Är min träning upp åt väggarna?

Home Forums Allmänt om gymträning Är min träning upp åt väggarna?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71622
    #564803

    Skulle vilja få lite feedback på min träning som jag nydligen ändrat och tränar på ett sätt jag inte har så mycket erfarenhet av. Hoppas jag får lite bra tips då jag vet att många erfarna människor håller till på detta forum även om många är inriktade på ren bodybuilding.

    Jag har tränat till och från senaste 7 åren med en del längre uppehåll och tränat kontinuerligt senaste året. Hård styrketräning till sommaren (tappa 8 kilo efter pga resor och sjukdom) som har blandats med löpning/jogging 3 – 5 km några ggr i veckan senaste halvåret.
    Jag har inget exakt schema utan går efter kroppens signaler och förnuftet och anpassning till min kickboxning/muay thai som nydligen lagts till för att det är kul, varierande och motiverar mig att bli vigare.

    Ungefär så här ser det ut:
    Måndag: vila
    Tisdag: Kickboxning
    Onsdag: löpning och/eller gym
    Torsdag: Kickboxning
    Fredag: Löpning och/eller gym
    Lördag och söndag brukar jag oftast träna löpning och/eller gym båda dagarna om man inte har något annat att göra och då tränar jag oftast måndag istället. Vilodagen brukar oftast innebära att jag måste binda fast mig i något för att inte gå till gymet eller ut o springa. Känner dock att denna dag är viktig och kroppen uppskattar den.
    Detta innebär att jag tränar 5 – 6 ggr i veckan.Tilläggas skall att jag pluggar och därför att det mesta av min tid är med bok eller dator bekvämt i soffan eller sängen så kroppen får sin välbehövda vila.

    Jag ätet just nu sjuka mängder mat där proteiner prioriteras och snabba kolhydrater äts efter träning men undviks annars, fett snålas dock inte med. Kosten är vegetarisk med skaldjur/fisk i enstaka fall. Torkade frukter och bär, nötter och frön äts ganska flitigt och färska frukter blir det väl ett par om dagen i alla fall.
    Kosttillskott är Whey 80 tre ggr dagen och maltodextrin efter träning och ibland under tiden om passet är längre än en timma och hårt. Kreatinkur har precis påbörjats och ger en välkommen kick när mjölksyran börjar komma, har fått bra resultat av det innan och tyckte det passa in nu när jag kör lite hårdare. Märkt denna gång att när jag normalt blir trött reser sig nackhåren, jag får en djurisk kick och vill bara skrika och lyfter flera reps till. Är det normalt, gillar det iallafall då jag ofta har en ganska hård och adrenalinkickande träning. Hormoner är ju kroppens eget knark :emo-thumb

    Mina gympass varvar hårda styrkepass med nogranna stretchningar. Siktar på ca 8 – 10 reps då musklerna blir utkörda så gott det går, oftast 2 övningar/3-4 set per muskelgrupp och 2 musklergrupper per pass. Detta för att jag oftast löper/joggar 3 – 5 km innan och lägger mkt tid på stretch. Försöker gå igenom alla muskelgrupper 1 gång per vecka.

    Ett par hundra situps och andra magövningar blir det ofta både i kickboxning och gympass, upp till 4-5 ggr veckan, är det för ofta? På gymet är de updelade i 50×4 (variera det lite också) djupa långsamma och kickboxningen kanske 100 – 200 snabba korta på en gång.

    Jag anpassar träningen efter träningsverk, ömma benhinnor eller andra signaler från kroppen vilket ger olika och varierade upplägg, dock händer det att jag tränar muskler som har träningsverk då jag inte vet vilken fys kickboxningen bjuder på. Har jag kraftig träningsvärk i benen kör jag bara gym och mera övningar där, ibland kanske jag springer en längre sträcka istället för styrketräning. Men eftersom det är fritt blir det kanske som idag; joggade 9.5 km på förmiddagen och hade ett hårt kickboxningspass på kvällen för att jag kände för det och kroppen skrek efter träning när den vilat en dag (mina ben känns rätt trötta nu dock :)) medans jag kanske kör jättelugnt någon dag för kroppen är trött.

    Undrar vad ni tror spontant om detta. Tränar jag för hårt och ofta med risk för onödiga skador, är någon del av träningen meningslös eller kanske kontraproduktiv? Bör jag tänka på något speciellt och är det för fritt och ostrukturerat eller är det bra att jag anpassar det efter hur jag känner? Har inga större problem med att motivera mig själv, som ett striktare schema ibland kan hjälpa till med.

