Byta till helkroppspass?

Home Forums Allmänt om gymträning Byta till helkroppspass?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #52393
    #128458

    Jag och min träningskollega har det senaste året kört en 3-split där vi delat upp kroppen på följande sätt:

    Dag 1: Ben, mage

    Dag 2: Bröst, axlar, biceps

    Dag 3: Rygg, triceps

    Jag har för mig att någon nämnt att det blir för ”lite” träning för varje muskelgrupp om man bara tränar den en gång i veckan om man inte är rutinerad byggare som kör slut på varje muskelgrupp i varje pass.

    Jag har tränat regelbundet 3-4 dagar / veckan i drygt 3 år nu. Min kompis, i knappt 1 år.

    Är det upplägg vi har idag bra eller borde man vi lägga om schemat och fokusera på någon form av lättare helkroppspass 2-3 dagar/vecka i stället? Man vill ju gärna att tiden på gymmet inte ska bli för lång, vilket den gärna blir om man slänger in för många övningar och muskelgrupper i samma pass.

    Målet är att bygga både styrka och massa.

    Råd, tips och synpunkter?

    #128459

    Jag har kört helkropp mer eller mindre uteslutande dom sista två åren. Jag har provat de flesta upplägg under mina 12 år som tränande, men fastnat ganska hårt för helkropp. Fördelarna är många, ökad frekvens, enbart produktiva basövn, lätt att variera mellan hypertrofi eller styrkeinriktning, tidsbesparande=ökad motivation väl på gymmet=kontinuitet=resultat. Dock opponerar jag mig mot när du skriver ”lättare pass” helkropp kräver sin man. Största felet många gör när dom går över till helkropp är nog just det, kör typ 2-3 set *10, det gäller att köra hög volym, som nybörjare kan det vara för mycket men med dina tre år i bagaget tror jag du pallar;) det kan vara en utmaning rent psykiskt i början när man går från split till helkropp, men ge det lite tid och du kommer inte ångra dig. Är du drogfri tränande tror jag helkropp och halvkropp är ultimat, om inte helt optimalt.

    #128460

    Jag har svårt att sluta med helkropp, kört ett par halvkroppspass som vila men nästa pass blir det helkropp igen. Kolla in denna tråden: [http://forum.body.se/showthread.php?p=1132983#post1132983]

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.