Chins-chinups-pullups-räckhäv-vad heter det?

Home Forums Allmänt om gymträning Chins-chinups-pullups-räckhäv-vad heter det?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #48566
    #118084

    Blir förvirrad ang namnet på denna övning med jämna mellanrum. Vad heter övningen nedan? Jag kallar den chins, dvs rak stång, brett mellan händerna och pronerat grepp. På svenska räckhäv har jag sett, men även pull-ups. Trodde chins var förkortning för chinups (pronerat) och pull-ups var med supinerat grepp. Help please.

    #118085

    Vad jag vet så är chins ,enligt Sverige, när man har knogarna mot sitt ansikte. Men i övriga världen är det tvärt om då är chins när man har handflatorna mot ansiktet och pullups knogarna mot ansiktet. ingen aning om varför..

    #118086

    På engelska är Chin-ups supinerat grepp och Pull-ups pronerat grepp!

    I Sverige används chins av dom flesta med pronerat grepp fast det inte är så.

    #118087

    Ja det är lite märkligt men chinups är som sagt supinerat. Alla som för journal (utom jag ;-) ) skriver alltid chins när det egentligen är pull-ups.

    #118088

    Tack. Hmm.. lite som jag misstänkte. Jag kör alltså Pull-ups. Skit också. Chins låter coolare.

    #118089
    Carrera65 wrote:
    Tack. Hmm.. lite som jag misstänkte. Jag kör alltså Pull-ups. Skit också. Chins låter coolare.

    Byt då, så får du större armar på köpet ;-)

    #118090
    Gober wrote:
    Byt då, så får du större armar på köpet ;-)

    Supinerat tar mer på armarna?

    Min huvudtanke med pronerat grepp (förutom att det ser coolare ut än supinerat..) är att jag kör biceps curl på slutet av pull-passet och då supinerat.

    #118091
    Carrera65 wrote:
    Supinerat tar mer på armarna?

    Min huvudtanke med pronerat grepp (förutom att det ser coolare ut än supinerat..) är att jag kör biceps curl på slutet av pull-passet och då supinerat.

    För mig tar supinerat (handflator mot mig) definitivt mer på armarna, det blir ju som en curl där man lyfter hela kroppen.

    Men hur mycket mer det ger för armarna vet jag inte. Båda varianterna är ju bra, jag gillar dock chinups (supinerat) mest och kör vanliga latsdrag på mitt andra ryggpass och det är ju pronerat.

    Men jag tycker nog att mina armar blev bättre sedan jag började med viktade chinups.

    #118092
    Gober wrote:
    För mig tar supinerat (handflator mot mig) definitivt mer på armarna, det blir ju som en curl där man lyfter hela kroppen.

    Men hur mycket mer det ger för armarna vet jag inte. Båda varianterna är ju bra, jag gillar dock chinups (supinerat) mest och kör vanliga latsdrag på mitt andra ryggpass och det är ju pronerat.

    Men jag tycker nog att mina armar blev bättre sedan jag började med viktade chinups.

    Återstår alltså bara argumentet att det ser coolare ut med pronerat grepp.

    #118093
    Carrera65 wrote:
    Återstår alltså bara argumentet att det ser coolare ut med pronerat grepp.

    Det är ju nog så viktigt!

    #118094

    Och så är det ju faktiskt jobbigare att köra pronerat än supinerat.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.