Bicepscurl

Home Forums Allmänt om gymträning Bicepscurl

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #95034
    #1042415

    Hej,

    Vill någon förklara skillnaden i träning med rak bicepscurl och ez-curl (heter det så?). Hur ”tar dom”?

    //teancum

    #1042416

    Man använder vanligtvis en RAK stång för att få med hela Biceps. Z-curl stången ger en otillräcklig supination av handflatorna (Ofullständig kontraktion av muskeln) och brukar dessutom ge förkortade pronatorer i underarmarna (M. pronator teres och M. p. quadratus) . Så Z-curl stången bör alltid uteslutas i Bicepsträningen. Får man ont av att köra med rak stång så är man stel, ett effektivt hjälpmedel är då att stretcha underarmarna samt att man kör med hantlar och lär sig supinera innan man går vidare med stång. Sedan bör man också tänka på att alltid gå till, om möjligt, dom maximala ytterlägena av muskeln ,då får man styrka även där, till skillnad från stretching.

    #1042417

    Bör även tilläggas att EZ-stången är vänligare mot handlederna då dom är vridna.

    #1042418

    Man använder vanligvis också ett relativt smalt grepp (några cm smalare än axelbredd) när man kör bicepscurl med stång för att hamna ”mitt i muskeln”. Händerna supinerar mkt effektivt med en rak stång och direktpåverkar aktiviteten på biceps vilket snarare är det motsatta med en EZ-stång där händerna är i ett semipronerat läge vilket märkbart minskar effekten på biceps.

    #1042419
    Jocke89 wrote:
    Bör även tilläggas att EZ-stången är vänligare mot handlederna då dom är vridna.

    Läste du inte mitt inlägg ovan? Z-curl stången är INTE vänligare mot handlederna, precis tvärtom.

    #1042420
    Clyde wrote:
    Läste du inte mitt inlägg ovan? Z-curl stången är INTE vänligare mot handlederna, precis tvärtom.

    Jag som har förslitningar i handlederna upplever att rak stång är direkt smärtframkallande för mina handleder, medans ez-stången känns mycket behagligare. Så i min bok har du tokfel.

    #1042421
    Voldemaahr wrote:
    Jag som har förslitningar i handlederna upplever att rak stång är direkt smärtframkallande för mina handleder, medans ez-stången känns mycket behagligare. Så i min bok har du tokfel.

    Jag som har problem med ländryggen upplever att knäböjen är direkt smärtframkallande för min rygg, medans Hacksquaten känns behagligare. Så i min bok har du tokfel. Eller hur var det?

    Har man redan förslitningar i handlederna så undviker man att köra stångcurl överhuvudtaget och kör med tex hantlar istället som inte stressar lederna lika mycket, men ger en effektivare supination än vad EZ-stången ger. Om man utför dom korrekt dvs.

    #1042422

    Kör bägge övningarna så blir det säkert bra…. Tycker personligen rak stång är bättre. Se bara till att hålla armbågarna in mot sidan samt lite framför kroppen (se bara till så att du inte håller armbågarna så långt fram så att de förlorar kontakten med sidan av magen) för att köra biceps i dess hela längd. Det blir kanske lite mindre vikt men det stressar biceps betydligt mer.

    #1042423
    Clyde wrote:
    Jag som har problem med ländryggen upplever att knäböjen är direkt smärtframkallande för min rygg, medans Hacksquaten känns behagligare. Så i min bok har du tokfel. Eller hur var det?

    Har man redan förslitningar i handlederna så undviker man att köra stångcurl överhuvudtaget och kör med tex hantlar istället som inte stressar lederna lika mycket, men ger en effektivare supination än vad EZ-stången ger. Om man utför dom korrekt dvs.

    Jag kan enbart tala om egen erfarenhet och det faktum att ez-stång skulle vara mer stressande för handleder är nåt som jag faktiskt aldrig hört talas om. Däremot är ju motsatsen, just att ez-stång är skonsammare för handlederna, mer välbekant då nästan alla jag hört talas om med svaga eller dåliga handleder upplever det så.

    och sen visst. det är individuellt, då många övningar som är mer skadeframkallande än andra känns behagligare för mig.

    #1042424
    Clyde wrote:
    Läste du inte mitt inlägg ovan? Z-curl stången är INTE vänligare mot handlederna, precis tvärtom.

    När du skriver så dyker det upp en väldigt intressant fråga i mitt huvud.. Varför finns det en EZ-stång om den skulle vara betydligt sämre för både träning och handleder? :| Det enda svaret jag kan komma på är att underamrarna inte spänns lika mkt(om dom ens spänner sig något).

    #1042425

    ”Alla” som upplever det skonsammare med EZ-Stången bör vara medvetna om att risken för att bli ännu stelare i underarm/handled ökar med användning av åbäket.

    #1042426
    Clyde wrote:
    ”Alla” som upplever det skonsammare med EZ-Stången bör vara medvetna om att risken för att bli ännu stelare i underarm/handled ökar med användning av åbäket.

    Kunde inte utryckt det bättre själv!:up: Den bidrar fint till problemet genom att lindra symptomen på stela, korta pronatorer och ytterligare strama till dessa!

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.