BodyPump, promenader och allmänna funderingar?

Home Forums Allmänt om gymträning BodyPump, promenader och allmänna funderingar?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #567912

    Ja, här har man suttit hela kvällen och läst tråd ut och tråd in med idéer, frågor, tips osv. och just nu känner jag mig bara allmänt yr :|

    Jag är rätt ny på det här med träning (om man bortser från fotboll och hockey när man var yngre och några misslyckade 2 månadersförsök på gymmet som resulterat i att återgå till sina normala rutiner). Men nu har jag iaf. kommit igång och det verkar hålla i sig… Jag har inte tappat motivationen än och har kört aktivt 3ggr i veckan sen mitten på Oktober, så 3 månader ungefär.

    Men även fast jag är motiverad så har jag för dålig självdisciplin för att gå på ett gym och lyfta vikter och träna några muskelgrupper åt gången, det är helt enkelt dels för mycket att hålla reda på och dels tråkigt då jag är ensam om träning i min kompiskrets. Sen är det självdisciplinen. Om jag ska gå till gymmet bestämmer jag egna tider, och då kan jag lika gärna gå om en timme, och om en timme kan jag lika gärna gå om två… För mig passar det bättre att köra de olika pass mitt gym erbjuder, mest BodyPump/Skivstångsgympa (eller vad man väljer att kalla det, kärt barn, många namn och allt det där) och det funkar bra när man vet en tid att inställa sig. Och när jag väl är där kör jag på tills svetten lackar.
    Till det så har jag börjat gå överallt, har 3km till gymmet och 5km till skolan och ska jag inte till skolan så blir det 40-60min hemma på crosstrainern (eller ja, en fakevariant utan motståndsreglage, men den gör en svettig iaf) :up:

    Så min veckoliga träning består (för er som inte orkar läsa mitt dravel ovanför) av:
    3 – BodyPump-pass (Mån, Ons, Fre), (oftast med tillhörande promenad till-från gymmet på 6km)
    2-3 – promenader till-från skolan (ibland med anslutning till gym) på 1 mil (totalt)
    1-4 – 40-60 minuterspass på crosstrainer (framför tvn) i mitt trygga hem

    Jag är rätt nöjd med mina resultat hittills, började på 73kg och 84cm i midjemått till min 172,5cm korta kropp och är nu 3 månader senare nere på 69,6kg och 79cm, så jag är ju inte överviktig på nått sätt, det var jag knappt innan jag började. Jag struntar iofs i hur mycket jag väger då det beror väldigt mycket på kroppsbyggnad, fettmängd och muskelmassa. Men eftersom jag inte tränat aktivt sen jag var 15, dvs. 10 år sedan, så består säkerligen min kropp av en hel del fett.

    Jag är verkligen inte intresserad av att bygga upp 20kg muskelmassa och ha 5% kroppsfett, det är fruktansvärt disciplin- och tidskrävande. Tid jag inte har som heltidsuniversitetsstudent. Däremot skulle jag på sikt (jag har inte speciellt bråttom) vilja bli slankare, tänk mer Brad Pitt i Fight Club än Sylvester Stallone i Rocky IV. (Jo, jag vet att Brad Pitts kropp inte är nått man får efter en promenad och en god natts sömn, punkten var skillnaden/jämförelsen).

    Sen finns ju dieten… Jag är väldigt bekväm av mig, det ska gå fort, smaka något och vara lättätet. Stort fan av blodpudding, korv med bröd och knäckemackor med skinka. Och ja, det är väl i stort sett vad jag äter, billigt och bra för en student som jag. Inte det nyttigaste, men jag har fått för mig att blodpudding är supernyttigt av någon anledning. Frukosten består av havregrynsgröt och till detta kommer ett gäng frukter om dagen. Jag är dålig på att äta och äter oftast bara frukost, middag + nån frukt då och då.

