Bra split att bygga massa?

Home Forums Allmänt om gymträning Bra split att bygga massa?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #48594
    #118124

    Tjena!

    Skulle vilja få reda på en bra split för att bygga massa med. Har tidigare nu legat på en rullande schema:

    1. Bröst/biceps
    2. Ben/mage
    Vila
    3. Axlar/triceps
    4. Rygg
    Vila
    1.

    Vill inte ha svar av massa amatörer och andra okunniga. Eller folk som skriver sök, för det har jag gjort och jag tänker inte sitta här i år och läsa igenom tråd efter tråd. Utan av utbildade eller vetande!

    #118125
    Quote:
    Vill inte ha svar av massa amatörer och andra okunniga. Eller folk som skriver sök, för det har jag gjort och jag tänker inte sitta här i år och läsa igenom tråd efter tråd. Utan av utbildade eller vetande!

    Om du går ut med den attityden lär du inte få någon som helst trevlig respons, det finns hur många scheman som helst du kan få tag på här på forumet. Trådar som detta skapas varje dag. Ditt nuvarande schema ser väll okej ut, du kan väll göra en ny splitt genom att använda skallen?

    #118126
    Quote:
    Om du går ut med den attityden lär du inte få någon som helst trevlig respons, det finns hur många scheman som helst du kan få tag på här på forumet. Trådar som detta skapas varje dag. Ditt nuvarande schema ser väll okej ut, du kan väll göra en ny splitt genom att använda skallen?

    Just det här svaret jag inte vill ha, jag menade inte att vara otrevlig på nått vis. Utan bara ha ”bra” svar

    #118127
    DzeL wrote:
    Tjena!

    Skulle vilja få reda på en bra split för att bygga massa med. Har tidigare nu legat på en rullande schema:

    1. Bröst/biceps
    2. Ben/mage
    Vila
    3. Axlar/triceps
    4. Rygg
    Vila
    1.

    Vill inte ha svar av massa amatörer och andra okunniga. Eller folk som skriver sök, för det har jag gjort och jag tänker inte sitta här i år och läsa igenom tråd efter tråd. Utan av utbildade eller vetande!

    Ok, här får du svar från en som både är utbildad och kunnig. För det första, tycker jag du har fel ingång. Du vill ha en split som bygger massa. Jag tycker att du för att bygga massa bör träna med massabyggande övningar. Massabyggande övningar är de klassiska basövningarna – övningar som involverar flera stora muskelgrupper. Ganska logiskt, eller hur?

    Främst bör du alltså syssla med övningar som marklyft, knäböj, frivändningar och bänkpress.

    Att hålla på och hatta med isolationsövningar och märkliga splitprogram innan du byggt upp en grundfysik är inte produktivt, kommer inte ge dig bra resultat. Tro mig.

    #118128

    Ser ut som ett bra försök men tyngst pressar gör du ju med bröst – inte axlar – så byt biceps och triceps. Och dom flesta gör tyngre latsdrag (=tyngre för triceps) än axelpressar så det är också ett bra skäl att byta plats på armövningarna (och inte ha lats dagen direkt efter triceps dvs)

    #118129
    DzeL wrote:
    Tjena!

    Skulle vilja få reda på en bra split för att bygga massa med. Har tidigare nu legat på en rullande schema:

    1. Bröst/biceps
    2. Ben/mage
    Vila
    3. Axlar/triceps
    4. Rygg
    Vila
    1.

    Vill inte ha svar av massa amatörer och andra okunniga. Eller folk som skriver sök, för det har jag gjort och jag tänker inte sitta här i år och läsa igenom tråd efter tråd. Utan av utbildade eller vetande!

    rullande 3split?

    bröst/axlar/tri
    ben(inclusive mark) vader bål
    rygg bic
    vila
    samma igen

    tungt ena rundan lätt andra rundan
    mvh

    #118130
    DzeL wrote:
    Tjena!

    Skulle vilja få reda på en bra split för att bygga massa med. Har tidigare nu legat på en rullande schema:

    1. Bröst/biceps
    2. Ben/mage
    Vila
    3. Axlar/triceps
    4. Rygg
    Vila
    1.

    Vill inte ha svar av massa amatörer och andra okunniga. Eller folk som skriver sök, för det har jag gjort och jag tänker inte sitta här i år och läsa igenom tråd efter tråd. Utan av utbildade eller vetande!

    Det där schemat säger inte ett skit förutom vilka dagar du vill träna dina muskelgrupper.
    Det är väl inget fel på spliten du angivi, finns säkert många scheman som utgår ifrån likadan split. Frågan är hur du tränar under spliten.

    #118131

    dag 1 – rygg, baksida axlar/nacke, biceps

    dag 2 – bröst, fram/mellersta axlar, triceps

    dag 3 – ben, vader, mage

    ät mycket, vila/sov mycket, fokus på basövningar (bänkpress, marklyft, knäböj, militärpressar).

    #118132
    joeyp wrote:
    Det där schemat säger inte ett skit förutom vilka dagar du vill träna dina muskelgrupper.

    I’m with him.

    Förutom att du ställer en sjukt vanlig och redan flera gånger besvarad fråga på ett otrevligt sätt och förväntar dig artiga svar av smarta personer utan att anstränga dig själv. Och japp, man får absolut ta upp det som pratats om förut. Inga problem. Men då får man också tåla att någon kommer att lipa om det, för vissa vill att man läser anslagstavlan före man sätter upp en egen lapp – och vissa tycker att det inte behövs.

    Du kan köra vänster biceps, trapz, yoga och käkmuskler en dag om du så vill. Gör du det på rätt sätt kommer de fortfarande att öka. Så du får pallra dig ner till tangentbordet och skriva mer utförligt vad du håller på med och vad du vill ha hjälp med. Inte bara säga;

    ”Hej, säg åt mig vad jag ska göra så tänker jag inte vara tacksam för hjälpen. Och du måste vara proffs, jag tolererar inget annat!”

    …för det är hyfsat kontraproduktivt. Skriv ut ditt schema ordentligt, skriv ut dina målsättningar och skärp dig så ska du se att någon tycker att det är roligare att svara. Och amatörer får visst hjälpa en annan amatör, det är ett DISKUSSIONSFORUM som liksom finns för att folk ska hålla diskussioner som man kan dra lärdom av.

    Vill du få allting gjort åt dig och vara dryg tillbaka kan du uppsöka en personlig tränare på SATS som debiterar dig 500kr i timmen för att hålla käften och le.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.