Ändra program för att inte stagnera?

Home Forums Allmänt om gymträning Ändra program för att inte stagnera?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #70159
    #514930

    Jag kör som programmerad detta program 3 ggr i veckan:

    Chins
    Benpress
    Bänkpress
    Axelpress med hantlar
    Bicepscurls
    Pushdowns i dragmaskin (triceps)
    Mage (sit ups)
    Rygg

    Behöver jag lägga till eller byta ut någonting för att inte stagnera?

    #514931
    Yuval wrote:
    Jag kör som programmerad detta program 3 ggr i veckan:

    Chins
    Benpress
    Bänkpress
    Axelpress med hantlar
    Bicepscurls
    Pushdowns i dragmaskin (triceps)
    Mage (sit ups)
    Rygg

    Behöver jag lägga till eller byta ut någonting för att inte stagnera?

    Det du behöver göra för att inte stagnera är att tillämpa progression tex genom att från vecka till vecka på något sätt öka antingen öka med någor extra kilo på stången gemfört med föregående vecka eller att öka med ett extra set eller att vila mindre mellan seten eller att utföra fler repetitioner på samma vikt som föregående vecka, de är flera sätt som du kan använda dig av för att inte stagnera.

    #514932

    Progression är bra för framsteg, men efter ett tag behöver man variera mer än bara sträva efter fler reps eller högre vikter.

    Allt från upplägg till vila, set, reps går att variera.
    Men oavsett upplägg så behöver man uppnå progression, men det behöver inte alltid vara mer vikt eller fler reps.
    Kortare vila mellan seten ger mer belastning på muskeln med bibehållet antal set och reps och bibehållen vikt.

    Dvs precis som Danne.v säger

    #514933

    Så jag kan köra samma övningar månad efter månad så länge jag kör kortare vila, fler set osv?

    #514934
    Yuval wrote:
    Så jag kan köra samma övningar månad efter månad så länge jag kör kortare vila, fler set osv?

    Nej du kommer behöva byta program allteftersom beroend på hur du ligger till och kanske om nått måste prioriteras men du kan ju använda dig av det programet i 2 månader allafall och med progression.

    #514935

    Angående ditt övningsval så tycker jag att du ska byta ut benpressen mot knäböj och marklyft för ryggen samt att du kör dips eller bänkpress med smalt grepp för triceps.

    #514936
    J.v.K wrote:
    kör lite periodvis t ex max 5 reps för att öka i styrka, för att sedan när du kör lite högre reps typ 8-10 lägga in drop-sets och supersets m.m, släng in lite isolationsövningar osv

    Isolations övningar är helt bortkastat för en nybörjare som tränar helkroppspass det man ska fokusera på är basövningar som involverar fler musklerfibrer. Därav är smalbänkpress ett bättre alternativ än puschdown i maskin.

    #514937

    Tack för tipsen!

    Jag har nu bytt ut pushdowns mot smal bänk istället.
    Vad ska jag byta ut axelpress med hantlar, bänkpress för bröst, chins och bicepscurlsen mot?

    #514938
    Yuval wrote:
    Tack för tipsen!

    Jag har nu bytt ut pushdowns mot smal bänk istället.
    Vad ska jag byta ut axelpress med hantlar, bänkpress för bröst, chins och bicepscurlsen mot?

    Dom behöver du inte byta ut det är bra val av övningar.

    #514939

    Byt ut pushdowns mot Fransk press alternativt Liggande tricepsextension, så även triceps långa huvud får jobba. För det rätta hänget som Arne säger!

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.