Bli medlem på Body:s forum!
Här i BODYs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.
Lumik
Titel
Registrerad 2010-10-31
Inlägg 87

För cirka 7 dagar sedan körde jag bänkpress på tunga vikter och råkade skada axeln. Helt plötsligt strålade det till i axeln. Hade värmt upp hyffsat, eventuellt för lite.

Nu i efterhand känns det som när jag hade inflammation i underarmen dvs att det strålar till i framsidan av axeln då jag precis släpper "vikten" kan man säga. Har inga problem med axeln när jag inte lastar den. Men när den påfrestas strålar det i axeln, speciellt då jag slutar påfresta den.

Om det vore inflammation borde det väl kommit över längre tid? eller kan det hända på DIREKTEN oxå?

Vad kan detta tänkas vara och hur botar jag det?

mvh Viktor

Lumik
Titel
Registrerad 2010-10-31
Inlägg 87

Ingen? :pop:

Titel
Registrerad 2007-09-29
Inlägg 3

Fick liknande symtom som du beskriver när jag körde tung bänkpress.
Strålade ner i armen och hade svårt att greppa med handen.
Då smärtan ej försvann inom några dagar så uppsökte jag läkare som skickade mig vidare till röntgen-undersökning av nacke/rygg.
Var orolig att jag i värsta fall hade åkt på ett diskbråck.

Nåt diskbråck var det ej och då smärtan i axel/arm inte försvann så kontakta jag en naprapat.
Han tryckte till på infraspinatus med rejäl smärta som följd.
Var en kraftig överansträngning av skulderbladet med vila till en början.
Undvek pressövningar en tid och la in övningar för att stärka upp skulderbladen/baksida axlar.

Lumik
Titel
Registrerad 2010-10-31
Inlägg 87

Bengan76 skrev:
Fick liknande symtom som du beskriver när jag körde tung bänkpress.
Strålade ner i armen och hade svårt att greppa med handen.
Då smärtan ej försvann inom några dagar så uppsökte jag läkare som skickade mig vidare till röntgen-undersökning av nacke/rygg.
Var orolig att jag i värsta fall hade åkt på ett diskbråck.

Nåt diskbråck var det ej och då smärtan i axel/arm inte försvann så kontakta jag en naprapat.
Han tryckte till på infraspinatus med rejäl smärta som följd.
Var en kraftig överansträngning av skulderbladet med vila till en början.
Undvek pressövningar en tid och la in övningar för att stärka upp skulderbladen/baksida axlar.

Låter lite liknande, men jag får enbart ont i framsidan av axeln liksom.. inte så mycket "smärta" heller, mer obehag liksom :o jättesvårt att förklara

Larsa
Titel
Registrerad 2008-11-26
Inlägg 158

Det låter som att du behöver byta övningar så att framsida deltoideus och ac-leden får tid att återhämta sig. Prova dej fram med andra övningar för pecen till du hittar en som är smärtfri (under passet och efter). Hittar du ingen så får du vila och sedan smyga igång med högreps!
Lycka till/ Larsa

räven
Titel
Registrerad 2005-11-03
Inlägg 928

Mina råd oberoende av dina nuvarande symptom.

1. Lär dig bänka 100% korrekt

2. Använd med fördel en kloss för att avlasta axeln i sitt känsligaste läge - bottenläget har skrivit mer i min tdb.

Titel
Registrerad 2009-02-23
Inlägg 427

räven skrev:
Mina råd oberoende av dina nuvarande symptom.

1. Lär dig bänka 100% korrekt

2. Använd med fördel en kloss för att avlasta axeln i sitt känsligaste läge - bottenläget har skrivit mer i min tdb.

Var kan man se och lära sig att bänka 100% korrekt för att undivka axelproblem?

beciec
Titel
Registrerad 2007-09-01
Inlägg 402

BigSyke skrev:
Var kan man se och lära sig att bänka 100% korrekt för att undivka axelproblem?
Väldigt olika det där. Jag vet vad du inte ska göra iallafall. Titta på någon stor BB eller Tyngdare när dom bänkar :)

beciec
Titel
Registrerad 2007-09-01
Inlägg 402

Låter som en lätt inflammation men såhär på forum men lite info så är det rent teoretiskt allt. Är det så kommer enbart antiflammatoriska grejer att funka.