    Du läser fortfarande? Då undrar du om det kommer några egentliga frågor mer än mitt livs historia? Jodå :)

    Första delfrågan blir väl angående det här med BodyPump. Mina kompisar mobbar mig lite och säger att jag går på tjejgympa, men de är ju bara avis för att jag får glo på heta brudar medan jag tränar :) Men skämt åsido, så har jag hört att det ska ge bra muskelkondition (innebär?), men hur är det egentligen med muskelmasseökning? Existerar den vid sådan träning? (Även om den inte är lika effektiv som fria vikter, tungt, få reps)
    Jag har ju fått hårdare muskler sen jag började träna, men då var jag verkligen nere på 0 när jag började köra.

    Andra frågan får bli: Måste man deffa för att bli smärt? Eller är det bara en snabbare genväg till att göra sig av med kroppsfett? Och måste man verkligen äta alla dessa tillskott?
    Har väl själv tänkt att köra en deff om ett par månader då jag har ett halvårs träning under bältet samt lite mer information av mer studier i ämnet mer än att keso, tonfisk och grönsaker = :up:

    Tredje frågan: Hur ser mitt upplägg på träning ut? Behöver jag ha någon vilodag när mitt schema ser ut som det gör? dvs. 3 styrkepass och 5-7 konditions/motionspass.

    Fjärde: När jag går till gymmet så försöker jag hålla ganska rask takt, men när jag går till skolan så brukar det ofta bli lite mer ”vanligt gående” då man inte gärna sätter sig i en föreläsningssal och dryper av svett. Skulle jag tjäna på att byta ut skol”gången” (strax över en mil, drygt 1h45min) mot lite mer högtempo på crosstrainern i 60 min?

    Femte: Inte så mycket en fråga, utan mer en uppmaning till den som har tid och lust att komma med åsikter och synpunkter angående allt som ämnet behandlar, det är mer än välkommet.

    Sådär, första inlägget avklarat, bara hoppas att jag var tillräckligt påläst för att inte ha brutit mot någon regel.
    Tack på förhand
    //ShaMan

    #71835
    #567913
    ShaManIX wrote:
    tänk mer Brad Pitt i Fight Club än Sylvester Stallone i Rocky IV. (Jo, jag vet att Brad Pitts kropp inte är nått man får efter en promenad och en god natts sömn, punkten var skillnaden/jämförelsen).

    Faktiskt är det nog närmare sanningen än det motsatta, typ :p

    Sen orkade jag inte läsa överdrivet mycket mer. Sålänge du trivs med det du gör och mår bra av det tycker jag ivf att du ska fortsätta med det.

    #567914

    Trevligt inlägg måste jag säga. Skönt med någon som ger lite konkret information istället för bara: ”Kom igen jag vill bli biff, ge mig ett schema plxxx!”

    Sen tycker jag du har en relativt sund approach till din träning. Livet styr träningen och inte tvärt om. Sedan om några månader om du verkligen fastnat kanske du får ork/lust/vilja att börja träna i gymmet med fria vikter.

    Jag har aldrig kört bodypump men så vitt jag vet består det av många bra övningar, knäböj, marklyft etc. De körs ju med ganska många reps på lätta vikter vad jag vet, så du kommer bygga mer uthållighet än massa, även om du självklart lägger på dig muskelmassa också!

    Din kost är förfärlig :( Knäckemacka och skinka är väl ok. Blodpudding är inte super nyttigt dock inte så farligt i små mängder. Om du söker på blodpudding här i forumet tror jag det finns en tråd om det. Det innehåller väldigt mycket järn vilket inte alls är bra i för stora mängder. Så jag tycker max 3-5 ggr i veckan. Verkligen inte mer. Korv med bröd behöver du också tänka om. Om du gillar snabb mat så kan jag tipsa om: Keso, kesella (kvarg), tonfisk/makrill etc på burk. Alla dessa är proteinrika.Finns många fler snabba alternativ med det där är några grundläggande.
    För att bygga muskelmassa måste du äta mycket protein och det kan jag säga att du inte får från din nuvarande kost (om du inte äter ohyggliga mängder).

    Du måste verkligen inte använda några tillskot. Dock kan vanligt vassleprotein vara bra i med att du inte får i dig så mycket protein från din vanliga mat.

