Besvärande (men ej dödlig) armbågssmärta vid dips

Home Forums Allmänt om gymträning Besvärande (men ej dödlig) armbågssmärta vid dips

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #51042
    #122775

    Sedan en tid tillbaks har jag blivit stark nog att gå över från Assisted Dips till Riktiga Dips – ett stort steg i min karriär som styrketränande.

    Dock har jag fått problem liknande tennisarm(båge), i den vänstra armbågen. Mer specifikt – smärtan är centrerad till en punkt på armbågens absoluta utsida, och besvärar mig inte särskilt under träningen, men jag känner av den efteråt.

    Jag har anammat tanken att försöka låta muskeln jobba i sin fulla längd och går således så djupt jag kan utan att känna någon smärta (en ganska bra bit förbi parallelt), och sträcker också ut fullt i den positiva fasen.

    Är det något (”vedertaget”) av det ovanstående jag bör ändra, för att undvika smärtan?

    Eftersom ”Riktiga Dips” är det enda tillskottet i programmet är jag ganska säker på att det är denna övning som gör att jag får ont, men det gör inte ont på ett vis att ett läkarbesök är aktuellt. Egentligen är det inte ens särskilt besvärande, men eftersom jag efter ett par veckor inte märkt någon förbättring antar jag att det är sannolikt att det kommer förvärras om jag inte ändrar tekniken.

    Så – tekniktips och erfarenheter av dips mottages mycket tacksamt!

    #122776

    Hålla armbågarna jämns med kroppen och dra ihop skulderbladen. Lätt att axlarna åker fram så försök att tänka på det.

    #122777

    Funkar det inte att finslipa tekniken så skit i övningen. Rolig övning men kan vara en killer för axlar och armbågar. Finns ju bättre övningar för både bröst och triceps om man ser till att bygga muskler.

    #122778
    Ryan wrote:
    Hålla armbågarna jämns med kroppen och dra ihop skulderbladen. Lätt att axlarna åker fram så försök att tänka på det.

    Glömde kanske tillägga att jag har ett väldigt brett grepp, nästan så brett det går på den ställning som finns. Men det verkar ju rent geometriskt som att det borde påverka axlarna mest? Får testa ett smalare grepp helt enkelt, för att se om det gör skillnad. Har sett vissa gubbar gå och måtta med underarmen mellan räckena, för att hitta rätt bredd. Är det något sådant man skall pröva?

    Gober wrote:
    Funkar det inte att finslipa tekniken så skit i övningen. Rolig övning men kan vara en killer för axlar och armbågar. Finns ju bättre övningar för både bröst och triceps om man ser till att bygga muskler.

    Ja, men jag är en envis gubbe och ger inte upp utan kamp. Med betoning på envis. Dessutom är dipsen det bästa komplement jag hittat till mina extremt tunga bänkpressar (77,5kg 5RM)…. Men – det där med smalbänk har jag iofs varit sugen på att prova ett tag. Tål att tänkas på.

    #122779

    Ja prova att köra ett smalare grepp. Hoppas du får rätt med övningen för den tar extremt bra på bröst och triceps.

    #122780

    Jag började köra dips för ett tag sedan också. Jag kör med smalt grepp, stängerna ligger precis intill axlarna om jag skulle stå mellan dem. Se till att armbågarna är in mot kroppen, att de inte vinklas ut, annars lär det slita rejält på axlar. Jag kör också djupa. Har hållt på ett tag nu och det känns riktigt bra. Tycker den tar fantastiskt på triceps och bra på bröst. Kommer att köa denna som tricepsövning ett tag nu. Lade upp ett clip i min journal om du vill kolla hur jag kör. Men om du fortsätter ha besvär, tycker jag du ska köra något annat, det verkar ju vara lite skaderisk på dips. Men ge dips en chans till, så möts vi på fitness-tävlingen sen. :)

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.