Lumik
Titel
Registrerad 2010-10-31
Inlägg 87

Tack för alla tips.. nu har det gått ca 1.5 vecka och det känns bra i axeln då jag inte anstränger den , men har ännu inte kört bröst.. Ska testa idag och köra igång lite lätt och se hur det fungerar :)

Och ang. att bänka 100% rätt, jag har aldrig haft problem förut.. men får höra med någon gammal räv på gymmet om dem kan komma med feedback på min teknik.

räven
Titel
Registrerad 2005-11-03
Inlägg 928

Ingen kan se lika bra som du själv kan känna, men en grundregel är ju att spänna ihop skuldrorna så hårt att du enbart ligger med dessa och arslet i bänken. Prova även köra med kloss...

Lowgrein
Titel
Registrerad 2008-10-18
Inlägg 1 493

Hur känns det med stabiliteten i axeln? är den försämrad något?

Titel
Registrerad 2009-04-02
Inlägg 30

Antar att du lyfte av stången med axlarna så det är därför du fick ont.
Så jag instämmer med "Lär dig bänka 100% korrekt"

Rekommenderar att du kollar igenom hela den här serien för att förhoppningsvis undvika axelproblem i framtiden http://articles.elitefts.com/articles/features/so-you-think-you-can-bench-get-the-whole-series-here/

Lumik
Titel
Registrerad 2010-10-31
Inlägg 87

Stabiliteten känns bra.

Och nej jag lyfte inte av stången, det var när jag var i bottenläget och skulle trycka upp något hände :evil:

johanbobben
Titel
Registrerad 2009-08-08
Inlägg 171

titta i den senaste utgåvan av Body, där var det ett reportage om 4 olika sorters axelskador. där kan du kolla om det är någon som passar in på din skada och se vad du ska göra åt den

Titel
Registrerad 2009-02-23
Inlägg 427

Patrik Svensson skrev:
Antar att du lyfte av stången med axlarna så det är därför du fick ont.
Så jag instämmer med "Lär dig bänka 100% korrekt"

Rekommenderar att du kollar igenom hela den här serien för att förhoppningsvis undvika axelproblem i framtiden http://articles.elitefts.com/articles/features/so-you-think-you-can-bench-get-the-whole-series-here/

Riktig bra länk där han förklarar allt om bänkpress

Lumik
Titel
Registrerad 2010-10-31
Inlägg 87

Kan bara hålla med föregående talare, mycket bra länk! tack för den :)

Najkie
Titel
Registrerad 2009-01-20
Inlägg 35

tror ja känner igen mig exakt i den känslan du har när de gäller smärtan i axeln.. hände mig med för ungefär 2 veckor sedan, ja körde hantelpress, och antagligen värmt upp får dåligt med, ja körde tungt o när jag var i bottenläget o skulle upp så var de ngt som hände i den vänstra axeln.. och sen klara ja inte göra något när ja använde den rörelsen de gjorde skit ont.. men som du säger så känns de inte om ja inte gör någon rörels med axeln.. men just i de läget man har som om man bänkar så gör de ont.. mitt har blivit bättre men känner förtfarande av det.. och det är obehagligt för man vet ju inte om de är en skada för livet man fått eller vad.. :(

Titel
Registrerad 2009-04-02
Inlägg 30

Tänk på att hålla rotorcuffen stark och även träna baksida axlar:up:

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av Body Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 4 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.

Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

• De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 365, december 2014

• BODY 364, november 2014

• BODY 363, oktober 2014