3-split, basövningar?

Home Forums Allmänt om gymträning 3-split, basövningar?

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #100336
    #1072725

    God eftermiddag.

    Jag är 18, har tränat i ca ett och ett halvt år med några uppehåll, och naturligt smal. Väldigt smal.

    Har främst kört mer eller mindre isolerande övningar på gymmet, men tänkte nu lyssna på alla de som säger att basövningar är mer effektiva för muskeltillväxt och skriva om mitt schema. Tänkte köra en 3-split, vad tror ni skulle vara ett bra upplägg?

    Skulle även vara grymt om man kunde klämma in både marklyft och knäböj utan att mosa benen.

    #1072732

    Hur har du tränat tidigare?
    Antal dagar, set, reps, övningar osv.

    #1072735
    Jorgen wrote:
    Hur har du tränat tidigare?
    Antal dagar, set, reps, övningar osv.

    Har kört som följande:

    Dag 1. Bröst-triceps: Bänk, snedbänk med hantlar, peck deck. Pushdowns, skullcrushers, extensions bakom huvudet.

    Dag 2. Ben-axlar. Benpress,legcurl, benspark. Lateral raises, reverse peckdeck, shrugs.

    Dag 3.Rygg-biceps. Breda latsdrag, sittande rodd, latsdrag med smalt grepp. EZ-curls, hammercurls, reverse curls (handflatorna nedåt).

    Mage vartannat träningstillfälle.

    I och med det nya schemat skulle jag vilja köra lite mer på ren styrka snarare än massa, så kanske vore det en idé att byta ut 3*8-upplägget mot 5*5?

    Tränar tre dagar och vilar sedan en eller två. 3 set om 8 reps förutom mage där jag kör 3 set ca 15 reps.

    #1073402

    ska du köra 3 split så lägg upp det med att köra knäböj dag 1 och marklyft dag 3. eller tvärtom.

    alltså sätt knäböj och marklyft i vars en ände av veckan, förutsatt att du inte tränar helger. på så sätt ser du till att benen får vila ordentligt.

    sen bygg upp resten av schemat kring det.

    #1073641

    Sök på Starting Strenght… Ett riktigt bra träningsschema som är baserat på basövningar:-)

    #1073666

    Jag brukar köra mina basövningar i början av passet och sedan mot slutet börja isolera mer. Läste på någon blogg om någon bodybuilder som körde så och då testade jag själv. Det har funkat bra för mig så därför kan jag rekomendera det. Har tyvär ej kvar källan då jag inte kommer ihåg var jag läste det!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.