bli farlig.

    #931527

    Vattnet måste ut nånstans, annars blir man en vattenfylld ballong. ;)

    #931528

    Jag känner att jag lätt blir snurrig under träningspasset om jag inte har druckit mer än vad jag känner att jag behöver innan. Jag behöver även dricka lite extra under passet, det resulterar i och för sig i att jag får springa och pissa 3-4 gånger under passet:(

    #931529
    Robert Svensson wrote:
    Jag tror fortfarande inte riktigt på det där med att muskeln slits ut. Är nog ingen fara för tjejer att dricka mycket vatten, så länge man inte går och håller sig i timmar. Sen har det väl att göra med hur stor blåsa man har också.
    Kroppen består ju som bekant av 70% vatten.

    Hämtar detta ifrån Wikipedia.

    Människokroppen består till 72% av vatten. För att fungera ordentligt behöver människokroppen mellan en och sju liter vatten per dag, beroende på aktivitetsnivå, temperatur, fuktighet och flera andra faktorer, om den inte ska torka ut.

    Nä det är rent skitsnack att muskeln skulle slitas ut

    #931530

    Jag litar på min käre vän Paulun och han rekommendera att man skulle ha med sig en flaska vatten och ta en klunk mellan seten.. :up:

    #931531
    supermouse wrote:
    Jag lärde mig under militärtjänsten att man inte ska dricka mer än 10dl/10min. Varför? Jo för att kroppen inte tog upp det snabbare, och man vill väll inte behöva kissa i onödan?

    Och detta antagligen för att det inte är någon magisk gräns för hur mycket kroppen kan ta upp utan för att helt enkelt banka in i soldatens huvud att ransonera på vattnet. Vatten är en bristvara och för det mesta måste man bära det själv och det skall räcka till kroppen och hygienen (dig och disken). Det är dumt att dricka en massa vatten bara för att man är törstig och sen pinka ut det mesta.

    #931532

    Vem klarar ett tungt gympass utan lite vatten då och då?

    #931533

    Man förfasas över okunskapen ibland, man sliter inte ut någon knipmuskel och det är absolut inte farligt att dricka vatten under träning.

    1 liter vatten i timmen är ungefär vad kroppen kan tillgodogöra sig under hård fysisk aktivitet. Vid 1% vätskeförlust sjunker din prestationskapacitet med ungefär 10%. Sjunker den ytterligare ett par % kan du halvera din prestation. Så drick gott folk! Tränar du i varma lokaler eller blir väldigt varm så är vätska och således kall vätska bra för att reglera din kroppstemperatur för att du ska kunna prestera optimalt. Blir du för varm så ”eldar du för kråkorna” producerar värme istället för kraft. Det vill man inte som idrottare.

    Har funnits åsikter om att man ska dricka ljummet vatten för att kroppen inte ska ta energi från andra delar av kroppen för att värma vattnet. För en person som lyfter vikter för att se bra ut är detta helt oviktigt. Det kan snarare handla om elitprestationer i konditionsidrotter där varje tiondels % i förbättring är värt ett försök.

    Dessutom är de flesta gymlokaler varma och det är bra att reglera eran kroppstemperatur med lite kallt vatten.

    Så nu vet ni att det inte är farligt, finns massa litteratur i ämnet vid fysisk träning. Läs eller googla så hittar ni mer, jag ska ta fram lite böcker åt er så ni får källor oxå så diskussionen kan gå åt rätt håll.

    Mvh

    //S

    #931534

    Att dricka för mycket är inte i närheten så farligt som att dricka för lite.

    #931535
    Stafford wrote:
    Har funnits åsikter om att man ska dricka ljummet vatten för att kroppen inte ska ta energi från andra delar av kroppen för att värma vattnet. För en person som lyfter vikter för att se bra ut är detta helt oviktigt. Det kan snarare handla om elitprestationer i konditionsidrotter där varje tiondels % i förbättring är värt ett försök.
    //S

    Kallt vatten ska vara lättare för kroppen att ta vara på enligt en undersökning jag har läst. Ska kolla om jag hittar den.

    #931536

    [http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=280&tem=3]

    läsvärt

Viewing 14 posts - 16 through 29 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.