Biceps och triceps träning, vilken muskel först?

Home Forums Allmänt om gymträning Biceps och triceps träning, vilken muskel först?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #71477
    #562755

    Är det bättre att börja med triceps och sen köra biceps, eller tvärtom?
    eller kvittar de helt och hålligt? :what:

    #562756

    Tror det kvittar, Men du kan ju börja med den som ”känns” sämre utvecklad.

    #562757

    Vad sägs om armhävningar?

    #562758
    mikaelj wrote:
    Vad sägs om armhävningar?

    Okej, Vad fan har det med saken att göra? Tror du att armhävningar tar på både biceps och triceps?

    OnTopic: Jag föredrog att köra Triceps först när jag körde armpass för några år sedan. Detta p.g.a. att jag körde overhead triceps extension, [http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/LVTricepsExtensionOH.html denna], och att jag då upplevde att det var en nackdel att vara trött i biceps.

    Muskelutvecklingsmässigt och trötthetsmässigt kvittar det. Prova dig fram.

    #562759

    Om du är så pass avancerad att du tränar biceps och triceps under ett pass är det ur ”byggarsynpunkt” det bästa att alternera mellan musklerna. Det spar tid/höjer arbetet per tidsenhet och ökar blodtillförseln och därmed näringstillförseln.

    Exempelvis:
    A1. Skivstångscurl (vila 60s)
    A2. Smal bänkpress (vila 60s, börja om)
    B1. Hammer curls
    B2. Frenchpress/Skullcrushers

    Tränar du för styrka är det bättre med ensamma set – att köra en övning i taget. Men tränar man för styrka har man knappast en armdag med en massa bicepsövningar.

    #562760

    Triceps övningarna ger en hård belastning på muskelfästena kring armbågen då man oftast kan köra ganska tunga vikter på dessa. Kör därför biceps först som gör att man får en ordentlig blodgenomströmning och värme i dessa partier.

    Men håller med ovantående om att alternering kan vara att föredra…

    #562761

    jag har tränat biceps o triceps tillsammans alltid, för att bygga muskler och styrka såklart. känns lättare med armpass än rygg/biceps osv…

    kör 3-4 biceps övningar, och 3-4 triceps övningar oftast.

    är det fel och träna biceps och triceps ihop ifall man vill bygga styrka o muskler eller?

    #562762
    talangkillen wrote:
    jag har tränat biceps o triceps tillsammans alltid, för att bygga muskler och styrka såklart. känns lättare med armpass än rygg/biceps osv…

    kör 3-4 biceps övningar, och 3-4 triceps övningar oftast.

    är det fel och träna biceps och triceps ihop ifall man vill bygga styrka o muskler eller?

    När jag kör armpass så kör jag ett set biceps, ett set triceps, ett set biceps…
    osv. Byter övning för den ena muskeln när det känns lagom.

    Sen supersetar jag underarmarna med två övningar. Klart. Tar 30-40 minuter.

    Det här upplägget är perfekt för de som inte gillar att sitta och glo medans man vilar. Man behöver inte vila alls, jag älskar det.

    #562763
    Martin Löwgren wrote:
    Suveränt och man utnyttjar även den s.k reciproka inhiberingen maximalt :ike:

    Det där skulle jag nog vilja ha på svenska, ser ut som en tillrättavisning.:what:

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.