Bygga axlar

Home Forums Allmänt om gymträning Bygga axlar

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #552054

    Tjenis, jag är en klenis! :)

    Jo nu är det så att mina axlar har sackat efter ett bra tag och jag skulle vilja ha lite bra tips på att bygga upp dem.
    Det enda kruxet är att när jag har kört tungt ett bra tag så kommer mina axelskador tillbaka, och jag måste köra lätt igen+massa rehabövningar.

    Mina pass ser oftast ut såhär:

    *In/ut rotationer, 3 set
    *Sidolyft 3-4 set
    *Någon pressövning (favorit är bakom nacken i smith)
    *Omvända flyes för bakre axlar

    Ibland slänger jag in lyft framåt för främre delts.

    När jag har varit skadefri ett bra tag så har jag en tendens att skippa rotatorcuffövningar… Inte så bra kanske.

    Det är väl just i pressövningarna jag får som mest ont när skadan uppstått… Så antagligen är det väl också pressövningarna som orsakar skadan.

    Jag skulle gärna vilja slänga på vikter och ligga på 6-8 reps i varje set och bara GE FUCKING JÄRNET!!!!! Men då får jag ajaj :(

    Kan det vara en fördel att bara köra halva reps i pressövningar tro? Och ändå kunna köra tungt…

    Nu det senaste har jag kört rätt mycket dips för att jag ska tävla i AF i december… Så det har väl tagit hårt på axlarna… Har pga axelskada varit tvungen att skippa dips i 3 veckor nu… Men jag måste ju träna mkt dips för att bli bra på det… Och jag har inte råd att minska på axelövningarna, pga att det är en stor svaghet i symetrin.

    Tips? Liknande erfarenheter?

    #71124
    #552055

    Kör du aldrig stående rodd? Jag tycker det tar riktigt bra axlarna, se bara till att ha brett grepp så att inte trapzen kopplas in för mycket och se till att få upp armbågarna inte händerna. Kan vara bra att använda remmar i denna övning eftersom man kan få lite ont i handlederna av det lite konstiga greppen om stången.

    #552056

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=46207&highlight=axlar]

    Den tråden öppnades nu i dagarna, se om du hittar något matnyttigt där. :)

    #552057

    Peter – Jo de kör jag ibland, ingen favoritövning pga just handlederna…. Men jag ska ge det ett försök. Byta ut sidolyften mot det kanske… Har kört nog med sidolyft för en livstid känns det som :)

    gymmaren – Det är min favoritövning, men jag kör den väldigt sällan. Körde den nu i veckan för första gången på säkert 1-2 månader. Kändes rätt bra, då jag inte gick ner allt för långt.

    Rasmus – Axelövningar kan jag… Har säkert provat allt som går att göra i ett gym.. Men min fråga var baserad på att inte dra på mig skador hela tiden.. Och ändå kunna bygga maximalt..

    Någon som kommit långt med halva reps i axelövningar?
    Eller kanske bara högreppare?

    Jag behöver volyyyym!

    #552058

    Jag tänkte just på att du skrev att du får ont av pressövningar och att stående rodd kanske kan vara ett bra alternativ då det inte ger samma tryck på axelleden. Men testa med remmar, jag tycker handlederna mår bättre då. Det går ju även att köra med v-handtag eller två enkla handtag fastkopplade i karbinhaken, men jag upplever att trapz kopplas in mer då. Fördelen är dock att det är skonsammare mot handlederna.

    #552059
    Peter_Eriksson wrote:
    Jag tänkte just på att du skrev att du får ont av pressövningar och att stående rodd kanske kan vara ett bra alternativ då det inte ger samma tryck på axelleden. Men testa med remmar, jag tycker handlederna mår bättre då. Det går ju även att köra med v-handtag eller två enkla handtag fastkopplade i karbinhaken, men jag upplever att trapz kopplas in mer då. Fördelen är dock att det är skonsammare mot handlederna.

    Ska ge övningen ett nytt försök på måndag :) Det var ett tag sen jag körde den nu..
    Tack!

    #552060

    Har man oftast axelskador är det skit jobbigt. Ialla fall jag ville säga att jag har problem i mina axlar men kan endå köra nästan intill allt för det är ok nu. Mina problem försvann av sig själv typ :P jag vet inte hur men ja dom bara försvann. Kör mycket rotator cuffar och sådan rehab träning då på axlarna? Pressar är ju bäst för att bygga axlar tycker jag så man kan variera alla olika typer av pressar med sidolyften, faktiskt så kan man inte variera så mycket på axlarna som man kan på andra muskelgrupper.

    #552061
    Daniel Lindqvist wrote:
    Rasmus – Axelövningar kan jag… Har säkert provat allt som går att göra i ett gym.. Men min fråga var baserad på att inte dra på mig skador hela tiden.. Och ändå kunna bygga maximalt..

