Fystest till GMU?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Fystest till GMU?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #300178

    Tjena! Har sökt till GMU (Grundläggande militär utbildning) och ska nu ner på fystester i stockholm. Är det någon som vet hur fystesterna går till? Är det beeptest eller cykling osv? har hört många versioner.. Har sökt till jägarinrikting på GMU:n och undrar då ifall man kommer få göra några speciella tester för det, då jägarutbildningen är lite hårdare än andra utbildningar?

    /Johan

    #57479
    #300179

    Enklast att ringa/maila dom och fråga? Då får du ju svar på precis vad som gäller.

    #300180

    Av informationen på hemsidan så fattar jag det som att de har samma typ av tester som ”förr”, dvs cykeln för att mäta kondis. Samt marklyftsmaskinen som mäter muskelstyrka m.m

    #300181

    Jo jag uppfattade det som så jag med när jag läste, men tror du det kan vara nå extra tester för just jägarna? Gober, ska ta och ringa och höra efter ledigheten som är nu.

    #300182

    Mönstrade i Oktober nere i Göteborg i år, kan ju dela med mig lite:)

    Dels finns det ett styrketest där du får testa din styrka i en s.k Isokai([http://www.isokai.se/Bilder/pliktverket3.jpg http://www.isokai.se/Bilder/pliktverket3.jpg%5D)
    Tänk dig att du börjar ett marklyft som sedan övergår till en ”drag till hakan” med stång.

    Det finns även ett fysiskt arbetstest där du får testa din kapacitet på en träningscykel. Du får börja med att cykla lugnt i fem minuter, sedan ökas motstånden successivt och du cyklar helt enkelt tills du inte orkar längre.

    Jägarprovet består av step-ups på en bänk med 20kg packning på ryggen, 75 ggr per ben. Här ska du bara få godkänt, du kan alltså inte få bättre än så. Annars är det betyg i skalan 1-9.

    Lycka till!

    #300183

    Tack för ett jättebra svar henke! Hur gick testerna för din del? och gjorde du jägartestet?:)

    #300184
    johanbobben wrote:
    Tack för ett jättebra svar henke! Hur gick testerna för din del? och gjorde du jägartestet?:)

    Det var så lite så, kommer ihåg hur ängslig jag var själv, hade gärna fått svår på mina frågor haha:D

    Man behövde dra en kraft av 869 N på styrketestet för att få en 9:a, jag fick strax över 930.
    Cyklingen gick sämre, fick en sjua där. Mjölksyran tog kål på mig helt enkelt, haha.
    Ja, jag gjorde jägartestet med godkänt resultat.

    Fick överlag bra resultat och de ville att jag skulle bli befäl faktiskt. Men jag valde istället att börja plugga nu i Januari istället när jag fick reda på att jag kommit in istället för att köra GMU 1 2012. Får se om jag tar ett studieuppehåll på ett år sen och klämmer in lite militärutbildning:)
    Återigen, lycka till! :)

    #300185

    okej:) vet du typ hur hög bänken var? Tänkte nämligen köra jägartestet på gymmet innan det riktiga testet i Stockholm. Och går det på tid?:)

    #300186
    johanbobben wrote:
    okej:) vet du typ hur hög bänken var? Tänkte nämligen köra jägartestet på gymmet innan det riktiga testet i Stockholm. Och går det på tid?:)

    Den var faktiskt inte särskilt hög. Tänk dig typ en helt vanlig bänk i en gympasal, eller typ bänken du ligger och kör bänkpress på. Nej det går inte på tid, men det ska gå relativt snabbt, du kan alltså inte ta pauser eller göra det ”för långsamt”. Men oroa dig inte för jägarprovet, det är inte alls svårt!

    #300187
    hhhenke wrote:
    Dels finns det ett styrketest där du får testa din styrka i en s.k Isokai([http://www.isokai.se/Bilder/pliktverket3.jpg http://www.isokai.se/Bilder/pliktverket3.jpg%5D)
    Tänk dig att du börjar ett marklyft som sedan övergår till en ”drag till hakan” med stång.

    Det finns även ett fysiskt arbetstest där du får testa din kapacitet på en träningscykel. Du får börja med att cykla lugnt i fem minuter, sedan ökas motstånden successivt och du cyklar helt enkelt tills du inte orkar längre.

    Jägarprovet består av step-ups på en bänk med 20kg packning på ryggen, 75 ggr per ben. Här ska du bara få godkänt, du kan alltså inte få bättre än så. Annars är det betyg i skalan 1-9.

    1: Får man hålla mixat grepp i ”isokai”:en, eller är det frontgrepp som gäller?

    2: Efter de första fem minuterna har gått, vilken nivå är cykeln på då?

    3: Måste man göra jägartestet?

    #300188
    Kreh wrote:
    1: Får man hålla mixat grepp i ”isokai”:en, eller är det frontgrepp som gäller?

    2: Efter de första fem minuterna har gått, vilken nivå är cykeln på då?

    3: Måste man göra jägartestet?

    1: Det var en väldigt bra fråga! Jag har faktiskt ingen aning. Men tänk dig att du ska dra upp stången mot hakan sen också, kanske inte är så skönt med ett mixat grepp?

    2. Efter fem minuter är du nog på nivå 1. Jag kom en bit in på nivå 7 och var klar efter ungefär 12minuter om jag minns rätt.

    3. Nej. Det gör du bara om du tänker söka till förband som kräver ett godkänt jägarprov. T.ex. sökte jag till Amf 1 som amfibiesoldat och då var det ett krav.

    #300189
    hhhenke wrote:
    1: Det var en väldigt bra fråga! Jag har faktiskt ingen aning. Men tänk dig att du ska dra upp stången mot hakan sen också, kanske inte är så skönt med ett mixat grepp?

    2. Efter fem minuter är du nog på nivå 1. Jag kom en bit in på nivå 7 och var klar efter ungefär 12minuter om jag minns rätt.

    3. Nej. Det gör du bara om du tänker söka till förband som kräver ett godkänt jägarprov. T.ex. sökte jag till Amf 1 som amfibiesoldat och då var det ett krav.

    Tackar. En fråga till dock, som inte har med träning att göra:

    Söker man verkligen förband på mönstringen? Jag trodde att man fyllde i var man ville göra GMU redan när man sökte till mönstringen.

    #300190
    Kreh wrote:
    Tackar. En fråga till dock, som inte har med träning att göra:

    Söker man verkligen förband på mönstringen? Jag trodde att man fyllde i var man ville göra GMU redan när man sökte till mönstringen.

    Man söker ett förband redan vid mönstringen för att meningen är att du ska tjänstgöra där efter din genomförda GMU. Man kan byta men då är det inte säkert att du får en plats där.

    #300191
    hhhenke wrote:
    Man söker ett förband redan vid mönstringen för att meningen är att du ska tjänstgöra där efter din genomförda GMU. Man kan byta men då är det inte säkert att du får en plats där.

    Tack så mycket!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.