16 år och ska börja gymma.

Home Forums Allmänt om gymträning 16 år och ska börja gymma.

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #107350
    #1083479

    Tjena! Jag är en 16 årig kille som ska börja gymma. (äntligen.) Jag är helt borta på det här området då jag inte kan något om att träna på gym. Det jag har gjort innan är väl att köra sit ups, armhävningar och plankan osv.
    Dock är jag inte helt ute när det gäller annan träning som fotboll och bandy. Tränar fotboll 3 dagar i veckan plus 2 matcher. Likaså i bandyn fast på vintern.
    Det jag nu vill göra är att bygga lite mer muskler de får gärna vara lite synliga. (Det tycker iallafall tjejen:).) Men de får inte vara för stela då jag är målvakt så måste vara smidig.
    Är villig att träna gym 3-4 dagar i veckan då jag har väldigt mycket fritid på dagarna, sommarlov ni vet:D

    Är det någon vänlig person här som kan ge mig lite tips på hur jag ska göra?

    #1083511

    Ingen som har några tips på hur jag ska göra?

    #1083544

    Din fråga är inte tillräckligt konkret för att kunna ge ett bra svar på :) Men kan försöka ge väldigt grundläggande tips.

    Börja med att fråga personalen på gymmet om de kan visa dig runt. Många gym erbjuder gratis introduktion av maskinerna etc.
    Ser allt för många, främst killar 15-18 som tycker det är coolt med stora muskler men tränar helt fel och har ungefär 100% skaderisk.

    Stel blir man absolut inte av styrketräning, det är en myt, bara när man har träningsvärk är man lite stel, men det känner du nog igen från fotbollen.

    Börja med att lära dig basövningarna för att bygg upp bra grundstyrka och hitta kontakten med musklerna i varje övning, viktigare att träna rätt än att träna med coola tunga vikter.

    Ät bra. Protein är som du säkert vet kroppens (och musklernas) byggstenar, 2 gram protein per kroppsvikt brukar man rekommendera när man styrketränar.

    Men allt beror på vad man har för mål och hur man ser ut i dagsläget. Vad som fungerar för en person kanske inte fungerar alls för en annan.

    #1083690

    Börja med ett 3-split (Push/Pull/Legs). Enligt mig är det enklast att börja med. börja med att köra höga reps (10-12st).

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.