    Ah fan, jag läste lite slarvigt.
    My bad.

    #552062

    jag har ju själv en axelskada så när jag kör så blir det mest fokus på negativa fasen, lång negativfas och verkligen hitta kraften att ta i med axlarna när jag börjar pressa upp igen… funkar riktigt bra på mig:) och skadan känner jag inte av alls… sen har jag även märkt att när jag lyfter upp hantlarna i tex sittande hantelpress så kan det slita till lite så jag har bett min polare att lyfta upp den ena till mig sen kan jag slänga upp den andra med hjälp av 2 händer:) hoppas något av detta va till någon nytta:)

    Edit: testa att köra sidolyft i en cc, vikten ”drar” ju lite anorlunda där, kanske kan vara till någon hjälp för att chockera lite:)

    #552063

    Nu när vi ändå är inne på ämnet axlar, hur viktigt är det egentligen att träna rotatorkuffarna?

    Jag har aldrig gjort det, vilka fördelar har det att träna dem egentligen?

    #552064

    Axlarna är en liten grupp muskler. Stackars dessa muskler får jobba så hårt !
    Inte undra på att det kan bli sådana skador !

    BASÖVNINGAR som alla känner till är därför väldigt viktigt !
    Låt stora muskelgrupper får jobba, därmed får små muskler bli inkopplad i arbete. Helt naturligt och minst skadeproblem.
    När man börjar göra utökat program där man ska göra axel utövningar är det mesta proffsen som gör det. De tränar ju nästan varje dag och kan göra det.

    Jag misstänker att du forcerar för mycket. Låt kroppen få chansen vänja vid basövningar under långt tid, axlarna jobbar ju för fullt ändå.

    Jag har gått tillbaka till basövningar och fått fina resultat av axlarna, dvs mera detaljer och volym av axlarna. Slipper skadorna. Man bör tänka på att axlarna används mycket av många olika tränings övningar av övre delen av kroppen !

    #552065

    +1 Axlarna dina kanske får jobba för många dagar i rad? Du kanske kör axlar en dag och sen kör du armar dagen efter eller vad som helst som har axelpartiet inkopplat. Det sliter min vän. Vila eller kör ben mellan överkroppspassen, nu vet jag ju inte hur du tränar men det kan vara en överbelastning och en muskelslitning. Vet ju inte ”symptomen” heller men du kan ha skadat ett muskelfäste eller liknande. Värm upp ordentligt och se till att du är riktigt varm i muskeln och gå inte tyngre än vad den olidliga smärtan tillåter. Uppsök en sjukgymnast är ett annat bra tips! :D

    #552066
    simoncutler wrote:
    +1 Axlarna dina kanske får jobba för många dagar i rad? Du kanske kör axlar en dag och sen kör du armar dagen efter eller vad som helst som har axelpartiet inkopplat. Det sliter min vän. Vila eller kör ben mellan överkroppspassen, nu vet jag ju inte hur du tränar men det kan vara en överbelastning och en muskelslitning. Vet ju inte ”symptomen” heller men du kan ha skadat ett muskelfäste eller liknande. Värm upp ordentligt och se till att du är riktigt varm i muskeln och gå inte tyngre än vad den olidliga smärtan tillåter. Uppsök en sjukgymnast är ett annat bra tips! :D

    Schemat ser ut så här

    Mån Rygg, triceps
    Tis Axlar, trapz, mage
    ons ledig
    tors ben
    fre bröst, biceps, mage
    lör sön ledig

    Jag skulle ju kunna byta måndag till tisdag… Då är ju axlarna utvilade efter helgen iaf… Så får jag se om dom ändå fortsätter krångla.
    Då blir det axeldag imorgon.. axlarna känns ok just nu iaf. Så jag kommer att skifta lite övningar och se hur det känns =)

    Jag värmer alltid upp axlarna grundligt med högreppare.

    Tack för tipsen :)

    #552067

    Såpp då har jag kört axlar idag då :)

    Jag började med olika in/ut rotationer i kabel, kändes bra

    Drag mot hakan med brett grepp, gjorde ont som fan… Därefter kunde jag inte heller göra sidolyft med hantlar… smärtan från förra övningen satt i.

    Smärtan kommer alltså när jag, med böjda armbågar, lyfter armarna åt sidan eller bakåt.
    Jag inser nu att skadan uppkom rejält när jag tränade dips som mest för någon månad sen. Jag ville få nya pb:n varje vecka och körde alltid ett set utan att hålla emot på nedvägen…inte bra för axlarna..

    Jag kunde iaf kör press i smith, var uppe på 70 kg bakom nacken utan att det gjorde ont.
    Kanske ska hålla mig till pressövningar ett tag framöver, så den onda delen får vila…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.