    Du måste deffa för att bli av med kroppsfett. Att göra det på något annat sätt kräver enorm disciplin och ett kostupplägg som jag kan garantera att du inte ens vill ta i med tång.

    Med det du presenterat där behöver du inte någon vilodag. Promenader är ju inte så krävande och du styrketränar bara 3 ggr i veckan med vilodag mellan så det är lugnt.

    Om det är massa du är ute efter kan du köra ett helkropps pass 2-3 ggr i veckan istället för bodypump som är designat lite mer för att bygga massa. Dock återgår ju det till ditt första problem med motivationen att gå till gymmet och bara lyfta vikter.

    Svarade i lite oordning men hoppas du hängde med. Fråga gärna om det var något mer, jag försöker hitta orsaker att distrahera mig från mitt tenta pluggande :D

    #567915

    Jag håller med kalkborste, men med några tillägg:

    Att du äter gröt till frukost och flera frukter om dagen är jättebra.

    Du måste inte deffa för att bli smärtare. Du har ju blivit smärtare redan, eller hur? Och liksom kalkborste tror jag inte att en deff med kaloriräkning mm är något för dig, på ett tag.

    Jag skulle säga att du behöver en eller två vilodagar. Däremot sliter promenader nästan inte alls på kroppen, så dagar då du bara promenerar kan du räkna som vilodagar. Lägg inte till fler crosstrainerpass än dina max fyra i veckan, och träna inte mer bodypump än dina tre gånger i veckan. Det är rätt mycket träning för en som bara hållt på i tre månader.

    Jag tycker gott du kan fortsätta promenera lugnt till skolan, med all den övriga träningen du får.

    #567916

    Kalkborste:
    Hehe, nej, schema är det väl bäst om man lägger upp själv, man vet själv vilka dagar som passar o.s.v.

    Jag försöker ha livet styrande över träningen, däremot har jag märkt att det går väldigt fort för hjärnan att få en att känna sig smärre värdelös om jag inte gör nånting på en hel dag.

    Jo, det är väl lite kosten det sviktar på. Angående blodpuddingen och järnet där så är jag blodgivare och försöker få i mig rätt mycket järn utöver de järntabletter man blir tilldelad.
    Jag har testat det där med Keso, tonfisk, grönsaker. Problemet är att jag bytte ett mål mat om dagen till keso, tonfisk och grönsaker. Och gjorde så i 5 veckor (detta var några år sedan), och medan det gav bra resultat så har det nu gjort mig lite känslig mot just kombinationen :P Så det går inte ner lätt, även om det går att tvinga ner då och då. Tonfisksallad fungerar också bra ett tag, men det blir så tråkigt i längden på nått vis.

    Näe, det var ju det där med motivationen, mycket av det ligger iofs i att jag inte har någon att träna med och då ”rädslan” av att ensam göra bort sig alternativt skada sig då man inte riktigt vet exakt hur övningarna går till, samt att man orkar mer om man är två, att man pushar varandra.

    Jodå, jag hängde med bra. Är det inte tvärtom? Man ska vara koncentrerad på tentapluggandet och inte distraherad ifrån det ;)

    Henkebenke:
    Jo det har jag absolut blivit, vågen och måttbandet ljuger ju inte. Det jag tänkte på mest i frågan var väl om man med sex månaders lite lösare arbete kan uppnå en månads deff utan att behöva vara lika extrem.

    Jo, jag känner ju att det jag gör räcker på nått vis, och blir det ökning av nått pass så skär jag nog ner på något annat. Skulle jag t.ex. bestämma mig för att vilja bygga upp massa massa så börjar jag väl med att byta bodypumppassen mot gympass och sen drar man av något konditionspass till fördel för ytterligare något gympass.

    Tack så mycket båda två för era bra svar :)

    #567917
    ShaManIX wrote:
    Jo det har jag absolut blivit, vågen och måttbandet ljuger ju inte. Det jag tänkte på mest i frågan var väl om man med sex månaders lite lösare arbete kan uppnå en månads deff utan att behöva vara lika extrem.

