Artikel -1,2 eller 3?

Home Forums Allmänt om gymträning Artikel -1,2 eller 3?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #79250
    #708514

    Läste denna artikel och fick syn på detta:

    Träningsfrekvens

    Hur ofta man ska, eller kan, träna en muskelgrupp är ett av de mest diskuterade ämnena inom gymvärlden. På senare tid har det varit en modefluga att träna en muskelgrupp i veckan eller ännu mer sällan. Anledningen till detta är den fåniga ”hardcorementaliteten” att köra precis alla set till failure – samt avsaknaden av vettig periodisering och smarta träningsvariabler. Mer om det senare.
    Jag går själv efter devisen ”ju oftare du kan träna en muskelgrupp desto bättre!”. Min rekommendation är att träna varje muskelgrupp tre gånger i veckan. Är du van vid en frekvens av en gång i veckan kan ett hopp till två gånger i veckan vara lagom till en början. Dock skadar det aldrig att direkt hoppa till tre gånger, så länge man sköter övriga variabler på ett passande sätt.
    Under vissa perioder rekommenderar jag att träna igenom kroppen fyra gånger på en vecka. Sköter man kost och sömn samt följer ett bra upplägg kan man med lätthet träna fyra pass per kroppsdel i veckan under längre perioder.

    Till frågan:
    Varför säger då så många att man bör bara träna en muskelgrupp en gång i veckan? Själv kör jag igenom varje muskelgrupp två ggr i veckan, och kör i princip aldrig till failure.
    Varför har så många fått för sig att det inte ger något?

    Jag har inte den direkta kunskapen för att säga vad som är ett bra sätt att träna på, utan kör bara på egen känsla. Hur tycker ni angeånde det här?
    Skulle vara intressant att diskutera vidare saken.

    Mvh Nyrre

    #708515

    Jag har kört både en och två gånger i veckan. Men jag har hoppat tillbaks till en gång i veckan för jag har blivit van vid det.

    #708516

    Två gånger i veckan är ingen fara. Orsaken till att folk säger en gång i veckan är för att en klassisk 3-split utspridd på tre dagar är väldigt enkel att rätta sig efter.

    Jag har kört muskelgrupper både en två och faktiskt tre gånger i veckan. Tre gånger i veckan var för mycket, två var mycket men fungerade gott. Man ökar utav bara helvete i början haha, sen lugnar det ner sig, och en gång i veckan är det jag vanligtvis kör vilket också är bra.

    Kör i den mån som passar dig, men överskrid helst inte två gånger i veckan.

    :)

    MVH

    #708517

    Vetitusan, jag är lite inne på linjen att 3-4 gånger per vecka, periodvis, inte är för mycket för en muskelgrupp. Fast om man ska köra så ska man tänka på att den totala volymen inte blir för hög, failure är ett big no-no och att man varierar övningarna rejält.

    #708518

    Kom & träna med mig (Ofseason that is) & theres NO WAY IN HELL that you can train each muscle more than once a week!!!

    ZONE

    #708519

    Nej det är sant! Men ofta hör man att 1 gång per muskelgrupp i veckan är det ”optimala”. Dock brukar jag kunna variera träningen med att köra vissa veckor 1 gång per muskelgrupp i veckan medans andra veckor 2ggr.
    Men man får väl helt enkelt försöka hitta ett sätt som passar än bäst, just nu fungerar 2ggr per muskelgrupp perfekt. Å andra sidan kör jag nästan aldrig till failure, det hade nog inte fungerat då.

    #708520

    Jag tror absolut inte att det är något positivt att träna 1 muskelgrupp mer än 1 gång i veckan. Ibland har jag tagit 1 veckas paus från gymet och faktiskt varit större och starkare när jag har kommit tillbaka. Jag är ingen expert och har inte tränat särkilt länge heller, men jag tror på 7 dagars vila (det är vad jag har hört av folk som har varit byggare i många år)

    Man kanske skulle kunna köra en muskelgrupp 2 gånger i veckan om man inte alls ansträngde kroppen någonting utanför gymet, och även drack stora mängder glutamin

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.