15 år, risk för bristningar vid träning?

Home Forums Allmänt om gymträning 15 år, risk för bristningar vid träning?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #71578
    #564176

    Tjenare, jag är 15 år, fyller 16 om ett halvår. Jag har börjat träna på gym nu och kört nu i nästan fyra veckor. Jag vet att det tar en jädra tid att bygga och nu det första fyra veckorna har jag mest ägnat tid åt att hitta bra träningstekniker. Jag är väl inte så värst stark, tar typ 55 kg i bänkpress och 105 kg i en sån där dragmaskin för ryggträning. Helst vill jag spendera det kommande åren åt att bygga muskelmassa snarare än seghet. Så därför kör jag ganska mycket vikt och lite färre gånger än lite mindre vikt och massa gånger.

    Men är risken stor för hudbristningar?[/b] (Vill tilläga att jag är inte överviktig eller nått)

    Annars då?…tränar jag rätt?
    //Rawpimp;)

    #564177

    Nej det är nog väldigt liten risk att du får det. Hudbristningar får du om du ökar väldigt fort i vikt.

    #564178

    Det är inte ovanligt att få bristningar vid den åldern jag fick en hel del då utan att styrketräna även brosan också. Det beror på hormonerna.

    #564179
    leviathan wrote:
    Det är inte ovanligt att få bristningar vid den åldern jag fick en hel del då utan att styrketräna även brosan också. Det beror på hormonerna.

    hahah.. hormonerna! :D

    #564180
    Alec wrote:
    hahah.. hormonerna! :D

    Under puberteten produceras mer testosteron = hormon. Mer testosteron produktion = effektivare muskelutveckling. Effektivare muskelutveckling = större risk för bristningar.

    Tycker inte du ska vara rädd för bristningar, kör på du bara inget att oroa sig över:) Kör inte för tungt i början bara för då kommer skadorna, kör med lättare vikter i några månader så kroppen vänjer sig vid styrketräningen.

    #564181

    Som Pytteh säger, om du började för 4 veckor sen tycker jag verkligen du bör vara lite försiktig med vikterna ett tag till. Undvik att köra till fail (tills du inte orkar lyfta längre typ). Jobba med basövningar och lär dig rörelsemönstret och nöt in en bra teknik. När det sen sitter ordentligt kan du börja köra på tyngre!

    Lycka till! :D

    #564182
    pytteh;725374 wrote:
    Under puberteten produceras mer testosteron = hormon. Mer testosteron produktion = effektivare muskelutveckling. Effektivare muskelutveckling = större risk för bristningar./QUOTE]

    Tack skall du ha. Inte för att jag frågade upplysning.. men tack iaf! :eat

    #564183
    Alec wrote:
    pytteh;725374 wrote:
    Under puberteten produceras mer testosteron = hormon. Mer testosteron produktion = effektivare muskelutveckling. Effektivare muskelutveckling = större risk för bristningar.

    Tack skall du ha. Inte för att jag frågade upplysning.. men tack iaf!

    Hehe nä men det såg ut lite som du hånade svaret:p

    #564184
    pytteh wrote:
    Alec;725377 wrote:
    Hehe nä men det såg ut lite som du hånade svaret:p

    Hånar aldrig :)

    #564185

    Bristningar har en del med att göra hur snabbt du växer men en stor del beror på om du har anlag för det.

    #564186

    okej:) Då vart jag lite klokare. Men när kan man börja öka viker på gymmet då?:) Efter några månader eller?:)

    #564187

    det är snyggt med bristningar

    #564188

    Jag har inte fått bristningar alls, jag började vid 15års åldern. Men det kanske beror på att jag ökat i en normal och lagom takt.

    #564189
    Salus wrote:
    det är snyggt med bristningar

    Hoppas du driver, det är inte snyggt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.