Äta före eller efter träningen?

Home Forums Allmänt om gymträning Äta före eller efter träningen?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • Author
    Posts
  • #680126

    Hej igen :D

    Har ännu en fråga. Vad är bäst, träna på tom mage på morgonen eller ska jag äta frukost innan träningen? Nu äter jag först efter att jag tränat.

    #78342
    #680127

    det bästa är att få i sig ordentlig mat ungefär 2 timmar före så du har energi nog att prestera bra. Och sen efter träning är det bra att få i sig mat som är protienrikt. Direkt efter träning kan du äta vassleprotein (snabbt protien) och sedan kasseinprotein (långsamt protein). Och glöm inte att kolhydrater och fetter också är viktiga.
    Det vill säga ät frukost före, vad du nu äter. Själv äter jag 1,5 dl havregryns gröt, 3 mackor med makrill och 2 ägg. Och efter träning dricker jag en proteindrink med vassleprotein och kreatin. Ca en timma efter det äter jag middag. (tränar på eftermiddagen)
    Dock så är det inget måste att käka tex gröt, flingor m.m till frukost. Går minst lika bra att käka middagen från dagen innan.

    Edit; skulle inte rekommendera att träna på tom mage då jag personligen presterar knappt 80% jämfört med när jag har ätit mat.

    #680128
    PatrikBergman wrote:
    det bästa är att få i sig ordentlig mat ungefär 2 timmar före så du har energi nog att prestera bra. Och sen efter träning är det bra att få i sig mat som är protienrikt. Direkt efter träning kan du äta vassleprotein (snabbt protien) och sedan kasseinprotein (långsamt protein). Och glöm inte att kolhydrater och fetter också är viktiga.
    Det vill säga ät frukost före, vad du nu äter. Själv äter jag 1,5 dl havregryns gröt, 3 mackor med makrill och 2 ägg. Och efter träning dricker jag en proteindrink med vassleprotein och kreatin. Ca en timma efter det äter jag middag. (tränar på eftermiddagen)
    Dock så är det inget måste att käka tex gröt, flingor m.m till frukost. Går minst lika bra att käka middagen från dagen innan.

    Edit; skulle inte rekommendera att träna på tom mage då jag personligen presterar knappt 80% jämfört med när jag har ätit mat.

    är det inte så att kroppen stjäl protein och energi från musklen när man tränar på tom mage?

    #680129
    Llindaa wrote:
    Hej igen :D

    Har ännu en fråga. Vad är bäst, träna på tom mage på morgonen eller ska jag äta frukost innan träningen? Nu äter jag först efter att jag tränat.

    Jag skulle ha ätit lite mer än vanligt kvällen innan och sedan tränat på tom mage. Om jag ska köra styrketräning drar jag i mig lite EAA innan bara.

    #680130

    Jag tar aminosyror i samband med träningen, när jag sedan kommer hem (ca 30 min senare) så tar jag en proteinshake.

    30-60 min efter det så äter jag ett mål tonfisk och ägg.

    Är detta bra, eller är proteinshaken överflödig under denna period?
    Är det kanske bättre att ta proteinshaken senare (tidigare?)?

    #680131
    makå wrote:
    är det inte så att kroppen stjäl protein och energi från musklen när man tränar på tom mage?

    Nej, det är det inte.

    #680132
    Llindaa wrote:
    Hej igen :D

    Har ännu en fråga. Vad är bäst, träna på tom mage på morgonen eller ska jag äta frukost innan träningen? Nu äter jag först efter att jag tränat.

    det är bara dumt att träna på fastande mage, det bästa är att ta aminosyror(helst EAA) eller protein precis innan träning tillsammmans med kolhydrater

    #680133

    Ät både före och efter.

    #680134
    PatrikBergman wrote:
    det bästa är att få i sig ordentlig mat ungefär 2 timmar före så du har energi nog att prestera bra. Och sen efter träning är det bra att få i sig mat som är protienrikt. Direkt efter träning kan du äta vassleprotein (snabbt protien) och sedan kasseinprotein (långsamt protein). Och glöm inte att kolhydrater och fetter också är viktiga.
    Det vill säga ät frukost före, vad du nu äter. Själv äter jag 1,5 dl havregryns gröt, 3 mackor med makrill och 2 ägg. Och efter träning dricker jag en proteindrink med vassleprotein och kreatin. Ca en timma efter det äter jag middag. (tränar på eftermiddagen)
    Dock så är det inget måste att käka tex gröt, flingor m.m till frukost. Går minst lika bra att käka middagen från dagen innan.

    Edit; skulle inte rekommendera att träna på tom mage då jag personligen presterar knappt 80% jämfört med när jag har ätit mat.

    Ät mat !

    #680135
    Starsky wrote:
    Blir helt onödigt då du inte tillför kroppen nånting.

    Man tillför… aminosyror.

    [http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/295/1/E70]

    #680136

    Om du orkar träna direkt på morgonen så är mitt tips att INTE äta före träningen. Ta däremot en portion EAA o ev koffein el likn. Jag har tränat på tom mage ett antal ggr o det är inga problem. Märker ingen skillnad på prestationen.
    Dra i dig ytterligare en portion EAA, el vassleprotein + en frukt, ev lite maltodextrin, direkt efter träningen, sen hem o käka en stadig frukost. Kanonstart på dagen!
    Förutsättningen för detta upplägg är att du äter bra dagen innan.

    #680137

    Jag brukar träna högintensiv cardio i upp till 120 min på tom mage. Går hur bra som helst.

    #680138

    Vi håller det kort och bra..Ät MAT 1.5 – 2 h före träning..Åk hem ät MAT efter träning…Så svårt är det väll inte ? :)

    #680139

    Den mat man käkar ett par timmar innan träningen; används den som energi? Jag
    trodde det var krubbet man stoppade i sig dagen innan… typ.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.