Ny på gymmet, bra träningsprogram, JA/NEJ?

Home Forums Allmänt om gymträning Ny på gymmet, bra träningsprogram, JA/NEJ?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author
    Posts
  • #355095

    Söker konstruktiv kritik eller övriga kommentarer angående mitt upplägg.

    Smått och gott om mig

    Ålder: 16 år
    Vikt: 72kg
    längd: 176cm

    Jag har gymmat i ungefär 4 månader, 1 månad seriöst. Mitt mål är att utveckla funktionell styrka och få fina former.

    Diet
    Jag har ingen strikt diet, däremot har jag regler som t.ex. :
    * ät var 3-4e timme, måltiden ska innehålla 35-40g protein.
    * Om jag vill ha mer energi så äter jag hellre extra protein än extra kolhydrater. (jag vet att man får mera styrka när man äter kolhydrater, eftersom att man blir tyngre. Men jag vill ha definerad kropp, och därför vill jag inte lägga på mig så mycket kolhydrater.
    *INGET godis/glass/sötsaker, speciellt inte läsk. (Chips osv äter jag inte heller)
    *Fett är nyttigt, i små mängder. Undviker mättad fett och transfett.
    *INGEN ALKOHOL ELLER ANDRA DROGER

    Kost tillskott
    -100% whey protein
    *Dricker 1 portion under träning, den blandas med vatten. Sedan dricker jag 1 portion innan läggdags, den blandas med mjölk.
    -Kreatin
    *1 portion innan träning

    Träningsprogram
    Jag gymmar 4 gånger i veckan och kör HIIT träning 2 gånger i veckan, 1 dag har jag vilodag. Jag kör pyramidset med 12/10/8/6 reps, tyngre vikter för varje set. 30 sekunders vila MAX mellan varje set. Därefter kör jag genomblödningsset. Genomblödningsset är 2×12, lättare vikter, ger maximal pump.

    Dag 1 (måndag):

    AXLAR, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Sittande Axelpress med hantlar/Stående axelflyes.
    Drag till hakan i dragmaskin/ Framåtlutad hantelflyes

    BRÖST, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Sittande bröstpress i maskin/Sittande bröstpress i maskin
    Cablecross bröstflyes i vajermaskin/Armhävningar

    TRICEPS, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Tricepspress i vajermaskin BRETT grepp/ Tricepspress bakom huvud med stång

    FRAMSIDA BEN, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Benpress i maskin/ Benspark i maskin

    Dag 2 (tisdag)

    RYGG, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Chins, brett grepp med assist/ chins brett grepp med assist
    Sittande rodd i vajermaskin, V-handtag/ Sittande rodd brett grepp

    Skuldror, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Framåtlutande kryssdrag i cablecross/ Framlutad flyes med hantlar

    BICEPS, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Bicepscurl med skivstång ståendes/ Hammercurl alternerad m hantlar

    BEN BAKSIDA, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Lårcurl i maskin/ Lårcurl i maskin
    Stående vadpress/ Sittande vadpress

    LÄNDRYGG, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Ryggpress sittadne i maskin/ Ryggrullningar i bellyback

    Dag 3 (Onsdag)

    Promenad i ca 10-15min,1 minut vila, HIIT 10-15 minuter, 1 minut vila, promenad 10-15min.

    Dag 4 (Torsdag)

    BEN, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Benpress i maskin/ Upphopp DJUPA

    BRÖST, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Bänkpress i SMITH maskin/ Lutande hantelpress

    MAGE, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Magcrunch i maskin/ Magcrunch i maskin

    LÄNDRYGG, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Ryggpress sittande i maskin/ Ryggrullningar i bellyback

    Dag 5 (Fredag)

    RYGG, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Latsdrag mot bröst, brett grepp/ chins omvänt grepp(biceps)
    Chins brett grepp med assist/ Sittande rodd

    SKULDROR, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Sittande bred rodd i maskin/ Framåtlutad flyes med hantlar
    Liggande kryssdrag i cablecross/ Famåtlutad flyes med hantlar

    BICEPS, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Bicepscurl i maskin/ Alternerad hantelcurl sittande

    BEN FRAMSIDA, PYRAMID/ GENOMBLÖDNING
    Sittande lårcurl i maskin/ Ryggresningar med rak rygg

    Dag 6 (Lördag)

    Promenad i ca 10-15min,1 minut vila, HIIT 10-15 minuter, 1 minut vila, promenad 10-15min.

    Dag 7 (Söndag)

    VILA

    Anledningen till att jag använder mycket maskiner är att jag är ny på gymmet och vill att kroppen ska vänja sig vid träning innan jag kör fria vikter.
    Kritik tack, vad är bra och vad är dåligt?

    #59802
    #355096
    highclick wrote:
    *INGET godis/glass/sötsaker, speciellt inte läsk. (Chips osv äter jag inte heller)

    *INGEN ALKOHOL ELLER ANDRA DROGER

    Mitt bidrag lyder; det är inte helt fel att leva lite när man lever.

    #355097

    Någon speciell anledning till att du äter var 3-4 timme?

    #355098
    überbiffen wrote:
    Mitt bidrag lyder; det är inte helt fel att leva lite när man lever.

    Jag har minst lika kul utan droger och alkohol, så det är inget ”straff” enligt mig

    #355099

    men funktionell styrka, bör du inte köra marklyft, frivändningar, däckvält etc då?

    #355100
    Nykropp wrote:
    Någon speciell anledning till att du äter var 3-4 timme?

