Beslutsångest, kasta fettet eller använda det som en byggsten?

Home Forums Bodybuilding Beslutsångest, kasta fettet eller använda det som en byggsten?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #278818

    Tjenare igen, har nu tränat ett tag och det var ett tag sedan jag gjorde ett inlägg.

    Det är såhär att jag nu har lyft i snart 4 månader och jag vet inte om jag ska dra ner på mitt kroppsfett via hård cardio eller fortsätta att ”bara” lyfta.

    Planen jag har för att dra ner på kroppsfettet blir att göra som jag gjorde för ett tag sedan, då jag gick ner 10 kg på 2 månader.

    Mon-Sön Intervall på Crosstrainer, 25 minuter varje dag. (HIIT)

    Eller mitt andra val använda mitt fett som en byggsten till muskelökningen, jag är väl medveten om att jag inte kommer bygga lika mycket muskler om jag kör HIIT men jag vill endån blir av med mesta delen av mitt fett ASAP.

    När jag körde 25 min HIIT varje dag så var resultaten klart synliga för både mig och andra, nu när jag bara lyfter så tar det rätt mycket längre att gå ner i kroppsfett.

    Är samtidigt ”lat” när det gäller kosten, jag struntar i godis, läsk skräpmat osv (logic junk food) men jag käkar inte en bit kött/kyckling/fisk till varje måltid.

    Så, vad tycker ni? Snabb förminskning av fett eller spara till muskelbyggnad?

    Tack, Mvh Charlie :)

    #56639
    #278819

    Deffa bort det mesta av fettet så att du får ett bra utgångsläge för att bulka sedan kör du en långsam ren bulk utan att stoppa i dig massa skit:)

    #278820

    Har läst runt lite och har nu förstått att det är dieten jag missar på, mitt mål är att bli av med fetter medans jag samtidigt bygger muskler. Så jag undrar nu om det är någon som skulle vilja dela med sig av en sådan fantastisk diet?

    Tack i förväg, mvh Charlie :)

    #278821
    Decentlyawesome wrote:
    Har läst runt lite och har nu förstått att det är dieten jag missar på, mitt mål är att bli av med fetter medans jag samtidigt bygger muskler. Så jag undrar nu om det är någon som skulle vilja dela med sig av en sådan fantastisk diet?

    Tack i förväg, mvh Charlie :)

    Blir nog svårt och bygga muskler medan du deffar ner dig. Fokusera på en sak i taget, eller så kan du ligga på kaloribalans och bygga låååååååååååååååååångsamt samtidigt som du bränner fetter.

    #278822

    Du bör nog läsa runt bra mycket mer

    #278823

    Deffa först och främst samt se till att skaffa dig ett bra schema. Jag föreslår RPT under deffen, där är det lätt att få en progression samtidigt som du lyfter tungt vilket minskar muskelförlusterna under dietandet.

    Och nej, ditt fett används inte för att bygga muskler. Fett kan inte bli muskler!

    #278824
    Tommy Ivarsson wrote:
    Deffa först och främst samt se till att skaffa dig ett bra schema. Jag föreslår RPT under deffen, där är det lätt att få en progression samtidigt som du lyfter tungt vilket minskar muskelförlusterna under dietandet.

    Och nej, ditt fett används inte för att bygga muskler. Fett kan inte bli muskler!

    Varför bulkar man då? Och vad menas med RPT? :|

    #278825

    Jag lyckades med konststycket att bygga 2kg muskler och samtidigt tappa 1,5kg fett under loppet av en månad.
    Träningen låg på fyra pass styrka och ett pass kondition per vecka.
    Kosten hade några enkla regler:
    * Största delen av kosten bestående av kyckling, fisk, köttfärs el dyl
    * Ingen råvara med mer är 5% fett (ex mejeriprodukter, kött undantaget)
    * Inget med mer än 5% socker
    * Kolhydratkällor med lågt GI (ex fulllkornsprodukter)
    Tre huvudmål och två mellanmål. 30g vasslekoncentrat efter träning.

