Angående reps takten :)

Home Forums Allmänt om gymträning Angående reps takten :)

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #70578
    #543982

    Hej jag och min gympolare har börjat träna efter ett nytt program och vi kör 6-12 reps i allt, och 6 dagar/veckan. Vi kör 3 dagar och vilar sen 1 dag osv. Sen så på ner vägen alltså den negativa delen i repsen så tar det 3-5 sek och vi kör 2 timmars pass alltid. Vi fick det som tips av en gymledare och har följt det i 50 dagar snart, nu undrar vi om det är bra för volym som han säger? Jag trodde nämligen att volym handlade om snabba reps och inte sega negativa reps, men är det sant att man ska gå ner minst 3 sek? Sen har vi gymmat i 2 1/2 år.

    Skulle bara vilja ha lite svar om vad ni tycker om schemat :) om det är bra lr dåligt osv. Upplägget är fäljande: (rygg och ben), (bröst och biceps), (axlar,trapz och triceps)

    uppskattar svaren väldigt mycket ! :)

    /Fredrik

    #543983

    Känns det bra så kör på, kör så ni känner att ni får kontakt med muskeln. Kör på i 10 dagar till så har ni kört i cirkus 8 veckor, efter det kan ni testa 4 veckor tungt, så kör iaf jag.

    8 veckor 8-12, 4 veckor få reps, oftast 3-6.

    Jag är då ingen expert, men jag skulle rekommendera o byta split till;
    Bröst, Biceps
    Ben(+vader)
    Rygg, Triceps
    Axlar, Trapz, Mage

    3 vilodagar i veckan, men vill ni köra 2 ggr/muskel i veckan så kör på om det känns bra för kroppen.

    Rygg+Ben på samma pass, känns lite overkill, iaf om jag skulle mixat dem.

    #543984

    tack för tipset :) ska testas.

    #543985

    okej :P det har gått ganska bra hittilds men inte i styrke ökningar :P volymen har min polare märkt av, sen fick jag skada i armbågarna nyss (inflammation) men vilade 1,5 vecka så nu är jag tbx :P Men asså jag förstår att allt funkar inte för alla och det är sant. Men angående reps takten så bygger man väl mycket volym genom seg negativ fas? För det är ju där man tröttnar ut muskel mest lr har jag fel?

    #543986

    okej :)

    #543987
    kattfajt wrote:
    Hej jag och min gympolare har börjat träna efter ett nytt program och vi kör 6-12 reps i allt, och 6 dagar/veckan. Vi kör 3 dagar och vilar sen 1 dag osv. Sen så på ner vägen alltså den negativa delen i repsen så tar det 3-5 sek och vi kör 2 timmars pass alltid. Vi fick det som tips av en gymledare och har följt det i 50 dagar snart, nu undrar vi om det är bra för volym som han säger? Jag trodde nämligen att volym handlade om snabba reps och inte sega negativa reps, men är det sant att man ska gå ner minst 3 sek? Sen har vi gymmat i 2 1/2 år.

    Skulle bara vilja ha lite svar om vad ni tycker om schemat :) om det är bra lr dåligt osv. Upplägget är fäljande: (rygg och ben), (bröst och biceps), (axlar,trapz och triceps)

    uppskattar svaren väldigt mycket ! :)

    /Fredrik

    Erat schema känns förvirrande, 6-12 reps i allt? 6 reps innebär tung belastning medan 12 reps innebär betydligt mindre belastning. Personligen skulle jag dela upp det och kanske köra 8 veckor med 8-12 reps och efter det gå på en riktigt tung period med 4-6 reps. Ang. den negativa fasen i rörelsen lägger jag mina pengar på malawiglenns teori om att det är överbelastningen i riktigt tung träning som bygger volym och inte uttröttningen i den negativa rörelsen, dock går de inte att träna på detta sätt hela tiden eftersom skadorna då lär komma som ett brev på posten. Slutligen, ni har kört i 50 dagar har ni fått resultat så grattis då fungerar ju erat schema just för er iaf dock måste jag kommentera längden på era pass? 2h? Skriker ”discogym” i mina öron, har ni inget annat att göra om dagarna? :)

    #543988

    haha nah :) jorå men 2h får vi lätt plats med hehe

    #543989

    Att hålla mot i den negativa fasen är viktigt, men behöver inte sega sig ner.
    I den positiva fasen ska lyftet gå fort, går det för fort kör man för lätt då belastning begränsar accelerationen.
    Erat upplägg låter knepigt och tidskrävande

    #543990

    Ett tips, ta åt dig åt vad folk ger dig för tips.
    Var inte hardeaded och lyssna, och testa.. Det är det ända
    sättet för dig att hitta vad som funkar

    Jag lärde mig träna genom att först lyssna på folks olika förslag,
    testade lite hit och dit och hittade mitt eget, nu kör jag

    4 Veckor Tungt (styrka),
    [2-3 Set/ 3-6 Reps]

    2 Veckor LÄTT(återhämtning/uthållighet)
    [1-4 Set Beroende på hur många övningar du har / 15-20 Reps]

    6 Veckor Medeltungt (Uppbyggande)
    [3 Set – 10/12 Reps – Min personlig favorit :) ]

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.