Bröstövning utan triceps

Home Forums Allmänt om gymträning Bröstövning utan triceps

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #70382
    #526616

    Hej,

    Jag har ett problem, när jag tränar bröst blir jag alltid så trött i triceps att jag inte kan fortsätta att träna bröst. Däremot känner jag att jag kan kräma ut mer ur brösten. Någon som vet någon bra övning för bröst som inte kopplar in triceps?

    Tack på förhand!

    #526617
    Martin Löwgren wrote:
    Alla övningar där du pressar kommer aktivera triceps mer eller mindre (bänkpress, bröstpress i maskin, hantelpress och armhävning med mera).

    Det du då har kvar är diverse flyes och cablecrosses vilka dock inte är lika bra massbyggare.

    Jag kör redan flyes. Cablecorss ger väl samma träning som flyes och det tar väl bara på utsidan av bröstet?

    Finns det ingen lösning på mitt problem?

    #526618
    Flessa wrote:
    Jag hade nog inte rekommenderat Brölstpress i maskin om man vill undivka att involvera Triceps i så stor utstärckning som möjligt, utan istället mer isolationsövningar såsom flyes, pecdec etc. Är det massa man siktar på så är det nog dock pressövningar att köra på. Kombinera bröst & trcieps träning under samma pass är ju ett hett alternativ kanske?

    Edit; såg att Martin hann före.

    Jag kombinerar dessa muskler under samma pass, men jag vill ju kunna köra mer bröst. Tyvärr går det inte för triceps pallar inte med :(

    #526619

    Sänk volymen på dina triceps-pass då. Inte svårare, Den lär ju knappast bli lidande om du redan kör slut på den.

    #526620
    J.v.K wrote:
    jag känner i stort sätt inget i triceps när jag kör bröstpress(givet beroende på vilket slags maskin), därför jag skrev så. men inte så att triceps blir uttröttad

    Bröstpress, är det när man sitter som i en stol och trycker två spakar rakt ut?

    #526621
    malawiglenn wrote:
    Alltså det är ju bara att fortsätta mala på, till slut hinner triceps ”i kapp” och du får en jämn fysik. Träna på dina svagheter istället :)

    Rent voly-/utseendemässigt har jag nog ”bättre” triceps än bröst….

    #526622
    malawiglenn wrote:
    låter ju som ett ypperligt tillfälle att träna styrkan då :)

    Men annars är ju ofta ”knepen” att köra flyes/pec deck före eller efter pressövningarna.

    Har du kört hantelpressar eller stångpressar?

    Jag brukar börja med hantelpress och sen kör jag flyes och sen kör jag hantelpress med sned bänk.

    #526623

    trötta ut brösten med flyes och supersetta med en pressövning utan någon vila alls mellan

    #526624

    Jag skulle göra som några föregående talare skrivit, dvs att föruttrötta brösten genom att lägga hantelflies innan bänk/hantelpress.

    #526625
    Flessa wrote:
    Lägg hantelpressen innan flyesen då. Alltså kör alla dina pressövningar först. När jag kör så blir det alltid pressövningarna först, känner annars precis som du att triceps blir lidande för resten utav passet.

    Så håll dig till basen: Tunga flerledsövningar först, följt av isolationövningar för respektive muskler.

    Tanken med att köra flyes mellan pressövningarna är för att låta triceps vila. Borde inte det vara smartare att köra som jag redan gör?

    #526626
    Peter_Eriksson wrote:
    Jag skulle göra som några föregående talare skrivit, dvs att föruttrötta brösten genom att lägga hantelflies innan bänk/hantelpress.

    Flessa säger raka motsattsen i föregående inlägg. Jag blir förvirrad. Kan man summera denna tråd med att det inte finns någon lösning på mitt problem? :(

    #526627

    Kan vara en idé att inte gå hela vägen upp och låsa ut triceps, bröstmuskeln jobbar mest i bottenläget på bänk/hantelpress. Ett annat knep är att inte slå ihop hantlarna när du är längst upp, utan ha dem paralella under hela lyftet.

    #526628
    Peter_Eriksson wrote:
    Kan vara en idé att inte gå hela vägen upp och låsa ut triceps, bröstmuskeln jobbar mest i bottenläget på bänk/hantelpress. Ett annat knep är att inte slå ihop hantlarna när du är längst upp, utan ha dem paralella under hela lyftet.

    Det låter bra, ska prova det!

    Tack alla för all hjälp!

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.