    Enligt folk som jag har rådfrågat, vilket ofta är professionella så är det bättre att äta var 3-4e timme om man inte vill lägga på sig extra vikt. Om man äter större måltider med större mellanrum så kommer kroppen att börja fettlagra energin som inte slösas.

    Något i den stilen var det, plus att med den här metoden känner jag nästan aldrig hunger, håller mig mätt

    #355101
    mysglenn wrote:
    men funktionell styrka, bör du inte köra marklyft, frivändningar, däckvält etc då?

    Just nu kör jag hellre övningar som man gör i maskiner, för att få en sakta men säker start. Frivändningar tycker jag är mera lutat mot det explosiva håller istället för funktionella. Marklyft kommer jag börja med om någon månad. Däckvält är ganska svårt att göra i gymmet

    #355102
    highclick wrote:
    Jag har minst lika kul utan droger och alkohol, så det är inget ”straff” enligt mig

    Det var mer än alkohol och droger i citatet.

    highclick wrote:
    Enligt folk som jag har rådfrågat, vilket ofta är professionella så är det bättre att äta var 3-4e timme om man inte vill lägga på sig extra vikt. Om man äter större måltider med större mellanrum så kommer kroppen att börja fettlagra energin som inte slösas.

    Om vikten går upp eller ner beror på kaloribalans, inte om du väljer att äta ofta eller sällan.

    #355103
    highclick wrote:
    Enligt folk som jag har rådfrågat, vilket ofta är professionella så är det bättre att äta var 3-4e timme om man inte vill lägga på sig extra vikt. Om man äter större måltider med större mellanrum så kommer kroppen att börja fettlagra energin som inte slösas.

    Något i den stilen var det, plus att med den här metoden känner jag nästan aldrig hunger, håller mig mätt

    det sista köper jag. Men det övriga finns det så vitt jag förstått inga belägg för. Men passar det dig så kör så. :)

    #355104
    highclick wrote:
    Enligt folk som jag har rådfrågat, vilket ofta är professionella så är det bättre att äta var 3-4e timme om man inte vill lägga på sig extra vikt. Om man äter större måltider med större.

    ”Professionella” inom vad? Ett PT-diplom, en helgkurs som ”kostrådgivare”?

    #355105
    highclick wrote:
    Enligt folk som jag har rådfrågat, vilket ofta är professionella så är det bättre att äta var 3-4e timme om man inte vill lägga på sig extra vikt. Om man äter större måltider med större mellanrum så kommer kroppen att börja fettlagra energin som inte slösas.

    :) HAHAHA
    [http://traningslara.se/maltidsfrekvens-aptiten-hungern-och-blodsockret/]

    highclick wrote:
    Just nu kör jag hellre övningar som man gör i maskiner, för att få en sakta men säker start. Frivändningar tycker jag är mera lutat mot det explosiva håller istället för funktionella. Marklyft kommer jag börja med om någon månad. Däckvält är ganska svårt att göra i gymmet

    Varför inte börja lära dig tekniken och träna relevanta muskler direkt? Det är en stor myt att maskiner är bästa/säkraste sättet att börja på, en falsk trygghet! Du kommer ändå inte ha nytta av de musklerna du har skaffat i maskiner när du väl ska börja lyfta skrot ”på riktigt”

    Och sedan när är inte explosivitet funktionell styrka? :|

    Måste man vara i gymmet och träna? :D

    #355106

    Var lite snälla mot killen va.. Inte ofta man ser en gymnybörjare som är färsk på forumet men ändå ger en så pass utförlig information om sig själv, sitt kostintag och sin träning. Tycker där finns gott om grund för kunniga människor att komma med tips och trix utan att bemöta med massa påhoppande motfrågar med visst-är-du-egentligen-ganska-korkad underton och garvande smileysar. Jag hade åtminstone känt mig aningen hånad, men jag kanske är lättstött.

    Ha en angenäm afton :)

    Mvh Jonas

    #355107
    mysglenn wrote:
    :

    Och sedan när är inte explosivitet funktionell styrka? :|

    Måste man vara i gymmet och träna? :D

    Explosivitet är väl ändå hög styrka under kortare period, det används ju mest inom styrketräning i syfte att bli bra på t.ex. bänkpress. Jag vill inte bli bra på någon speciell övning, vill ha en bra all-around uppbyggning av mina muskler. När jag skrev funktionell styrka syftade jag mer på styrka att kunna använda i vardagliga situationer och som är bra när man tränar MMA osv.

    Självklart måste man inte vara i gymmet för att träna, om du läser igenom mitt schema ser du kanske att jag har HIIT träning 2 gånger i veckan. Däremot tänker jag inte ändra en hel gymdag för 1 övning.

    Och som det står i rubriken, ”Ny på gymmet”. Så ingen bör förvänta sig att det jag skriver eller påstår är sant. Jag blir glad om jag påstår något och blir motbevisad, då lär jag ju mig till nästa gång

    #355108
    überbiffen wrote:
    Det var mer än alkohol och droger i citatet.

    Om vikten går upp eller ner beror på kaloribalans, inte om du väljer att äta ofta eller sällan.

    Jag ser det heller inte som något straff att avstå från godis osv. Om man ändrar sin syn på det hela så är det lätt. På något sett har många fått en mentalitet om att godis osv är en ”belöning”. Kan vara från barnsben när man såg fram emot sitt lördagsgodis som om det vore något bra som man var tvungen att kämpa för att få.
    Jag ser inte godis längre som något bra eller någon slags lön. Jag ser det som ett hinder till mitt mål, därför är det inte jobbigt att avstå från det.

    Tack för det sista du skrev, då vet jag det, ska kolla in mer på det. Men tack för att du skrev det :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.