båtben, hurt fort kommer man tillbaka?

Home Forums Allmänt om gymträning båtben, hurt fort kommer man tillbaka?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #82365
    #770049

    ingen har svarat på skador/frakturer-avdelning på mer än en vecka, så tar det här.

    hello!
    jag har fått en fraktur på båtbenet vilket betyder att jag nu måste nu gå i gips ett bra tag (Ca 10 veckor). Jag undrar hur snabbt man kan komma tillbaka efter att gipset åkt av? hur långt tid tar det innan man kan lägga sig i t.ex en bänkpress igen? går man till sjukgymnast när man haft en båtbensfraktur? någon som kan något annat intressant om båtben så får ni gärna dela med er:)

    #770050

    Problem med båtbenet är bland det tråkigaste man kan råka ut för. Det tar enormt lång tid att bli bra så ta det försiktigt med bänkpressen och andra pressövningar. Jag har brutit båtbenet en gång och det tog flera månader innan det var helt bra. Läker tydligen långsammare än brott på andra ben.

    #770051

    Ajdå båtbenet :(

    Bröt båtbenet i en snowboard krasch för ca 10 år sedan. Jag fick operera mig två ggr under ca två års tid (jag hade väldigt bråttom att komma tillbaka till träningen). Sista gången användes en bit av höftbenet för att få ngt att läka ihop med. Sammanlagt ca 25-30 veckor i gips.

    Rekommenderar starkt att det får läka ordentligt innan du tar i för mkt.

    #770052

    fick även jag göra som Klo att ta ben från höften och fylla på medm, efter en läkares jäkla miss så blev det mycket värre än det skulle, 4 månader med gips(och permanenta nervskador:( ) blev det ca sen ytterliggare därefter så ett par månader innan man kunde träna igen.
    Men tycker att du helt klart ska skaffa hjälp av sjukgymnast för övningar mm efter du har tagit av gipset och stressa inte tillbaka, du kommer bara då få problem igen:(
    får inrikta dig på mycket benträning istället den kommande tiden, man får försöka göra det bästa av situationen.

    Lycka till och hoppas det blir bra.

    #770053

    4-6 mån i gips. Men det är inte säkert att det läker ihop bra för det. Vissa blir aldrig helt bra. Den långa läkningstiden beror på att blodförsörjningen är så dålig.

    #770054

    tack för informationen:) , ska ta det riktigt lugnt, får bli precis som bc-man sa, att köra mycket benträning. Ni som har opererat, ni måste haft komplicerade frakturer eller? Mitt brott/fraktur ligger enligt läkaren fint och därför har ingen operation krävts, 10 veckor i gips bara. Gipset tas av i slutet av juni/början på juli, när tycker ni att man kan komma tillbaka till den seriösa träningen? Satsa på september?

    Är det någon av er som märker av det fortfarande? t.ex har ont när ni greppar något tugnt?
    Jesper hade du gips i 4-6 månader eller vad menar du?

    tack för informationen, än en gång.

    #770055

    [QUOTE=lergoken
    Jesper hade du gips i 4-6 månader eller vad menar du?

    tack för informationen, än en gång.[/QUOTE]

    Jag har aldrig brutit båtbenet, men vet att behandlingstiden kan bli upp till 6 mån i gips. Hur länge man får gå med gipset beror helt på läkningen.

    mvh Jesper

    #770056

    jag fick en spricka i båtbenet.. hade gips 4-6 veckor.. kom inte ihåg.. men efter jag tog av gipset kunde man inte böja handleden mycket på några dar. efter 1 månad började jag lungt styrketräna.. och då kände jag att det tog på handleden.. så ta det lungt.

    #770057

    Fick nog en spricka i båtbenet en gång för 8-9 år sen. Då trodde jag inte det var nåt allvarligt, jag hade ju lite ont i handen bara efter att ha trillat på den, trode jag hade stukat mig eller nåt, gick aldrig till läkare. Men smärtan försvann inte. Jag har den kvar än idag och gör hellre armhävningar på knogarna än på handflatan, men ibland känns det inte så mycket. Jag kan faktiskt träna bänkpress utan större problem de flesta gångerna det står på schemat.

    Så, sensmoralen är: Var försiktig vid den här typen av skador! Vänta hellre en månad för mycket så du vet att det är ordentligt läkt. Mitt kommer förmodligen aldrig att bli bra eftersom jag inte gipsades.

    #770058
    Klo wrote:
    Ajdå båtbenet :(

    Bröt båtbenet i en snowboard krasch för ca 10 år sedan. Jag fick operera mig två ggr under ca två års tid (jag hade väldigt bråttom att komma tillbaka till träningen). Sista gången användes en bit av höftbenet för att få ngt att läka ihop med. Sammanlagt ca 25-30 veckor i gips.

    Rekommenderar starkt att det får läka ordentligt innan du tar i för mkt.

    hur snabbt ville du komma tillbaka? : )

    #770059

    Tjena!
    Bröt båtbenet på två ställen i höstas efter en vurpa me hojen. Förmodligen pga en tidigare vurpa (jag vet.. måste lära mig o köra ordentligt)

    Brotten såg bra ut och behövde inte opereras men blev ordinerad 3 månader med gips. Blev av med gipset efter halva tiden men skulle ta det lugnt efteråt.

    Hade svårt i flera månader att belasta, bänkpress var uteslutet, hantelpressar funkar bättre eftersom det inte är fixerad vinkel.

    Har fortfarande känningar och kör ännu inte bänk (9 mån senare). Armhävningar eller liknande på knogarna e bättre.

    Som tidigare skrivits är det ett lurigt brott som ta lång tid att återhämta sig efter, så ta det lugnt. Handleds-skydd skulle kunna vara ett alternativ för att undvika onödig belastning. Hoppas du repar dig och skynda långsamt!
    /Will

    #770060
    lergoken wrote:
    hur snabbt ville du komma tillbaka? : )

    Tränade med gips :frust:

    #770061

    aj aj aj, inte så smart. men vad hände då? benet belastades och kom fel, så att du fick operera?

    william, släppte läkarna dig redan efter 6 veckor med två frakturer? hur snabbt efter att de 6 veckorna hade gått, började du träna?

    mvh båtbensmannen

    #770062

    ??

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.