Angående träningscheman

Home Forums Allmänt om gymträning Angående träningscheman

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #78563
    #689730

    Visste ingen bättre trådtitel, men here it goes iaf:

    På en del träningsscheman så ser man att det ena dagen tränas en viss muskelgrupp som även kommer användas dagen efter, fast i mindre utsträckning. T.ex så tränar vissa bröst på måndagar, och sen triceps på tisdagar, är detta okej, eller borde man lägga upp det så att det åtminstånde är en dags mellanrum? Att träna triceps och bröst samma dag tycker jag inte är världsbäst då man inte orkar lika mycket, på samma sätt som det är jobbigare att köra biceps med rygg. Är det okej att lägga upp två muskelgrupper i rad, eftersom man ena dagen inte utsätter muskelgruppen för maximal påfrestning?

    #689732

    Om man ska köra Triceps och bröst separerat är det att föredra att ha minst en dags vila emellan.

    Men jag antar att det är individuellt som allt annat.

    #689733
    rwoz wrote:
    Visste ingen bättre trådtitel, men here it goes iaf:

    På en del träningsscheman så ser man att det ena dagen tränas en viss muskelgrupp som även kommer användas dagen efter, fast i mindre utsträckning. T.ex så tränar vissa bröst på måndagar, och sen triceps på tisdagar, är detta okej, eller borde man lägga upp det så att det åtminstånde är en dags mellanrum? Att träna triceps och bröst samma dag tycker jag inte är världsbäst då man inte orkar lika mycket, på samma sätt som det är jobbigare att köra biceps med rygg. Är det okej att lägga upp två muskelgrupper i rad, eftersom man ena dagen inte utsätter muskelgruppen för maximal påfrestning?

    Beror väl på individen och hur man tränar.

    Kör du till exempel bred bänkpress så tar inte triceps alls lika mycket stryk.

    När du tränat ett tag lär man sig att isolera musklerna man vill träna bra.
    Så kan man koncentrera ryggen på ryggdagen så är det helt okej att köra
    biceps nästa träningspass.

    Men märker man att man är helt slut i triceps efter bröstpasset man hadde dagen innan så har du ju redan fått en bra triceps träning och kan
    hoppa över den dagen efter. Men är triceps ”fit for fight” dan efter är det ju bara att köra på.

    Sen ser du bara till att ha tillräckligt med vila innan du kör just dom 2 muskelgrupperna igen.

    #689735

    hur vet man om man är ”fit for fight” då? Nu för tiden så får jag nästan ingen träningsverk alls, så jag känner mig nästan alltid redo. Möjligt att ja får en viss stelhet, de kanske är nåt å gå efter

    #689737
    rwoz wrote:
    hur vet man om man är ”fit for fight” då? Nu för tiden så får jag nästan ingen träningsverk alls, så jag känner mig nästan alltid redo. Möjligt att ja får en viss stelhet, de kanske är nåt å gå efter

    Du kan ju testa en övning. Märker du att du är svagare än du brukar så
    har du inte återhämtat dig helt på den muskeln.

    Men som sagt, försök att isolera musklerna. kör olika variationer tills
    du hittar det som passar dig. Märker du att det börjar kännas i
    bröstet gör du ju rätt. Även fast nån gym guru kommer fram till dig och
    säger ”Nämen så där kan du inte göra” så är det bara att ignorera honom.

    Alla är vi byggda på olika sätt, så alla övningar är inte bra för kanske just dig.

    #689739

    men om man inte återhämtat sig å sen kör den muskelgruppen, kommer inte det vara väldigt dåligt för den? Eller undviker man att köra vid återhämntning endast för att man vid det läget är svagare än vanligt?

    #689741

    Nä får du ordentligt med vila efteråt (3 dagar ungefär) och äter ordentligt så ska det inte vara nån fara.

    #689743
    Banana wrote:
    Du kan ju testa en övning. Märker du att du är svagare än du brukar så
    har du inte återhämtat dig helt på den muskeln.

    Men som sagt, försök att isolera musklerna. kör olika variationer tills
    du hittar det som passar dig. Märker du att det börjar kännas i
    bröstet gör du ju rätt. Även fast nån gym guru kommer fram till dig och
    säger ”Nämen så där kan du inte göra” så är det bara att ignorera honom.

    Alla är vi byggda på olika sätt, så alla övningar är inte bra för kanske just dig.

    vad menar du med det?

    #689746

    Det som ger bra resultat på en person kanske inte ger samma resultat på en
    annan.

    Ta till exempel marklyft. Har man korta ben och längre överkropp så använder man ben mer. Har man tvärtom aktiveras ryggen mer.

    Alla är inte byggda på samma sätt, därför funkar kanske inte en övning lika bra för mig som det gör för mig.
    Det gäller därför att hitta övningar som man trivs med och man känner funkar.

    #689748
    Banana wrote:
    Det som ger bra resultat på en person kanske inte ger samma resultat på en
    annan.

    Ta till exempel marklyft. Har man korta ben och längre överkropp så använder man ben mer. Har man tvärtom aktiveras ryggen mer.

    Alla är inte byggda på samma sätt, därför funkar kanske inte en övning lika bra för mig som det gör för mig.
    Det gäller därför att hitta övningar som man trivs med och man känner funkar.

    Marklyft är ju en av de ”tre stora”. Kort som lång så bygger den övningen.

    Oavsett övning så aktiverar den samma muskler på mig som på alla andra vid ett korrekt utförande. Sen om man är otroligt dålig rent tekniskt lr bara måste ha variation för att man har kört en specifik övning vecka efter vecka är en sak.
    Men annars så finns det bara bra och dåligt utförande enligt mig.

    mvh

    #689750

    Beror väl även på vad man ser som korrekt utförande.

    En som tävlar i bänkpress, marklyft m.m utför nog inte övningarna på samma sätt som du, men därmed inte sagt att han eller du gör fel.

    Marklyft aktiverar samma muskler för alla, MEN inte lika mycket rygg på mig som dig kanske.

    #689752
    Banana wrote:
    Beror väl även på vad man ser som korrekt utförande.

    En som tävlar i bänkpress, marklyft m.m utför nog inte övningarna på samma sätt som du, men därmed inte sagt att han eller du gör fel.

    Marklyft aktiverar samma muskler för alla, MEN inte lika mycket rygg på mig som dig kanske.

    Nej det är en sak men känns inte relevant i det här fallet. Då du menar på ”att en övning inte funkar på alla”. Du får det att låta som att t.ex. hantelflys kanske inte funkar som det gör på nån annan.

    Men det var kanske inte så du menade?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.