Asymetrisk Kropp

Home Forums Allmänt om gymträning Asymetrisk Kropp

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #77057
    #646265

    Har tränat ett tag nu och fått ok resultat!
    Med resultaten har det visat sig att min kropp utvecklats olika, min vänstra sida ligger efter med nästan allt!

    Har funderat på att lägga upp träningen så att jag kan träna min vänstra sida en extra gång i veckan. Men vet inte om det är rätt väg att gå eller hur jag ska lägga upp vissa övningar, typ bröst!

    Finns fler som lider av samma problem och i så fall hur har ni attackerat det?!

    #646266
    Robert Svensson wrote:
    Kollar man noga så kan jag också tycka att det ena och det andra är skeft. Men jag tror inte så är fallet. Träna på som vanligt.

    Hmmm, jo så kanske det är för vissa men för mig är det allt för tydligt! Men min sambo ser samma som jag.

    Men jag försöker att träna som vanligt men med mer fokus på att jag använder vänster lika mycket. Kör väldigt strikt, men det är som att vänster alltid kommer att ligga efter.

    #646267

    märker du att du e svagare på vänster sida då?

    #646268
    Ponthaa wrote:
    märker du att du e svagare på vänster sida då?

    Jo, det är ganska stor skillnad på styrka och uthållighet på vänster och höger!

    Robert Svensson wrote:
    Vad du än gör, börja inte träna med tyngre vikter på ena sida. Kör samma.

    Nej, det blir utifrån vad jag klarar av på vänster sida i så fall!

    #646269
    Robert Svensson wrote:
    Bra. Pressa kroppen lite också. Ligg inte på samma vikter dag efter dag.

    Jo då det gör jag men all träning går uti från min vänstra sida!

    #646270

    försök koncentrera dig på att pressa lika mycket med båda sidorna/händerna. Märker du att de blir tungt så kämpa mer med den svaga sidan, i värsta fall sänk vikten(på hela kroppen , aldrig på ena sidan) bara du kört jämnt!

    #646271
    Mranderson wrote:
    försök koncentrera dig på att pressa lika mycket med båda sidorna/händerna. Märker du att de blir tungt så kämpa mer med den svaga sidan, i värsta fall sänk vikten(på hela kroppen , aldrig på ena sidan) bara du kört jämnt!

    Utgår i från vänster sida hela tiden när jag tränar när det gäller vikt och uthållighet. Tränar alltid m lika mycket vikter på vänster och höger.
    Kör alltid strikt dvs att jag hela tiden söker kontakt med den muskel det är avsett träna samt att utförandet är ao. Brister jag i något av detta så sänker jag vikten något och då gör jag det på båda sidor!

    Min tanke var om man kunde ta en dag i veckan som man bara tränade vänster sida, för att kanske kunna komma i kapp eller i alla fall förbättra utgångsläget. Inte tänkte som en lösning för alltid utan bara en tid!:

    Och framför allt om någon annan har suttit i min sitts själv som kanske kan ge mig lite tipps och råd hur dom själva har gjort!

    Tackar för alla svar!

    #646272

    Det är inget att rekomendera för rätt vad
    det är så blir de tvärtom, kanske.. Men om du
    är så desperat så kan du ju testa göra 1-2 reps
    mer på den svaga sidan (då och då) och se om
    de blir någon skillnad. Men tro inte att någon kropp
    är perfekt , allting handlar om gener när de gäller symetrin.

    #646273

    Är det inte så att dom flesta är starkare i ena sidan. så är det för mig iallafall. men det har ju jämnat ut sig efter alla år av träning.
    Ex. i bicepscurl med hantlar så hade jag bättre kontroll över höger arm eftersom att jag är högerhänt och då blev jag mer stabil och därmed starkare i den. men det jämnade ut sig mer o mer allteftersom att man lärde sig utföra övninarna ordentligt

    #646274
    Brainlund wrote:
    Är det inte så att dom flesta är starkare i ena sidan. så är det för mig iallafall. men det har ju jämnat ut sig efter alla år av träning.
    Ex. i bicepscurl med hantlar så hade jag bättre kontroll över höger arm eftersom att jag är högerhänt och då blev jag mer stabil och därmed starkare i den. men det jämnade ut sig mer o mer allteftersom att man lärde sig utföra övninarna ordentligt

    Absolut, så kan det vara!
    Antar att det bara är att fortsätta, kanske göra som tidigare förslag lägga till något sett eller ett par extra reps för vänster!

    #646275
    kalle333 wrote:
    Min tanke var om man kunde ta en dag i veckan som man bara tränade vänster sida, för att kanske kunna komma i kapp eller i alla fall förbättra utgångsläget. Inte tänkte som en lösning för alltid utan bara en tid!:

    Och framför allt om någon annan har suttit i min sitts själv som kanske kan ge mig lite tipps och råd hur dom själva har gjort!

    Tackar för alla svar!

    Nej, gör inte det.. det kommer inte att hjälpa dig på nåt sätt. har inte läst supernoga, men jag såg aldrig hur länge du tränat.. inte alltför länge låter det som iaf. Kroppen kommer ALLTID att vara lite asymetrisk här och var, det är inget som kan hjälpas, om du inte skaffar siliconinlägg då :P

    men om du kör på som du gör, utgå från vänster sida. testa att köra så mkt som möjligt utan stång eller smith, eller maskin där vänster och höger är sammanlänkat. kör tex bänk med hantlar, samma vikt på båda, samma antal set och reps. och sist av allt, inget resultat kommer över en natt.

    lycka till, mvh

    #646276
    Robert Svensson wrote:
    Nej nej, hur ska du då göra? Bara pressa med ena sidan, köra marklyft med en hand och ett ben? Går ju inte. Det är ju nästan lika illa som att träna på olika vikter för olika sida. Kör på helt som vanligt bara.

    Det var precis det jag menade, att jag inte visste hur man skulle gå tillväga! Om det i över huvud taget gick att genomföra och vad resultatet skulle i så fall skulle bli. Därför min fråga om någon annan hade varit i samma sits som jag och hur de i så fall hade gjort!

    Xplicit wrote:
    Nej, gör inte det.. det kommer inte att hjälpa dig på nåt sätt. har inte läst supernoga, men jag såg aldrig hur länge du tränat.. inte alltför länge låter det som iaf. Kroppen kommer ALLTID att vara lite asymetrisk här och var, det är inget som kan hjälpas, om du inte skaffar siliconinlägg då :P

    men om du kör på som du gör, utgå från vänster sida. testa att köra så mkt som möjligt utan stång eller smith, eller maskin där vänster och höger är sammanlänkat. kör tex bänk med hantlar, samma vikt på båda, samma antal set och reps. och sist av allt, inget resultat kommer över en natt.

    lycka till, mvh

    Siliconinlägg…. ingen dum idé… Finns det ingen manlig fotomodell som livnär sig på sina inplantat..:p

    Har tränat seriöst i 7mån, dvs att jag har tränat i ca:5 ggr i veckan och äter en bra kost. Som sagt tidigare så har jag fått bra resultat utifrån hur länge jag har tränat.

    Kör mycket hantlar, nästan uteslutande det.

    Min slutsats är väll den att det är bara att fortsätta som jag har gjort alltså att utgå i från vänster hela tiden och köra så strikt som möjligt och se vad det blir för resultat av det!

    Tackar för att ni har tagit er tid och diskuterat min fråga!

    #646277

    eller , som någon här sa kör MER med skivstångar osv gärna smithen också istället för så mkt hantlar (skippa inte de helt , bara nästan och för ett tag för att se om de lbir någon skillnad)

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.