53 år – gör comeback

Home Forums Allmänt om gymträning 53 år – gör comeback

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71975
    #569943

    Nu har gått ca 30 år sedan jag la av styrketräning. Plötsligt får jag för mig att börja igen. Inne på andra veckan, nyttjar vårt lokala Nautilusgym. Saknar de ”fria vikterna” dock.

    Första gången jag hörde talas om Nautilus var någon gång på 1970-talet och genom tidningen Hercules. När jag la av, fanns det knappast sådana maskiner i Sverige.

    Har bakgrund framförallt som styrketränande friidrottare i kastgrenar.

    Jag undrar om det finns fler typer av mitt slag här inne?
    Isf, hur har Ni utvecklas på gamla dagar?
    Finns det hopp om fysisk utveckling?
    Finns det något att läsa om i detta åldersrelaterade ämne?

    Har kollat ”supplement-branschen”, jisses va den utvecklas, och jisses va lätt att bli blåst på pengar. Köper Ni verkligen allt det där? Jag nöjer mig med proteinpulver och Vitamin/mineral.

    #569944

    Tjena oldboy.

    Fan va coolt att du hittat till träningen igen!
    Säger ungefär som du när de kommer till tillskotten, protein o kolhydrater osv e bra, men massa piller som ska öka de ena o de andra nja… Finns la ett o annat pumpmedel som fungerar me.

    Jag tror du kommer se utveckling absolut, fast hade väl kanske ändå sökt till ett komplett-gym, men maskiner än bättre än inget!

    lycka till!

    #569945

    ang. supplement-branschen.

    är 19 år och tror att det mesta är bullshit (alternativt placebo). finns väll saker som fungerar för vissa men tror mera på hjärnan. Det enda jag kör på är protein å kolhydrater. funkar garanterat!

    #569946

    Kosttillskottsbranschen är ju en miljardindustri så det är klart att den uyvecklas och att de verkligen gör allt för att får folk att köpa.
    Mycket fungerar, men studier är mycket sällsynta. Pre Workout fungerar såsett att man blir riktigt pigg och motiverad, tänk dig 2 liter kaffe rätt ner i magen. :)
    Kreatin är ett gammalt klassiskt koncept och ett utav få tillskott som har studier bakom sig som faktiskt visar att det fungerar.

    Men grunden gäller fortfarande, snabba kolhydrater direkt efter passet ihop med en proteindrink/EAA. Sedan hem och få i sig mat så snabbt som möjligt och försöka hålla det dagliga proteinintaget på åtminstonde 1,5gr/kg kroppsvikt.

    Och självklart äta såpass mycket att man hamnar på kaloriöverskott alla dagar. Men allt detta finns det verkligen hur många trådar som helst om.

    Lycka till med träningen nu! Självklart finns det hopp om fysisk utveckling. Sköter du kost, sömn, träning så kommer musklerna. Något annat vore emot naturens lagar. :)

    #569947

    Jag var 40+ när jag på allvar började styrketräna (fyra år sedan). Resultatet är helt OK (tycker jag) men började inte infinna sig på allvar förrän jag lämnade maskinerna och började köra basövningar med fria vikter.

    #569948

    De typiska tyngd- och styrkelyftsövningarna ger faktiskt rätt mycket både vad gäller styrka och balans/koordination …

    Vår lokala lyftklubb tar tyvärr inte emot nya medlemmar, det är för trångt …

    Nautilus är hyfsat bra … men vissa maskiner, typ benpressen och ryggrejen har på tok för litet magasin. Jag får köra ett ben i taget för att det ska bli riktigt tungt … de arm/överkropps-relaterade maskinerna har ju nästan lika stora magasin och lär räcka till dödagar …
    Verkar inte som Nautilus tänkt så mycket på att ben normalt är starkare än armar …

    #569949
    OLDBOY-55 wrote:
    De typiska tyngd- och styrkelyftsövningarna ger faktiskt rätt mycket både vad gäller styrka och balans/koordination …

    Vår lokala lyftklubb tar tyvärr inte emot nya medlemmar, det är för trångt …

    Nautilus är hyfsat bra … men vissa maskiner, typ benpressen och ryggrejen har på tok för litet magasin. Jag får köra ett ben i taget för att det ska bli riktigt tungt … de arm/överkropps-relaterade maskinerna har ju nästan lika stora magasin och lär räcka till dödagar …
    Verkar inte som Nautilus tänkt så mycket på att ben normalt är starkare än armar …

    Kan förstå hur du kände dig till viss del, då jag hade en dröm häromdagen att de typ plockat bort alla fria vikter på mitt gym och ersatt dem med maskiner och betydligt lättare vikter:(.

    Men finns det inga andra alternativ i ditt närområde förutom den här lyftklubben då? Friskis&Svettis har väl spritt ut sig i de flesta ställen i Sverige vad jag erfarar, så det kanske är ett alternativ? Det är dessutom ganska billigt där och de har tillräckligt med tyngd så det är ett ganska bra alternativ enligt mig.

    #569950
    Fragoulis wrote:
    Kan förstå hur du kände dig till viss del, då jag hade en dröm häromdagen att de typ plockat bort alla fria vikter på mitt gym och ersatt dem med maskiner och betydligt lättare vikter:(.

    Åh fy vilken hemsk mardröm! Du måste ha varit alldeles kallsvettig när du vaknade?!?

    #569951
    Allan wrote:
    Åh fy vilken hemsk mardröm! Du måste ha varit alldeles kallsvettig när du vaknade?!?

    Ha ha, ja! Trodde för en sekund att jag hade en vattensäng som hade spruckit =/.

    #569952

    Är inte rätt person att yttra mig något så där i denna tråden, men är tvungen att säga att fan va kul att du fått intresse för träningen igen =D .

    #569953

    Hur kommer det sig att du höll upp i 30 år?

    #569954
    Allan wrote:
    Hur kommer det sig att du höll upp i 30 år?

    Förbannat dumt att lägga av … kroppsvikten ökade och har pendlat mellan +20-40 kg … jag prioriterade väl andra mer ”normala saker” … nästan alla jag känner från den tiden la av på samma sätt …
    Jag sadlade om till lerduveskytte, vilket jag fortfarande håller på med, men det ger ju inte mycket rent fysiskt …

    Har att välja mellan att gå under rent fysisk eller göra något åt det … tränar nu splittrat
    4-5 ggr/vecka och äter exemplariskt …

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.