    Jag går på en mycket hårdare diet nu. Ska göra en ny BIA-mätning (mäter kroppssammansättning) om 1,5 vecka. Får se vad resultatet blir.

    Och som Ivarsson nämnt ovan. Fett är fett, muskler byggs av protein.

    #278826
    Decentlyawesome wrote:
    Har läst runt lite och har nu förstått att det är dieten jag missar på, mitt mål är att bli av med fetter medans jag samtidigt bygger muskler. Så jag undrar nu om det är någon som skulle vilja dela med sig av en sådan fantastisk diet?

    Tack i förväg, mvh Charlie :)

    Tja en TKD ligger väl närmast till hands då; med underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar. Men det kan gå rätt segt om man är ostrikt.

    #278827
    Decentlyawesome wrote:
    Varför bulkar man då? Och vad menas med RPT? :|

    För att muskelbyggnad underlättas vid kaloriöverskott. Dock behöver överskottet bara vara ytterst litet. Men det är svårt att pricka exakt vilket leder till att många som ligger på överskott har lite marginaler för att inte hamna på underskott och därmed maximera sitt byggande.

    RPT = Reversed Pyramid Training

    [http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html]

    #278828
    Wiki wrote:
    Jag lyckades med konststycket att bygga 2kg muskler och samtidigt tappa 1,5kg fett under loppet av en månad.

    Låter helt sjukt. Du måste vara nybörjare med dom resultaten?
    Vore ganska intressant annars att höra om denna mirakelmetod.
    Jag skulle gärna lägga på mig 0,5 kg muskler i veckan samtidigt som jag förbättrade formen!

    Hur fick du fram dessa siffror?

    #278829
    Wiki wrote:
    Jag lyckades med konststycket att bygga 2kg muskler och samtidigt tappa 1,5kg fett under loppet av en månad.

    Rent och skärt skitsnack.

    #278830

    Jag har styrketränat sedan 2007. Däremot så lade jag om träningen så jag körde med ett för mig nytt koncept vilket chockade kroppen. Omställningen var att gå från att köra samma repsantal alla pass till att variera varannan vecka 10-15 reps och varannan 6-8 reps. Det extrema resultatet kom första månaden och kan knappst upprätthållas när ”chockfasen” är över, sen planar utvecklingskurvan ut.

    Mätningarna skedde med ett instrument som ni kan läsa om här: [http://www.prenet.se/V%C3%A5rtprogram/BIAm%C3%A4tning/tabid/59/Default.aspx] Mätningarna utfördes av min coach.

    Att man inte kan bränna fett samtidigt som man bygger muskler är en myt. Däremot att genomföra en regelrätt definiering av musklerna samtidigt som man bygger mer muskler är mer eller mindre orimligt. Jag pratar dock inte om en deff här utan om att gå ner i fettprocent samtidigt som man bygger muskelmassa.

    Mer muskler ger en ökad vilometabolism – ökad muskelmassa gör alltså att man bränner mer fett om har samma kaloriintag som när man hade mindre muskler.
    Intensiv träning ger en förbränning i sig. När man lägger om träningsschemat blir det jobbigare, man anstränger sig mer och bränner därmed mer.
    Så är det så konstigt att jag förlorade i fettmassa när jag byggde?

    Om trådskaparen inte redan nu ligger på en låg kroppsfettprocent så kan han mycket väl lyckas med samma sak.

    #278831

    Och där har vi förklaringen, en BIA-mätning kan diffa ett antal procent bara på någon dag om du äter liter mer salt och binder lite mer vätska. I ditt fall handlar det troligtvis om en större/mindre glykogeninlagring pga ändrat träningsätt. Visst kan du bygga muskler och bränna fett samtidigt, ja det är väl egentligen omöjligt att inte göra det. Men jag lovar dig; du har inte gått upp 2kg muskler och ned 1.5kg fett på en månad. Som tjej ska du vara glad om du går upp 2kg muskler på ett år. Har du en coach som ens föreslår att detta är möjligt så rekommenderar jag dig att byta coach.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.