Axlarna knakar

Home Forums Allmänt om gymträning Axlarna knakar

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #79529
    #710085

    Hallå! skriver mitt första inlägg nu! :)

    Det är såhär, varje gång jag kör axlar rättså tungt så hör jag hur det knakar i dom och det gör smått och irriterande ont! När det inte knakar så kör jag aldeles fööör lätta vikter för att det skulle kunna hända nåt! :/
    Så jag vet inte ja, är jag för otränad i dom tro eller har jag nåt annat fel?
    Ska jag fortsätta köra med lätta vikter för att se om det blir bättre eller ska jag helt enkelt kötta axlarna och strunta i smärtan och hoppas att dom ger med sig?

    MVH Kim

    #710086

    …och på svenska;

    Sök upp ett proffs.

    MVH

    #710087

    okej tack! :) ska köra lite lättare vikter och fokusera på att träna rätt så det förhoppningsvis ger med sig!

    #710088

    Om besvären har funnits en längre tid bör du uppsöka hjälp av t.ex. en sjukgymnast.

    En skada i rotatorkuffen är mer eller mindre vanlig hos dagens byggargeneration där uppvärming och strechning är bristfällig hos många. Dessutom strävar byggare efter att utveckla hela axelmuskeln vilket resulterar i för många övningar och överbelastning.

    En skada i den regionen kan följa med en lång tid om den inte får läka, och kan också förvärras om du har otur (och/eller utsätter den för belastning då den inte klarar det).

    Kom ihåg att alla inte reagerer likadant på samma typ av axelskada, det är därför svårt att säga ’just vad du ska göra’. En del kan utföra övningar med armlyft där senor kläms och ibland t.o.m. förstörs utan inflammationssymptom. Undersökningar har t.ex. hittat bristningngar i supraspinatussenan (vilket är den vanligaste orsaken till axelskador) utan att den drabbade har känt smärtor.

    Mitt råd: Klarar du av att träna axeln så gör det med måtta, försök att undvika pressövningar med tunga vikter (spec pressar bakom nacke, latsdrag bakom nacke) och fokusera på övningar som gör att du kan bibehålla muskelmassa samtidigt som du låter axeln läka (t.ex. liggande hantelpress*)

    *Ligg på rygg på en bänk med aning svankad rygg och utspänd bröstkorg. Fötterna i golvet, och böj på armbågarna. Håll in armbågarna mot kroppen och ha en hantel i varje hand. (Rehabövning för axelskador)

    Mvh; Blivande sjukgymnast – Luleå Universitet.

    #710089
    Arcanon wrote:
    *Ligg på rygg på en bänk med aning svankad rygg och utspänd bröstkorg. Fötterna i golvet, och böj på armbågarna. Håll in armbågarna mot kroppen och ha en hantel i varje hand. (Rehabövning för axelskador)

    Alltså, som jag fattar det av det du beskrivit ligger man och statiskt håller hantlarna, är det verkligen så du menar?
    Rehabövning för vilken typ av axelskador?

    #710090
    Undefined wrote:
    Alltså, som jag fattar det av det du beskrivit ligger man och statiskt håller hantlarna, är det verkligen så du menar?
    Rehabövning för vilken typ av axelskador?

    Kanske var lite luddig, du ska pressa också, är en axelpressövning som är snällare mot senor, ligament etc.

    De flesta axelskador kräver mer eller mindre träning för att bli återställda/återuppbyggda (vissa behöver dock vila först, andra kan man träna). Den övningen som jag försökte beskriva är en övning som t.ex. fungerar i rehabfas för en förslitningsskada i supraspinatussenan, eller i slutfas av en inflammationsfas.

    Källor? Anatomi/Fysiologiböcker, Har för mig att Fitnessförlagets ”Styrketräning – En anatomisk Guide” har en sida om axelskador, och ger ett specifikt exempel tom. på den övningen jag försökte beskriva när man har ett s.k. impingementsyndrom. = förslitningsskada i axeln.

    #710091

    Knäcker i mina axlar också… dock bara när jag kör hantelpress

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.