    Jag vill såklart bygga muskler men välbefinnande, hälsa, kondition, styrka och vighet är minst lika viktigt, och jag vet att detta inte är ett bra upplägg för maximal muskelbyggnad.

    #564804

    Vet inte om det skulle hjälpa men prova att lägga vilodagen mitt mellan kickboxningspassen – onsdag. Men allt hänger på vad du har för prioritet, just nu känns det mest som en salig blandträning. Men omväxling förnöjer säger folket, så detta kan funka under en kortare träningsintensiv period.

    Är väldigt lätt att stirra sig blind på träningsmängden per vecka. Viktigare att lyssna på kroppen, känns det väldigt slitsamt framöver så prova ta några dagars ledigt från träning. Visst kan kännas jävligt segt att behöva sitta hemma när man egentligen vill träna, kanske finns en liten större risk för överträning med ditt schema.

    #564805

    Alla är ju olika och jag skulle personligen inte klara av att gå på känsla på det viset.
    Jag skulle vilja planera styrkepassen och köra efter ett schema. Då är det lättare att hålla en kontinuerlig koll på utvecklingen och man glömmer inte tråkiga/jobbiga övningar.

    Nånstans framöver kommer du förmodligen till en punkt där du måste välja vilken träning som skall ha högst prioritet. Vilka pass vill du träna med trötta och värkande muskler?
    Jag skulle personligen lägga styrkepassen dagen efter kickboxningen men det är bara personligt tycke och smak.
    Två pass styrka och två pass kickboxning tror jag räcker långt.
    Vill du ha extra löpning kan du väl lägga in det på morgonen av valfri dag?

    #564806

    Jag har kört ganska hårt efter scheman och testat rätt många olika så det är ju inte helt utan rutin när jag e på gymet, jag planerar i huvudet flera dagar framåt för att få hela kroppen tränad. Men eftersom kickboxningen är otroligt varierad och jag inte vet hur det kommer bli så är jag alltid öppen för ändringar. Plus att jag vill ha det öppet då jag inte vill slita för mkt på kroppen. Min känsla jag går efter har ju några års gymträning skapat så jag tror själv iaf att jag har hyfsat bra disciplin ändå.

    Dock går alltid bicep, rygg o träna då de sällan blir utkörda och bröst, tricep blir ofta tränade men inte så tungt att jag får träningsvärk på kickboxningen. Tilläggas måste att mitt mål är att känna träningsvärk i alla muskler minst en gång i veckan för o känna mig nöjd, mitt sätt att få kvitto på att man tränat ordentligt.

    Det blir ju variation mellan tungt och koncentrerade övningar på gymet och mera uthållighet och statisk träning på kickboxnnigen. Det borde väl vara ultimat för att få ut det mesta eller?

    Får nog lägga upp det på annat sätt men tänkte testa såhär ett par veckor till för o se vad som händer och hur kroppen reagerar. Gått upp ca 3 kilo på en och en halv vecka, vilket var oväntat då målet var att gå upp ungefär samma vikt till sommaren :). Kan det vara vätskesamling av kreatinet?

    #564807

    Kanske inte behöver bli träningsvärk för att ge resultat, men jag får oftast träningsvärk när jag tränat, åtminstone i gymet. Om jag kör samma övningar med samma vikter och repetitioner en längre tid slutar jag att få träningvärk såklart. Men jag försöker alltid stressa musklerna genom att variera vinklar, övningar och antal reps.

    Riktigt träningsvärk så det riktigt smärtar och man blir stel menar jag inte då, den får jag bara om jag haft ett längre avbrott i träningen. Men en lätt träningsvärk som känns men inte stör har jag nästan alltid någonstans. Brukar se det som en påminelse att kroppen behöver protein, och ett kvitto på att träningen verkligen ansträngde kroppen och därför också gav något.

    Kan det vara risk för skada eller förslitning att göra så?

    #564808
    JoJoNap wrote:
    Brukar se det som en påminelse att kroppen behöver protein, och ett kvitto på att träningen verkligen ansträngde kroppen och därför också gav något.

    Är väl främst det andra exemplet som stämmer. angående det första så vill jag bara säga att kroppen behöver ständigt protein, inte bara då du har träningsvärk.

    #564809
    Flessa wrote:
    inget illa menat, men det där var något utav det roligaste jag hört, hur menar du med detta utlåtande är jag nyfiken på? :D

    Jag har nog fått det från ett uttal från Scooby ([http://www.scoobysworkshop.com/]) eller någon annan liknande snubbe. Som JAG uppfattade det eftersom jag får träningsvärk från all hård träning är det en påminnelse att äta extra mkt protein, för nu behöver kroppen det.

