angående bällte

Home Forums Allmänt om gymträning angående bällte

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #54987
    #139727

    tjena! börjar komma upp i lite tyngre vikter nu och har fått råd om att skaffa vikt-/midjebällte för att det blir sån påfrestning på njurar och dylikt. stämmer det här eller är det bara hittepå? gör det lyften lättare, typ som en tyngdlyftardräkt? mvh

    #139728

    påfrestning på njurar och dylikt måste nog vara något nytt, aldrig hört talas om det.

    wikipedia and google at your service!

    Midjebälte, eller styrkebälte, träningsbälte, är en form av utrustning som används vid både styrketräning och styrkelyft. Det som skiljer dessa benämningar åt är att ett styrkebälte är gjort av ett mycket kraftigt material och är således mycket styvare. Ett träningsbälte brukar dessutom vara ganska smala.

    Funktionen hos dessa bälten är att ge stöd åt ryggen då tunga lyft skall genomföras, eller helt enkelt ge ett stöd då man styrketränar. Genom att använda magen och på det viset stödja korsryggen kan skador i ryggen undvikas. Dessa typer av bälten brukar ofta användas i vardagliga urkesutövanden då tunga lyft ingår i arbetsuppgiften.

    #139729

    tackar tackar:)

    #139730

    angående de om att de gör ett lyft lättare; ja det brukar hjälpa till

    #139731

    okej kör du med sånt? rekommenderar du att man inskaffar ett?

    #139732

    Håller på med Strongman så kör rätt mkt tunga lyft, kör ibland tunga reps i böj och marklyft utan bälte har inga problem med det, men alltid skönt att kunna ha ett bälte till hands:)

    #139733

    jag själv använder ett bälte från GASP. Jag kör som överstående man sa, jag kör mestadels utan bälte men ibland är det skönt speciellt sista setet där jag brukar oftast köra lite tyngre, jag rekommenderar dig att inskaffa ett bälte svar ja men bli inte beroende utav bältet!!

    #139734

    Kul! Jag gick precis och tänkte på det här med bälte själv för någon dag sedan. Men kom väl fram till att jag har väldigt långt kvar tills jag behöver det. För visst borde man inte behöva det innan man har nått så långt ryggen orkar av sig själv för att maxa ur ännu lite till? Frågan är väl om man når dit någon gång över huvud taget som ”normal” gymmare. :)

    #139735

    Införskaffade ett själv idag faktiskt. :) Inget jag känner att jag akut behöver just nu men
    det var 20% rabatt på alla prylar idag och det kommer behövas någon gång så varför inte.
    Det är en engångskostnad och ett värt köp tycker jag, även om man inte använder det så ofta.
    Ska man gå för nya PB:n i marklyft och knäböj tex kan det ju vara att rekommendera. Köp ett är mitt tips. :)

    #139736

    najs! vad låg priset på?:) funderar stark på att inskaffa ett

    #139737

    Priser skiljer ju och man får vad man betalar för, som sagt detta är en engångskostnad så lägg en liten slant och få riktig kvalité det lönar sig i längden

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.