Cardio – Styrka

Home Forums Allmänt om gymträning Cardio – Styrka

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71271
    #554080

    Är det någon som kombinerar cardio & styrketräning, eller ni delar upp det beroende på olika mål med träningen?

    #554081

    det beror på vad du vill komma fram till..om du ska minska på fettet så kör cardio på morgonen och styrketräna eftermiddag..eller tvärtom

    #554082

    Nu under deffen brukar jag köra 20-25 minuter på CrossTrainern efter varje pass och tar ibland även promenader – dock inte i samband med gymträningen.

    #554083

    har hört att det inte är bra att köra det efter ett pass för då ska musklerna vila..men kanske har fel:P

    #554084

    Men det mest effektiva sätt är att ta ett mål i taget:
    1.Bygg msukler
    2. Förbränna fett

    #554085

    Nja man kan köra ett styrkepass och sen cardio 30min utan problem. Om inte styrkepasset är 3h dvs vilket jag tvivlar på. Säg såhär du ska ha i dig ”mat” inom första timmen för bästa resultat men grejjen är den att du kan äta ”mat” säg 2h efteråt också. Så ett styrkepass på 40-60min + cardio 30min = säg 1½h. Det funkar prima ska du se.

    Men +1 till Spinaround. Men det är nog mest för hardcore tränare som kör sådär, bulk på höst/vinter och deff till våren/sommaren.

    #554086

    Läste det här på en sida:
    Våra muskler är omgivna av ett enormt nätverk av små kapillärer som förser muskelcellerna med blod. När man styrketränar så ställs enorma krav på dessa muskelceller, men tyvärr så stimuleras inte de omgivande kapillärerna tillräckligt. Detta innebär att när musklerna växer i storlek, och därmed kräver mer energi, så klarar inte de enskilda kapillärerna att leverera all den mängd blod som skulle behövas.

    Resultat? Dina muskler kan inte arbeta lika effektivt då de inte får alla näringsämnen. Din återhämtning blir lidande och du presterar sämre.

    När du lägger in konditionsträning i ditt träningsprogram så stimulerar du nyskapandet av kapillärer och förbättrar därför energitillförseln till dina muskler avsevärt.

    Kom ihåg att nyskapandet av kapillärer inte sker i hela kroppen utan enbart där muskeln stimuleras vid konditionsträningen. Därför rekommenderar jag att ni varierar er konditionsträning med allt från att löpning till cardiomaskiner.

    Muskeltillväxten borde då vara bättre om man kombinerar de båda, men kanske inte samma dag.

    #554087
    spinaround wrote:
    Muskeltillväxten borde då vara bättre om man kombinerar de båda, men kanske inte samma dag.

    Det stämmer inte; konditionsträning sänder signaler mTOR -> AMPK som mer eller mindre tar ut styrketräningens effekter på cellnivå.

    #554088
    King Grub wrote:
    Det stämmer inte; konditionsträning sänder signaler mTOR -> AMPK som mer eller mindre tar ut styrketräningens effekter på cellnivå.

    Gäller det på just den specifika muskelgrupp som tränats, elller överlag på kroppens muskelmassa?

    #554089
    Cristiian wrote:
    det beror på vad du vill komma fram till..om du ska minska på fettet så kör cardio på morgonen och styrketräna eftermiddag..eller tvärtom

    Det du säger gäller nog i ALLA lägen. Av skälet som King Grub förklarade så tjänar man mest av konditions-/styrkepasset om de är så mycket separerade ifrån varandra som möjligt.

    spinaround wrote:
    Men det mest effektiva sätt är att ta ett mål i taget:
    1.Bygg msukler
    2. Förbränna fett

    Tänk på att det finns folk som faktiskt tränar kondition fastän de inte deffar. :emo-thumb

    spinaround wrote:
    När du lägger in konditionsträning i ditt träningsprogram så stimulerar du nyskapandet av kapillärer och förbättrar därför energitillförseln till dina muskler avsevärt.

    Jag antar att ”sakroplastmatisk hypertrofi” är begreppet som omskrivs här, och jag tror att det krävs en extremt hög intensitet på konditionspasset för att stimulera en sådan. I det ändamålet tror jag att pump-träning (högreps) är effektivare. Det är min personliga spekulation om ämnet.

    #554090
    Missen wrote:
    Gäller det på just den specifika muskelgrupp som tränats, elller överlag på kroppens muskelmassa?

    Överlag, även om jag antar att det även är en muskelspecifik effekt.

    #554091

    När jag tränade på WorldClass hade jag en personlig tränare som la upp mitt träningsschema. Han la upp 40 min styrka och 20 min kondition och sa att det skulle vara mest effektivt för mina mål (att bli vältränad och bränna fett, kanske inte för muskelbyggande).
    Konditionsträningen skulle vara i form av intervallträning och han sa att om man tränar så, så fortsätter man att bränna kalorier även ett tag efter träningen.

    Varför säger en utbildad tränare så, om det inte stämmer? Eller stämmer det, bara att det inte är optimalt för muskelbyggande?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.