Bästa uppdelning?

Home Forums Allmänt om gymträning Bästa uppdelning?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #64756
    #451728

    Har börjat tänka på en sak.

    Bör jag köra som nu, 3 pass i veckan: pass1 – Bröst & Biceps, pass2 – ben & axlar och pass3 – Rygg och triceps?

    Magen på rygg eller benpasset.. ibland båda.
    Dessa pass har oftast en dags mellanrum med varandra.

    Eller bör jag köra: Pass1 – Ben, Bröst och triceps och Pass2 Rygg, axlar och biceps?

    Två träningsdagar i följd, vila två dagar och sen två i följd igen?
    En sådan cirkel?!

    Kanske blev lite klyddigt men skulle bli tacksam om någon kunde besvara detta så bra som möjligt, och hur ni skulle gjort.

    #451729

    Fråga om uppdelning är nog igentligen något av dem svåraste att få ett klart svar på, du kan fråga tio erfarna byggare och PT och få tio olika svar, inget av dem svaren är igentligen fel. Testa och se vad som funkar bäst för dig, den lärdom du får ut av det är guld värt för din träning i framtiden, det är så vi alla hittat våra recept. mitt råd är att testa olika upplägg för att sen se hur det känns

    #451730

    Jag är verkligen ingen expert, men jag tycker det förstnämnda upplägget låter vettigt. Kör som du tycker, – vad som är effektivt och inte tror jag är mycket upp till var och en; – vilka muskelgrupper du föredrar att kombinera
    till följd av hur du presterar på dessa passen.

    Var inte rädd för att vila.

    #451731

    Bästa uppdelningen kan ingen annan än du själv avgöra. Kör de muskelgrupper DU tycker fungerar bäst ihop. Endast du kan även avgöra hur mycket vila du behöver mellan passen.
    Jag själv t.ex gillar att köra efter den s.k. pull and push principen vilket innebär att jag kör drag-övn. en dag och tryck-övn en annan.
    Jag behöver även minst en dags vila mellan passen för att växa och må bra!

    Ha det gött, mvh Calle Sirén

    #451732

    Det är nog ganska individuellt hur man ska köra. Jag körde 3 pass i veckan förut men har gått upp till 4/v nu. Ibland ett extra också för lite finslipningar.

    Jag kör:

    1. Biceps, Triceps
    2. Bröst, framsida Axlar
    3. Rygg, baksida Axlar
    4. Ben

    5. Muskelgrupp beroende på vad jag vill prioritera.

    Det här har fungerat kanon för mej. Vilodagen brukar jag slänga in antingen 2-1-2 eller 3-1-1 beroende hur jag känner mej i kroppen. Upplägget beror lite på vilka övningar man gillar att köra också, och hur de kan påverka övrig muskulatur. Körde jag mycket bänkpress skulle jag nog inte palla att köra triceps dagen före el. efter då dom tar mycket stryk när jag kör det. Kör mest hantlar (flyes) och kryssdraget.

    Det bästa är nog helt enkelt att prova sej fram tills man hittar ett bra system.

    Fridens.

    #451733

    Jag brukar köra enligt ”drag o tryck” principen.
    pass 1: bröst o triceps
    pass 2: rygg o biceps o underarmar
    pass 3: ben o axlar

    funkar bra om man inte har mer tid o lägga …

    #451734
    Bear wrote:
    Har börjat tänka på en sak.

    Bör jag köra som nu, 3 pass i veckan: pass1 – Bröst & Biceps, pass2 – ben & axlar och pass3 – Rygg och triceps?

    Magen på rygg eller benpasset.. ibland båda.
    Dessa pass har oftast en dags mellanrum med varandra.

    Eller bör jag köra: Pass1 – Ben, Bröst och triceps och Pass2 Rygg, axlar och biceps?

    Två träningsdagar i följd, vila två dagar och sen två i följd igen?
    En sådan cirkel?!

    Kanske blev lite klyddigt men skulle bli tacksam om någon kunde besvara detta så bra som möjligt, och hur ni skulle gjort.

    verkar vara ett bra schema men ja tycker att vissa muskler bör tränas med vissa. För tex rygg träning så används oftast biceps också för tex att köra pull ups. Bröst bör tränas ihop med axlar då dessa muskler används ihop vid tex bänkpress och dom flesta andra bröst övningar tex flys. sen kan dom två muskler som är kvar av överkroppen tränas ihop, triceps och mage.:D lycka till med träningen :emo-thumb

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.