    Jadå, absolut.

    Angående kosten så finns det massor fler nyttiga saker än tonfisk, keso och ”grönsaker” (vad du nu menar med det – det finns massor med olika grönsaker också. :))

    #567918

    Du behöver ju inte kombinera tonfisk och keso i samma mål :D
    Arlas lätt kesella är annars ett bra alternativ till keso. Proteinrikt och jävligt gott. Du kan exempelvis hälla i fun light och äta det som det är. Kanon mellanmål och en 250g burk ger närmare 30g protein på ca 260 kcal. Kyckling är ju annars något utav de bästa du kan äta. Köpa en påse frysta fileer och när du börjar bli hungrig slänger du ner en filee i en påse och sen ner i vatten, tinar på 20 minuter. Sen kan du göra massa kul bara du har lite roliga kryddor. Sweet chilli sås och yoghurt (eller kessella! :D) är en favorit själv när jag saknar motivation. Ägg är ju bra också om du gillar det, 3 kokta ägg på en bit rågbröd med en ostbit och en bit torkat kött (exempelvis bresalo) är fenomenalt gott!

    Du kan ju alltid kolla i mat delen på forumet för lite inspiration.
    Äta bra behöver inte alltid betyda massa grönsaker. Även om det är jävligt bra att käka typ broccoli, sparris, baljväxter etc. så måste du inte göra det om du inte vill.

    Rädslan att göra bort sig känner man igen. Den släpper dock efter ett tag när man inser att en jävla massa folk på gymmet inte har den blekaste anning om vad dem håller på med. Är du osäker kan du alltid köra maskin i början, även om jag rekommenderar att lära sig fria vikter direkt.

    Du lär dig en hel del av de bra övningarna under dina bodypump pass skulle jag tro, så sen är det bara att trycka på lite tyngre vikter och köra färre repetitioner.

    Orka plugga mer tenta… 4 stycken på 5 dagar börjar bli seeeegt :D

    #567919

    Henkebenke:
    ”Grönskar” i mina ord är väl typ standardgrejerna. Dvs. Gurka, sallad, morötter, tomater, paprika, majs.

    Kalkborste
    Det har du iofs väldigt rätt i, bodypumpen ger ju säkert bra övningar + att det är ett jävla tjat om positioner och hållning under de passen så man lärt sig att ha stolt hållning undertiden man kör.

    Det får nog bli en sväng in i matdelen och sen en sväng till affären när man får sitt otroligt välförtjänade studiemedel på fredag :)

    Kycklingfilé är ingen dålig idé, lättlagat och gott. Men vad käkar man till kycklingfilé som inte består av kolhydrater… Glöm det föresten, jag springer in till matdelen direkt så står det säkert nånstans :)

    Tack för allt :)

    #567920
    ShaManIX wrote:
    Henkebenke:
    ”Grönskar” i mina ord är väl typ standardgrejerna. Dvs. Gurka, sallad, morötter, tomater, paprika, majs.

    Ah, OK. Det där är alla nyttiga grejer, men det finns mer som är nyttigt och gott. Morötter och broccoli t ex!

    ShaManIX wrote:
    Kycklingfilé är ingen dålig idé, lättlagat och gott. Men vad käkar man till kycklingfilé som inte består av kolhydrater…

    Varför inte äta kolhydrater? ;)

    #567921

    Naj naj naj, skippa inte kolisar! Då blir det skit på gymmet! Du kan möjligen minska på kolisar under deffen, men skippa dem inte! Framförallt inte om du nu vill bygga lite. Lasta på bara!

