Ny på gymmet, bra träningsprogram, JA/NEJ?

Home Forums Allmänt om gymträning Ny på gymmet, bra träningsprogram, JA/NEJ?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • Author
    Posts
  • #355109
    Eddie Vedder wrote:
    ”Professionella” inom vad? Ett PT-diplom, en helgkurs som ”kostrådgivare”?

    Folk med PT-diplom och dietister.

    Och jag verkar ju inte köpt det dom har sagt till 100% med tanke på att jag har tagit ämnet vidare till detta forum för att få flera kommentarer på det. Tycker iaf det känns skönt att inte gå runt hungrig

    #355110
    Munding wrote:
    Var lite snälla mot killen va.. Inte ofta man ser en gymnybörjare som är färsk på forumet men ändå ger en så pass utförlig information om sig själv, sitt kostintag och sin träning. Tycker där finns gott om grund för kunniga människor att komma med tips och trix utan att bemöta med massa påhoppande motfrågar med visst-är-du-egentligen-ganska-korkad underton och garvande smileysar. Jag hade åtminstone känt mig aningen hånad, men jag kanske är lättstött.

    Ha en angenäm afton :)

    Mvh Jonas

    Tack för stödet Jonas, uppskattas verkligen.

    Ja, man känner sig ganska hånad. Dock försöker jag att inte ta det personligt. Hånad eller inte, så länge jag lär mig så är jag nöjd :)

    #355111
    highclick wrote:
    Explosivitet är väl ändå hög styrka under kortare period, det används ju mest inom styrketräning i syfte att bli bra på t.ex. bänkpress. Jag vill inte bli bra på någon speciell övning, vill ha en bra all-around uppbyggning av mina muskler. När jag skrev funktionell styrka syftade jag mer på styrka att kunna använda i vardagliga situationer och som är bra när man tränar MMA osv.

    Man kan använda explosiviteten till mycket, tex MMA som ju är en explosiv sport! :P

    #355112
    mysglenn wrote:
    Man kan använda explosiviteten till mycket, tex MMA som ju är en explosiv sport! :P

    Jaha, var ganska säker på att MMA är mer fokuserat på funktionell och core träning.

    Så som jag har uppfattat det så är funktionell träning att träna flera muskler och smidighet samt koordination i ett. Medans explosivitet oftast går ut på att träna en specifik muskel för att få mera styrka hos just den muskeln.

    #355113
    highclick wrote:
    Jaha, var ganska säker på att MMA är mer fokuserat på funktionell och core träning.

    Så som jag har uppfattat det så är funktionell träning att träna flera muskler och smidighet samt koordination i ett. Medans explosivitet oftast går ut på att träna en specifik muskel för att få mera styrka hos just den muskeln.

    Så vilken muskel är det man tränar specifikt i frivändningar då? (det är en motfråga till varför du påstod att frivändningar tränar explosivitet..) som du kanske inser är frivändningar i princip en helkroppsövning och därför en given byggsten i ett träningsprogram där man vill uppnå bla. ”funktionell” styrka.

    #355114
    mysglenn wrote:
    Så vilken muskel är det man tränar specifikt i frivändningar då? (det är en motfråga till varför du påstod att frivändningar tränar explosivitet..) som du kanske inser är frivändningar i princip en helkroppsövning och därför en given byggsten i ett träningsprogram där man vill uppnå bla. ”funktionell” styrka.

    ”Explosivitet är väl ändå hög styrka under kortare period”. Citerar från det jag skrev tidigare. Jag tycker att när man tränar frivändningar så gör man det snabbt och explosivt, och inte alls får lika uthålliga muskler som jag vill uppnå i min funktionella träning

    #355115
    highclick wrote:
    ”Explosivitet är väl ändå hög styrka under kortare period”. Citerar från det jag skrev tidigare. Jag tycker att när man tränar frivändningar så gör man det snabbt och explosivt, och inte alls får lika uthålliga muskler som jag vill uppnå i min funktionella träning

    Och om du gör set med 10-20 repetitioner då?

    Det finns en anledning till att frivändningar är basen i nästan alla elit-idrottares styrketräningsprogram.

    Frivändningar, ryck, stöt, kettelbells, däckvält, marklyft, knäböj, chins/rodd, dips/bänkpress

    borde vara din grund, inte ”genomblödning” och ”cable cross”, låter som ett program för bodybuilders.

    Jag försöker hjälpa dig.

    #355116

    jag tycker det ser ut som ett bra schema att köra med, med tanke på vad du hade som mål så att säga så borde det gå ihop sig bra också. har själv kört pyramid, och kört lättare efter det så vet att det funkar bra:).

    tycker inte att det är för mycket maskiner innblandade heller, det ända är att du borde köra vanlig bänkpress istället, men där får du känna efter själv vad som funkar bäst för dig:emo-thumb

Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.