Bra träningsprogram för bäst resulatat!

Home Forums Allmänt om gymträning Bra träningsprogram för bäst resulatat!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #65805
    #459724

    Mitt program just nu:

    Mån: Biceps, Triceps, Axlar, bröst
    Tis: Ben, rygg, mage
    Ons:Biceps, Triceps, Axlar, bröst
    Tors:Ben, rygg, mage
    Fre:Biceps, Triceps, Axlar, bröst

    Lör/söndag vila.

    Kom gärna med bra förslag på 5 dagarsprogram som skulle vara bättre.:up:

    #459725

    du kan inte mena allvar med det schemat?

    #459726

    Nu är jag extrem nybörjare, men har inte kroppen längre återhämtning än 48 timmar? 7 dagar läste jag någonstans tror jag. Så det sliter väl mer än gör nytta att träna muskelgrupper var 48 timme?

    #459727

    Biceps, Triceps, Axlar, bröst 3 ggr i veckan? Varför köra 4 muskelgrupper under samma pass och sedan pressa in det 3 ggr i veckan?
    Dela upp muskelgrupperna mer och dra ner passen i mitt tycke. Se till att göra rejäla pass när du kör dem istället.
    Måste ju ta en evighet att köra igenom 4 muskelgrupper rejält.

    Så här ser mina träningsveckor ut.

    Mån: Bröst, triceps
    Tis: Löpning
    Ons: Rygg, biceps
    Tors: Cykling
    Fre: Ben, axlar, mage
    Lör-sön: Vila

    #459728

    Kanske inte rätt person att uttala sig om du tror att det är 7 dagars vila för musklerna att återhämta sig..

    #459729
    kaleper wrote:
    Kanske inte rätt person att uttala sig om du tror att det är 7 dagars vila för musklerna att återhämta sig..

    Jag ber om ursäkt. Min okunskap är tydligen på tok för stor för detta ämne.
    Men jag hänvisar till denna lilla länk.
    [https://www.body.se/content/traning/artikel.asp?CID=102]
    Del 2 där är ganska intressant, och om det nu stämmer (det är ju någon som är klart bättre lämpad att uttala sig än jag som skrivit) så vore väl det en klar fördel?

    Alltså att inte skapa överträning och skada mer än man gör nytta? Men finns säkert flera vägar att gå.

    #459730

    Man brukar säga att det tar 48-72h för en muskel att återhämta sig efter ett styrkepass.
    Tiden det tar för muskeln att återhämta sig beror på flera faktorer. Det beror på vilken muskel det gäller, hur hårt man tränat muskeln, hur perioden mellan passen ser ut, kosten samt genetiska förutsättningar.

    Min första tanke när jag såg upplägget var ”ouch!” Är riktigt nyfiken över hur dina axlar kommer att må om något år, om det är ditt ordinarie upplägg.

    #459731
    kaleper wrote:
    Kanske inte rätt person att uttala sig om du tror att det är 7 dagars vila för musklerna att återhämta sig..

    Känns inte riktigt som att du är rätt person att klaga heller med tanke på okunskapen bakom ditt inlägg (upplägg).

    Användaren Nykropp gav dig input och oavsett rätt eller fel, så gjorde han det för att vara snäll mot dig.

    Jag råder dig till att läsa igenom flera artiklar om hur man lägger upp ett träningsprotokoll/schema och börjar med det, eventuellt något nybörjarprogram. Här kommer du att få flera stycken som hävdar att just deras system är bäst, men i slutändan har du inte lärt dig ett smack och kommer nästa gång göra ett lika dåligt upplägg som du har för tillfället.

    #459732
    j.v.k wrote:
    [http://axon.blogg.se/category/axon-10-50.html]

    +1

    #459733
    kaleper wrote:
    Kom gärna med bra förslag på 5 dagarsprogram som skulle vara bättre.:up:

    Alla andra varianter i princip

    #459734

    har nytt schema, vad tycks ?

    Mån – biceps/triceps
    Tis – Ben/mage
    Ons – Bröst/rygg
    Tor – Ben/mage
    Fre – Biceps/triceps + marklyft

    kom gärna med egna idéer! :D

    #459735

    Kör halvkroppsträning 4 gånger i veckan med 3-4 tunga set (6-8 reps) och sedan 2-3 set med 10-12 reps på rygg, bröst och ben. Sen 1-2 set med pumpträning på armar (12-15). Jag tycker om att köra högreps på vaderna också så jag kör bara 10-12 och 15-20 reps där.

    Öka vikten varje gång du klarar det övre repsantalet i ditt första set. Kör lättare träning i 2 veckor för att låta kroppen återhämta sig efter 8 veckor med hård träning.

    #459736
    kaleper wrote:
    har nytt schema, vad tycks ?

    Mån – biceps/triceps
    Tis – Ben/mage
    Ons – Bröst/rygg
    Tor – Ben/mage
    Fre – Biceps/triceps + marklyft

    kom gärna med egna idéer! :D

    axlar???:whistle::frust:

    #459737
    kaleper wrote:
    har nytt schema, vad tycks ?

    Mån – biceps/triceps
    Tis – Ben/mage
    Ons – Bröst/rygg
    Tor – Ben/mage
    Fre – Biceps/triceps + marklyft

    kom gärna med egna idéer! :D

    Du behöver inte träna biceps och triceps mer än en gång i veckan, de får även träning när du kör bröst, rygg och axlar.
    Jag tränade också armar mer än en dag i veckan förr men de växte inte mer för det.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.