Är flies bra?

Home Forums Allmänt om gymträning Är flies bra?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #71012
    #550446

    Tja!

    Jag kör ett bröstpass som jag kör var 4e dag, som ser ut såhär:
    4 set hantelpress
    4 set lutande hantelpress
    3 set fliesmaskin

    men problemet är att fliesmaskinen är jäkligt obekväm. Handtagen drar i revbenen, det känns mest i typ.. främre axlar när man kör med den o så.
    Så jag funderar på att byta ut den övningen mot 3 set plana flies istället.
    Men när jag berättade det för en polare så påstod han att flies är en dålig övning för att det är så svårt att få överbelastning, han sa att de tar skitlång tid o bara öka nått kilo i övningen i jämförelse med andra övningar sen sa han att de va skaderisk som fan i övningen med och att den var dålig.
    Men när jag glodde lite BBfilmer innan såg jag bla. Arnold köra flies, såg även Flex Wheeler göra det t.ex..
    Men jag undrar, tycker ni jag ska köra flies, är det en bra övning att rekommendera för massa o volym på tuttarna? Bänkpress kom jag till en jobbig platå o gillade den inte längre alls, + fick ont i axlar av den så bytte ut mot hantelpress med mer ROM för bättre volym o massa.

    Tack!

    #550447

    Många kör flies för att den ger bra pump. Jag ser den som ett komplement och ingen övning som ska ge mig styrka, det har jag bänkpressen till. Många isolationsövningar ger ingen vidare styrka utan jag tror de flesta kör dem för känslan.

    #550448
    anders172 wrote:
    Många kör flies för att den ger bra pump. Jag ser den som ett komplement och ingen övning som ska ge mig styrka, det har jag bänkpressen till. Många isolationsövningar ger ingen vidare styrka utan jag tror de flesta kör dem för känslan.

    vad är vitsen med att köra övningen om den inte ger styrka eller muskelmassa? :p Har svårt att hålla nere tiden på passen, kan jag likväl skippa den övningen då?

    #550449

    Den är väll ändå till för att få den ”stretchande” effekten eller?

    #550450
    riddaren wrote:
    vad är vitsen med att köra övningen om den inte ger styrka eller muskelmassa? :p Har svårt att hålla nere tiden på passen, kan jag likväl skippa den övningen då?

    jadu, vissa tränar för att uppnå den omptimala pumpen och då kan flyes vara ett bra alternativ.

    #550451

    Det är ju dock inte en enskild övning som bygger muskler utan i hur stor omfattning man lyckas överanstränga muskeln totalt sett.

    #550452

    Flyes är en kanonövning som ger även utmärkt styrka och smidighet i ytterlägena

    #550453

    Arne Persson, hur skulle du vilja att ett bra utförande såg ut? Fnular på att lägga
    in flyes i mitt progam, men har egentligen ingen erfarenhet av övningen.

    #550454
    Gettodachoppa wrote:
    Arne Persson, hur skulle du vilja att ett bra utförande såg ut? Fnular på att lägga
    in flyes i mitt progam, men har egentligen ingen erfarenhet av övningen.

    Här är en utmärkt teknik när du kör med tyngre hantlar.
    [http://www.youtube.com/watch?v=yLopBjcS_Fw&feature=channel_page]

    #550455

    Flyes är en bra övning och jag föredrar att köra den i cablecrossen då jag får ett jämnt drag genom hela rörelsen. Tycker dessutom att det blir lättare att fokusera bröstet och undvika att koppla in andra muskler för mycket.

    #550456
    Martin Löwgren wrote:
    Observera att vanliga hantelflyes enbart är effektiva i halva rörelsemomentet (från bottenstretch och halvvägs upp), sedan försvinner i stort sett motståndet, vilket minskar setets densitet (TUT).

    Det är därför cableflyes är så bra IMHO, kör aldrig med hantlar. Övningen med hantlar är obehagliga för mina axlar.

    #550457
    Arne Persson wrote:
    Här är en utmärkt teknik när du kör med tyngre hantlar.
    [http://www.youtube.com/watch?v=yLopBjcS_Fw&feature=channel_page]

    Ser ut som en hantelpress med neutralt grepp.

    #550458
    Allan wrote:
    Ser ut som en hantelpress med neutralt grepp.

    Det gör det absolut inte. Har du sett hur Ronnie eller Dexter Jackson kör flyes? Det finns inga välbyggda bodybuilders som går djupare eller bredare än sådär.

    Visst, skaderisk och blablabla i alla ära, men det är tunga vikter som bygger muskler och då gäller det att hitta övningar och utförande som kan hantera detta.

    #550459
    Allan wrote:
    Ser ut som en hantelpress med neutralt grepp.

    Då hade underarmarna varit i lod.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.