    Som JAG ser på protein är det byggstenarna och de behövs extra mycket då man tränar hårt. Protein behövs hela tiden, och är det inte så att ett högt proteinintag utslaget över hela dagen ger kroppen signaler att gå in på ett anabolt läge? (har inga källor på detta därför är det bara ett eget antagande).

    ”Träningsvärk = ät mera protein” använder jag mig av som ett mantra för att komma ihåg att äta protein, och ingen fysiologisk, kemisk eller på något sätt vetenskaplig sanning, Jag är samhällsvetare så jag kör på empiri ;).

    För jag har fått för mig att om du äter mkt protein och inte tränar så mycket blir det bara fett av det. Så jag har helt enkelt förstått det som att jag äter protein efter hur mkt jag tränar. Jag tolkar det som att träningsvärk menar att muskeln blivit riktigt tränad och därför behöver kroppen mera protein så den bygger muskler.

    ’Ingen träningsvärk för mig innebär att muskeln inte blivit rejält tränad och stora mängder proteiner behövs inte på samma sätt. Kör jag väldigt tungt med få reps men samma träningsschema och inte varierar träningen får jag till slut ingen träningsvärk men om kroppen vänjer sig vid träningen så växer den väl inte i samma utsträckning? Man hamnar på en platå alltså.
    Detta var bara ett antagande eftersom jag inte har full koll på vad som händer rent kemiskt i kroppen.

    Hoppas jag inte snurra till det för mkt i min förklaring, men är lätt distraherad av min lilla bebis så hoppas ni förstår vad jag menar. :)
    Önskar gärna förklaringar på mina uttalanden om protein, gärna med källor.

    #564810

    Alltså jag måste bara fråga, tolkar jag dig rätt om det verkar som att du tror att kroppen behöver mer protein efter ett pass med träningsvärk och inte lika mycket protein efter ett pass då du inte fått träningsvärk?
    För om du tror det kan jag bara meddela att det är fel :)
    Men jag kan ju ha misstolkat dig..

    #564811

    Dessutom är det försent att ta ”gårdagens protein” till passet man körde förra dagen. De proteiner du missat dagen före kan du inte ta igen dagen efter.

    #564812
    Flessa wrote:
    Om du legat väldigt lågt med din proteinkvot över en dag under en hård träningsperiod gör det inte så mycket, förutsatt att du ligger positivt större delen av perioden i fråga.

    Sant, fast du kan fortfarande inte åtgärda gårdagens fel om du fattar min poäng :)

    #564813

    Jag har aldrig trott att träningsvärken betyder att kroppen behöver protein, men att det indirekt är det en indikation på att det är en fördel att öka intaget. Det jag menar är att jag tror/trodde att när musklerna blivit rejält tränade så byggs muskler lättare om man ger dem extra protein dagarna efter, trodde detta var en långsam process där ökat proteinintag under tiden främjade tillväxten.
    Kroppen kanske måste fått proteinet nåt dygn innan eller så bygger den upp nån form av lager så det inte spelar roll att proteinet kommer efteråt. Dock försöker jag alltid ta snabba kolhydrater, protein och kreatin direkt efter träning då jag har förstått att kroppen tar till sig det bäst då, kanske detta är fel också?

    Är inte så insatt i metabolismen för att förstå hur proteinet går från magsäcken till att bygga musklerna. Hur anabola och katabola funktioner i kroppen fungerar, nedbrytning och återuppbyggnad av muskler och sådant har jag fått förklarat mer än en gång och har tyvärr inte orkat lägga det på minnet, är mera pragmatiskt lagd när det gäller träningen tyvärr. Det är därför jag skrev här, vill helt enkelt finna svar på mina frågor av mera seriösa idrottare som sysslat med muskelbyggnad på högre nivå och med massa års erfarenhet.

    Och återigen, jag vet att man inte får träningsvärk efter varje pass om man kör samma övningar och vikter hela tiden då kroppen vänjer sig, och man tjänar säkert en massa på träningen utan träningsvärk också. Men jag tränar inte så, och jag utgår ju bara från mig själv, min kropp och mina erfarenheter.

    Uppskattar källor och källhänvisningar jätte jätte mycket, ni vet säkert vad ni snackar om men hur ska jag veta det och ni måste ju fått det från någonstans? :)

    #564814
    Hampi wrote:
    Dessutom är det försent att ta ”gårdagens protein” till passet man körde förra dagen. De proteiner du missat dagen före kan du inte ta igen dagen efter.

    Jag käkar protein hela tiden, och ökar efter jag tränat extra hårt (vilket träningsvärken är en indikator på och ingenting annat), har aldrig påstått att jag ”missat” eller så.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.