Biceps och triceps på samma dag?

Home Forums Allmänt om gymträning Biceps och triceps på samma dag?

  • This topic is empty.
Viewing 16 post (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #570417
    kridah wrote:
    Varför de flesta inte kör det är för att inte överträna eller för att kunna prestera max på de passen som rygg och bröst ligger på. Triceps tränas som en sekundär muskler i bröst, biceps en sekundär muskel i rygg. Dvs samtidigt som du kör hantelrodd, chins, whatever i rygg så påverkas dina bicepsmuskler i mer eller mindre skala beroende på övning.
    Ett vanligt veckoupplägg med träning kan vara såhär:
    Måndag
    Bröst/Triceps
    Tisdag
    Rygg/biceps
    Onsdag
    Vila
    Tordsag
    Axlar/underarmar kanske vader.
    Fredag
    Ben
    Helgen vila.
    Då får musklerna i stort sett minst 48 timmars vila. Beroende på träningstid.
    Skulle du lagt upp det såhär:
    Måndag
    Biceps/Triceps
    Tisdag
    Bröst el. rygg
    Onsdag
    Vila
    Torsdag
    Rygg el. bröst
    Fredag
    Ben.
    Skulle det resultera i att du tränar biceps/triceps först primärt, alltså som första muskel, eftersom dom inte på något sett sammarbetar. Då har dina triceps knappt vilat 1 dygn. Trötthet, slapphet och inget tryck i musklerna, vilket resulterar i en kass bröst dag (För mig!)
    Men som sagt, en gång i tiden körde jag faktiskt biceps och triceps, blev lite kåt där när man såg att dom blev uppumpade och var lite större ;)

    Detta är varför jag och många andra tränar rygg bic och bröst tric.

    +1

    Mycket bra svar.

    Jag tycker dock att båda uppläggen är helt ok och de har båda fungerat bra för mig.
    Jag har jag tänkt på att inte träna lika tungt de veckor jag har tränat efter upplägg nr. 2 och då har jag faktiskt klarat mig undan muskeltrötthet mm.
    Du har alltså helt rätt i ditt påstående om upplägg 2 vad det gäller att musklerna inte hinner återhämta sig lika bra som när man kör efter upplägg 1.

    En tänkbar kombination skulle enligt mig kunna vara att man kör enligt upplägg 1 i 2-3 veckor och kör sedan en vecka efter upplägg 2 fast så klart lite lättare än de föregående veckorna. Sedan börjar man om med upplägg 1.

Viewing 16 post (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.