Väga mat före eller efter tillagning?

Home Forums Kost och Näringslära Väga mat före eller efter tillagning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #579325

    Ska jag väga min mat före eller efter tillagning? Eller ska jag rent väga kycklingen fryst? Näringsvärdet som står skrivet på en påse, är det i fryst eller färdiglagat tillstånd?

    Anledningen till att jag frågar är att det skiljer nära på 20% på kyckling, och 20% extra kalorier kommer förstöra min deff rätt rejält :(

    #72784
    #579326

    Väg alltid maten rå, dvs väg kycklingen innan du tillagar den.

    #579327

    Äsch då, det kan ju förklara att min viktnedgång inte varit som beräknat :(

    När jag snabbt fördelade om mina matlådor kom jag och tänka på en annan sak, finns det någon anledning till att man räknar dagligt intag istället för intag per vecka? Förlorar jag något på att tillexempel äta mer en dag och sedan lite mindre de andra dagarna men fortfarande ligga på -7000 kcal i veckan?

    #579328

    Ne det tror jag inte själv skulle jag äta lite mer på tränings dagarna och lite mindre på vilodagarna.

    #579329

    Är det fryst mat vi talar om ska du väga kycklingen tinad men otillagad. Ofta är den vattenglaserad i fryst tillstånd.

    Tina, väg, laga, ät.

    #579330

    Sök.

    Du är medlem #250 000 som ställer den frågan.

    #579331
    Eddie Vedder wrote:
    Sök.

    Du är medlem #250 000 som ställer den frågan.

    Han har ju fått svaret :D

    #579332
    JakobP wrote:
    Äsch då, det kan ju förklara att min viktnedgång inte varit som beräknat :(

    När jag snabbt fördelade om mina matlådor kom jag och tänka på en annan sak, finns det någon anledning till att man räknar dagligt intag istället för intag per vecka? Förlorar jag något på att tillexempel äta mer en dag och sedan lite mindre de andra dagarna men fortfarande ligga på -7000 kcal i veckan?

    Ju kortare mätperiod, desto ointressantare, citat King Grub.

    Det är underskottet över en vecka/månad etc som är avgörande, inte huruvida du glider över underhållsintag någon dag i veckan.

    I slutänden handlar det om att kalori ut måste överstiga kalori in, och gör det det så går du ner i vikt.

    (Jag har själv dietat med hjälp av ett cykliskt dietupplägg några månader och jag äter runt underhåll/strax över på träningsdagarna och går ändå ner i vikt som planerat.)

    #579333
    pieceofme wrote:
    Väg alltid maten rå, dvs väg kycklingen innan du tillagar den.

    Vadå man äter ju kycklingen när den är tillagad i ugnen då massa vatten redan avdunstat slår, ett fast slag för att man skall väga den tillagad då det är den mängden man äter och inte mer!!!

    #579334
    Feldt wrote:
    Vadå man äter ju kycklingen när den är tillagad i ugnen då massa vatten redan avdunstat slår, ett fast slag för att man skall väga den tillagad då det är den mängden man äter och inte mer!!!

    Visst får du väga den då, men värdena i tabellerna anger otillagad vara (om annat inte anges). Alltså blir din vägning värdelös, när du jämför med ett sådant värde. Det är du som får rätta sig efter tabellerna, inte tvärtom.

    #579335
    King Grub wrote:
    Visst får du väga den då, men värdena i tabellerna anger otillagad vara (om annat inte anges). Alltså blir din vägning värdelös, när du jämför med ett sådant värde. Det är du som får rätta sig efter tabellerna, inte tvärtom.

    Ok, jag förstår får väl till att tänka om!!!

    #579336
    King Grub wrote:
    Visst får du väga den då, men värdena i tabellerna anger otillagad vara (om annat inte anges). Alltså blir din vägning värdelös, när du jämför med ett sådant värde. Det är du som får rätta sig efter tabellerna, inte tvärtom.

    Undra bara över en sak grub, om en tinad kycklingfilé väger 200g och man har lagt in den i ugnen, när den sedan är klar säger vi att den väger 150g skall man då gå efter värdena på den tinade kycklingfilén eller på den färdiga??

    Makes no sense att man skall gå efter den tinade då den färdiga produkten är mycket mindre.

    #579337

    Jag tar Kronfågelns kyckling som exempel, den innehåller 120 kcal/100 g.
    Jag väger alltid min kyckling fryst, och väger den t. ex 300 g räknar jag på att jag sedan får i mig 360 kcal när jag äter den. Jag väger den rå, och räknar på det innehållsvärdet som står angivet på påsen. (Vet förresten inte i hur många trådar detta ämne blivit behandlat förut).

    #579338
    Feldt wrote:
    Undra bara över en sak grub, om en tinad kycklingfilé väger 200g och man har lagt in den i ugnen, när den sedan är klar säger vi att den väger 150g skall man då gå efter värdena på den tinade kycklingfilén eller på den färdiga??

    Makes no sense att man skall gå efter den tinade då den färdiga produkten är mycket mindre.

    Varför det? Hur mycket vätska som filén tappar beror på hur hårt man steker den eller hur länge man har den i ugnen

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.