Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Raderad
Titel
Registrerad 2014-04-18
Inlägg 0

Tjenare igen, har nu tränat ett tag och det var ett tag sedan jag gjorde ett inlägg.

Det är såhär att jag nu har lyft i snart 4 månader och jag vet inte om jag ska dra ner på mitt kroppsfett via hård cardio eller fortsätta att "bara" lyfta.

Planen jag har för att dra ner på kroppsfettet blir att göra som jag gjorde för ett tag sedan, då jag gick ner 10 kg på 2 månader.

Mon-Sön Intervall på Crosstrainer, 25 minuter varje dag. (HIIT)

Eller mitt andra val använda mitt fett som en byggsten till muskelökningen, jag är väl medveten om att jag inte kommer bygga lika mycket muskler om jag kör HIIT men jag vill endån blir av med mesta delen av mitt fett ASAP.

När jag körde 25 min HIIT varje dag så var resultaten klart synliga för både mig och andra, nu när jag bara lyfter så tar det rätt mycket längre att gå ner i kroppsfett.

Är samtidigt "lat" när det gäller kosten, jag struntar i godis, läsk skräpmat osv (logic junk food) men jag käkar inte en bit kött/kyckling/fisk till varje måltid.

Så, vad tycker ni? Snabb förminskning av fett eller spara till muskelbyggnad?

Tack, Mvh Charlie :)

Tomte
Titel
Registrerad 2011-09-24
Inlägg 30

Deffa bort det mesta av fettet så att du får ett bra utgångsläge för att bulka sedan kör du en långsam ren bulk utan att stoppa i dig massa skit:)

Raderad
Titel
Registrerad 2014-04-18
Inlägg 0

Har läst runt lite och har nu förstått att det är dieten jag missar på, mitt mål är att bli av med fetter medans jag samtidigt bygger muskler. Så jag undrar nu om det är någon som skulle vilja dela med sig av en sådan fantastisk diet?

Tack i förväg, mvh Charlie :)

makå
Titel
Registrerad 2008-12-09
Inlägg 195

Decentlyawesome skrev:
Har läst runt lite och har nu förstått att det är dieten jag missar på, mitt mål är att bli av med fetter medans jag samtidigt bygger muskler. Så jag undrar nu om det är någon som skulle vilja dela med sig av en sådan fantastisk diet?

Tack i förväg, mvh Charlie :)


Blir nog svårt och bygga muskler medan du deffar ner dig. Fokusera på en sak i taget, eller så kan du ligga på kaloribalans och bygga låååååååååååååååååångsamt samtidigt som du bränner fetter.

Tomte
Titel
Registrerad 2011-09-24
Inlägg 30

Du bör nog läsa runt bra mycket mer

Tommy Ivarsson
Titel
Registrerad 2008-04-01
Inlägg 13 273

Deffa först och främst samt se till att skaffa dig ett bra schema. Jag föreslår RPT under deffen, där är det lätt att få en progression samtidigt som du lyfter tungt vilket minskar muskelförlusterna under dietandet.

Och nej, ditt fett används inte för att bygga muskler. Fett kan inte bli muskler!

Raderad
Titel
Registrerad 2014-04-18
Inlägg 0

Tommy Ivarsson skrev:
Deffa först och främst samt se till att skaffa dig ett bra schema. Jag föreslår RPT under deffen, där är det lätt att få en progression samtidigt som du lyfter tungt vilket minskar muskelförlusterna under dietandet.

Och nej, ditt fett används inte för att bygga muskler. Fett kan inte bli muskler!


Varför bulkar man då? Och vad menas med RPT? :|

Wiki
Titel
Registrerad 2011-11-23
Inlägg 38

Jag lyckades med konststycket att bygga 2kg muskler och samtidigt tappa 1,5kg fett under loppet av en månad.
Träningen låg på fyra pass styrka och ett pass kondition per vecka.
Kosten hade några enkla regler:
* Största delen av kosten bestående av kyckling, fisk, köttfärs el dyl
* Ingen råvara med mer är 5% fett (ex mejeriprodukter, kött undantaget)
* Inget med mer än 5% socker
* Kolhydratkällor med lågt GI (ex fulllkornsprodukter)
Tre huvudmål och två mellanmål. 30g vasslekoncentrat efter träning.

Jag går på en mycket hårdare diet nu. Ska göra en ny BIA-mätning (mäter kroppssammansättning) om 1,5 vecka. Får se vad resultatet blir.

Och som Ivarsson nämnt ovan. Fett är fett, muskler byggs av protein.

Madball
Titel
Registrerad 2011-07-27
Inlägg 644

Decentlyawesome skrev:
Har läst runt lite och har nu förstått att det är dieten jag missar på, mitt mål är att bli av med fetter medans jag samtidigt bygger muskler. Så jag undrar nu om det är någon som skulle vilja dela med sig av en sådan fantastisk diet?

Tack i förväg, mvh Charlie :)


Tja en TKD ligger väl närmast till hands då; med underskott på vilodagar och överskott på träningsdagar. Men det kan gå rätt segt om man är ostrikt.

Tommy Ivarsson
Titel
Registrerad 2008-04-01
Inlägg 13 273

Decentlyawesome skrev:
Varför bulkar man då? Och vad menas med RPT? :|


För att muskelbyggnad underlättas vid kaloriöverskott. Dock behöver överskottet bara vara ytterst litet. Men det är svårt att pricka exakt vilket leder till att många som ligger på överskott har lite marginaler för att inte hamna på underskott och därmed maximera sitt byggande.

