Axelskada vid bänkpress

Home Forums Skador och rehabilitering Axelskada vid bänkpress

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #427524

    För cirka 7 dagar sedan körde jag bänkpress på tunga vikter och råkade skada axeln. Helt plötsligt strålade det till i axeln. Hade värmt upp hyffsat, eventuellt för lite.

    Nu i efterhand känns det som när jag hade inflammation i underarmen dvs att det strålar till i framsidan av axeln då jag precis släpper ”vikten” kan man säga. Har inga problem med axeln när jag inte lastar den. Men när den påfrestas strålar det i axeln, speciellt då jag slutar påfresta den.

    Om det vore inflammation borde det väl kommit över längre tid? eller kan det hända på DIREKTEN oxå?

    Vad kan detta tänkas vara och hur botar jag det?

    mvh Viktor

    #63520
    #427525

    Ingen? :pop:

    #427526

    Fick liknande symtom som du beskriver när jag körde tung bänkpress.
    Strålade ner i armen och hade svårt att greppa med handen.
    Då smärtan ej försvann inom några dagar så uppsökte jag läkare som skickade mig vidare till röntgen-undersökning av nacke/rygg.
    Var orolig att jag i värsta fall hade åkt på ett diskbråck.

    Nåt diskbråck var det ej och då smärtan i axel/arm inte försvann så kontakta jag en naprapat.
    Han tryckte till på infraspinatus med rejäl smärta som följd.
    Var en kraftig överansträngning av skulderbladet med vila till en början.
    Undvek pressövningar en tid och la in övningar för att stärka upp skulderbladen/baksida axlar.

    #427527
    Bengan76 wrote:
    Fick liknande symtom som du beskriver när jag körde tung bänkpress.
    Strålade ner i armen och hade svårt att greppa med handen.
    Då smärtan ej försvann inom några dagar så uppsökte jag läkare som skickade mig vidare till röntgen-undersökning av nacke/rygg.
    Var orolig att jag i värsta fall hade åkt på ett diskbråck.

    Nåt diskbråck var det ej och då smärtan i axel/arm inte försvann så kontakta jag en naprapat.
    Han tryckte till på infraspinatus med rejäl smärta som följd.
    Var en kraftig överansträngning av skulderbladet med vila till en början.
    Undvek pressövningar en tid och la in övningar för att stärka upp skulderbladen/baksida axlar.

    Låter lite liknande, men jag får enbart ont i framsidan av axeln liksom.. inte så mycket ”smärta” heller, mer obehag liksom 😮 jättesvårt att förklara

    #427528

    Det låter som att du behöver byta övningar så att framsida deltoideus och ac-leden får tid att återhämta sig. Prova dej fram med andra övningar för pecen till du hittar en som är smärtfri (under passet och efter). Hittar du ingen så får du vila och sedan smyga igång med högreps!
    Lycka till/ Larsa

    #427529

    Mina råd oberoende av dina nuvarande symptom.

    1. Lär dig bänka 100% korrekt

    2. Använd med fördel en kloss för att avlasta axeln i sitt känsligaste läge – bottenläget har skrivit mer i min tdb.

    #427530
    räven wrote:
    Mina råd oberoende av dina nuvarande symptom.

    1. Lär dig bänka 100% korrekt

    2. Använd med fördel en kloss för att avlasta axeln i sitt känsligaste läge – bottenläget har skrivit mer i min tdb.

    Var kan man se och lära sig att bänka 100% korrekt för att undivka axelproblem?

    #427531
    BigSyke wrote:
    Var kan man se och lära sig att bänka 100% korrekt för att undivka axelproblem?

    Väldigt olika det där. Jag vet vad du inte ska göra iallafall. Titta på någon stor BB eller Tyngdare när dom bänkar :)

    #427532

    Låter som en lätt inflammation men såhär på forum men lite info så är det rent teoretiskt allt. Är det så kommer enbart antiflammatoriska grejer att funka.

    #427533

    Tack för alla tips.. nu har det gått ca 1.5 vecka och det känns bra i axeln då jag inte anstränger den , men har ännu inte kört bröst.. Ska testa idag och köra igång lite lätt och se hur det fungerar :)

    Och ang. att bänka 100% rätt, jag har aldrig haft problem förut.. men får höra med någon gammal räv på gymmet om dem kan komma med feedback på min teknik.

    #427534

    Ingen kan se lika bra som du själv kan känna, men en grundregel är ju att spänna ihop skuldrorna så hårt att du enbart ligger med dessa och arslet i bänken. Prova även köra med kloss…

    #427535

    Hur känns det med stabiliteten i axeln? är den försämrad något?

    #427536

    Antar att du lyfte av stången med axlarna så det är därför du fick ont.
    Så jag instämmer med ”Lär dig bänka 100% korrekt”

    Rekommenderar att du kollar igenom hela den här serien för att förhoppningsvis undvika axelproblem i framtiden [http://articles.elitefts.com/articles/features/so-you-think-you-can-bench-get-the-whole-series-here/]

    #427537

    Stabiliteten känns bra.

    Och nej jag lyfte inte av stången, det var när jag var i bottenläget och skulle trycka upp något hände 👿

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.