    #567922

    Men… Okej?
    Tänkte mest att eftersom under deff ska man minska på kolhydratintaget rätt kraftigt, så om man gör det även när man inte deffar så borde det vara som att minideffa hela tiden? :)

    #567923

    Ät tex;
    Keso/kesella, Kalkon/kyckling, Rött kött/köttfärs, Lax/makrill, Torsk/sej, Ägg,
    kombinerat med:
    Pasta, ris, potatis, havregryn, fullkornsbröd,
    ät även relativt stora mängder:
    Tomater, salladsgrönsaker, broccoli, morötter, ärtor, majs,
    komplettera med;
    ost, olivolja, omega-3, avocado, cashewnötter/valnötter,
    om du ibland vill byta ut grönsakerna så kan du istället tex äta:
    Jordgubbar, äpplen, bananer, päron, blåbär
    osv, osv, osv,,,
    You see?:)

    Byt ändock ut ett av dina body-pump pass mot ett renodlat styrkepass.
    Helkropp tex så här:

    1. Knäböj
    2. Marklyft
    3. Bänkpress
    4. Stångrodd

    Börja med två set a`15 repetioner i alla övningar, tills tekniken sitter. (ca 4-5 veckor). Höj sedan vikten så att du precis orkar tio repetioner i två set- (ca 4-5 veckor här oxå), sedan kan du höja vikten ytterligare o gå ner ändå mer i repsomfång.
    När du tränat en tid så här kan du variera belastning, repsomfång, antal set o ev även övningar regelbundet, tex varje vecka, varannan vecka, el hur du nu känner för det.
    Be en instruktör kolla på tekniken första gången du ska anväda dig av nya övningar.

    Kör hårt o lycka till.

    #567924

    Läs och lär från vad Patriknn skrev. Maten han listar är den grundläggande kosten du bör försöka ligga på, om målet nu är hälsa och bygga muskler. Självklart kan du fuska ibland, livet blir för jävla trist annars.

    Som jag sa bör du minska på kolhydraterna under deff men du behöver verkligen inte ta bort dem. Du kan ju exempelvis undvika att käka 150 gram pasta precis innan du går och lägger dig. Lägg dagens största måltid precis efter ditt gympass och ät lite lättare på kvällen (om inte passet är det sista du gör, för då kan du ändå med gott samvete trycka i dig kolisar).
    Styrketräning använder sig av kolhydrater (delvis) för energi, så för att helt utesluta kolhydrater måste du käka en ruskig mängd protein för att kompensera.

    Summa sumarum: Tänk mat i form av det Patriknn skrev, oroa dig inte för mycket för kolisar (käka lite mer fullkorn, inte bara fullkorn, men lite mer).

    #567925

    patriknn:
    När du uttrycker maten sådär så är ju faktiskt det mesta väldigt gott ut och det finns oändligt (eller ja, många iaf) med kombinationer till goda men även hälsosamma maträtter.

    Man får helt enkelt börja smått och slussa in matlagning i vardagen. Stor del till att jag ej lagar så mycket mat (annat än i bekvämlighetssynpunkt) är ju att det är fruktansvärt tråkigt att laga mat till sig själv. Men jag antar att även det är ett hinder man måste ta sig över.

    När vi pratar repetitioner, och vikt. Är det då så att jag ska använda vikter så att jag precis klarar 15 och inte orkar den 16de även där?

    kalkborste:
    Så i kort, ät nyttigt, inte egentligen bry sig om om det är kolhydrater eller proteiner (mer än att man ser till att det inte bara är fett :)) och sen när man ska deffa så skär man ner på kolhydraterna och försöker äta de kolhydrater man får i sig i samband med träningen.

    Rätt komiskt att jag såhär 2 dagar efter att jag talat om att ha varit omotiverad att gå in på själva gymmet stöter på en gammal polare som också tränar där som jag nu ska försöka hänga på. Han hade t.o.m ett program som tog 4 dagar i veckan som gick igenom hela kroppen. Kunde ju knappast bli bättre :)

    För att avvika lite från ämnet. Jag sitter och läser många andra trådar för att få så mycket kött på benen som möjligt och inte behöva ställa onödiga frågor som redan har besvarats i tråd efter tråd.
    Men alla dessa termer för de olika övningarna, stångrodd, bicepscurl, rak curl, hippelihoppstuds med vikt, arnold curl och allt vad det nu heter. Det råkar inte finnas någon bra sida, bild, guide, film eller dylikt där de finns förklarade? För som det ser ut i dagsläget så är jag som ni förstår, helt vilse :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.