RPT = Reversed Pyramid Training

http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html

faogel
Titel
Registrerad 2007-08-14
Inlägg 2 798

Wiki skrev:
Jag lyckades med konststycket att bygga 2kg muskler och samtidigt tappa 1,5kg fett under loppet av en månad.


Låter helt sjukt. Du måste vara nybörjare med dom resultaten?
Vore ganska intressant annars att höra om denna mirakelmetod.
Jag skulle gärna lägga på mig 0,5 kg muskler i veckan samtidigt som jag förbättrade formen!

Hur fick du fram dessa siffror?

Titel
Registrerad 2006-01-23
Inlägg 158

Wiki skrev:
Jag lyckades med konststycket att bygga 2kg muskler och samtidigt tappa 1,5kg fett under loppet av en månad.

Rent och skärt skitsnack.

Wiki
Titel
Registrerad 2011-11-23
Inlägg 38

Jag har styrketränat sedan 2007. Däremot så lade jag om träningen så jag körde med ett för mig nytt koncept vilket chockade kroppen. Omställningen var att gå från att köra samma repsantal alla pass till att variera varannan vecka 10-15 reps och varannan 6-8 reps. Det extrema resultatet kom första månaden och kan knappst upprätthållas när "chockfasen" är över, sen planar utvecklingskurvan ut.

Mätningarna skedde med ett instrument som ni kan läsa om här: http://www.prenet.se/V%C3%A5rtprogram/BIAm%C3%A4tning/tabid/59/Default.aspx Mätningarna utfördes av min coach.

Att man inte kan bränna fett samtidigt som man bygger muskler är en myt. Däremot att genomföra en regelrätt definiering av musklerna samtidigt som man bygger mer muskler är mer eller mindre orimligt. Jag pratar dock inte om en deff här utan om att gå ner i fettprocent samtidigt som man bygger muskelmassa.

Mer muskler ger en ökad vilometabolism - ökad muskelmassa gör alltså att man bränner mer fett om har samma kaloriintag som när man hade mindre muskler.
Intensiv träning ger en förbränning i sig. När man lägger om träningsschemat blir det jobbigare, man anstränger sig mer och bränner därmed mer.
Så är det så konstigt att jag förlorade i fettmassa när jag byggde?

Om trådskaparen inte redan nu ligger på en låg kroppsfettprocent så kan han mycket väl lyckas med samma sak.

Titel
Registrerad 2006-01-23
Inlägg 158

Och där har vi förklaringen, en BIA-mätning kan diffa ett antal procent bara på någon dag om du äter liter mer salt och binder lite mer vätska. I ditt fall handlar det troligtvis om en större/mindre glykogeninlagring pga ändrat träningsätt. Visst kan du bygga muskler och bränna fett samtidigt, ja det är väl egentligen omöjligt att inte göra det. Men jag lovar dig; du har inte gått upp 2kg muskler och ned 1.5kg fett på en månad. Som tjej ska du vara glad om du går upp 2kg muskler på ett år. Har du en coach som ens föreslår att detta är möjligt så rekommenderar jag dig att byta coach.

Gober
Titel
Registrerad 2010-01-14
Inlägg 6 675

hehe, ja herregud. Dags att börja chocka kroppen så man ökar 2kg muskler på en MÅNAD! vill inte krossa din lycka här men det skulle du förmodligen inte ens lyckas med om du dopade dig. Särskilt inte på underskott.


Säger som Aron, kanske dags att byta coach? 2kg muskler på ett år är riktigt bra för en tjej. Även för en kille som tränat några år och kommit en bit på vägen.

Därmed inte sagt att du inte gör framsteg osv, men tyvärr tror jag att det blivit lite tokigt med mätning osv.

Titel
Registrerad 2011-11-28
Inlägg 93

Wiki skrev:
Jag har styrketränat sedan 2007. Däremot så lade jag om träningen så jag körde med ett för mig nytt koncept vilket chockade kroppen. Omställningen var att gå från att köra samma repsantal alla pass till att variera varannan vecka 10-15 reps och varannan 6-8 reps. Det extrema resultatet kom första månaden och kan knappst upprätthållas när "chockfasen" är över, sen planar utvecklingskurvan ut.


Det här med att chocka-kroppen som man läser en hel del om lite här och var, undra om det funkar att kolla på skräckfilm 4 ggr/veckan. Chocka kroppen lite och bränna lite fett, kanske också bygga lite muskler!

Nej men jag kan väl tänka mig att bygga muskler tar lite längre tid än vad det tar att förlora lite fett.
Gober skrev:

2kg muskler på ett år är riktigt bra för en tjej. Även för en kille som tränat några år och kommit en bit på vägen.
.


ungefär 2 kg på lite mer än 2 år har man själv lyckats åstadkomma, sen inbillar jag mig (kan vara sanning) att det inte enbart är fett :) Sen vad min avatar försöker säga behöver vi inte gå in på ;)

Titel
Registrerad 2011-11-28
Inlägg 93

Sen till TS: Om du nu vill gå ner i fett ASAP så kanske dina HIIT-kör är att föredra ett tag tills du är nöjd.
Alt. köra båda, fast inte HIITa varje dag :)

Online just nu
Offline

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.


Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 5 medlemmar online. 6 foruminlägg har postats idag.



Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 357, april 2014

  • BODY 356, mars 2014

  • BODY 355, februari 2014

  • BODY 354, januari 2014

  • BODY 353, december 2013

  • BODY 352, november 2013

  • BODY 351, oktober 2013