Cykling

Home Forums Allmänt om gymträning Cykling

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71870
    #568407

    Vad anser ni om cykling, vad gör cyklingen för verkan på kroppen – gör det någon över huvud taget?

    #568408

    Ja klart det gör? igenom att cyckla så får framför allt hjärtat jobba och även benen. Alla rörelser kräver energi så du kommer ju förbränna kcal också

    #568409
    AlexWinther wrote:
    Vad anser ni om cykling, vad gör cyklingen för verkan på kroppen – gör det någon över huvud taget?

    Vad menar du?

    Det är klart den gör en massa saker. Lite slitage på stjärtamentet, en hel del arbete för benen, en massa belastning på hjärtat och lungorna om man drar upp tempot eller lutningen, den förflyttar kroppen från punkt a till punkt b aningen snabbare än vid löpning och så vidare. Du får nog utveckla din något luddiga frågeställning för att få annat än luddiga svar.

    #568410
    Janpeter Sangborn wrote:
    Vad menar du?

    Det är klart den gör en massa saker. Lite slitage på stjärtamentet, en hel del arbete för benen, en massa belastning på hjärtat och lungorna om man drar upp tempot eller lutningen, den förflyttar kroppen från punkt a till punkt b aningen snabbare än vid löpning och så vidare. Du får nog utveckla din något luddiga frågeställning för att få annat än luddiga svar.

    Det jag menar är, är cykling effektivt – för att gå ner i vikt?

    #568411
    AlexWinther wrote:
    Det jag menar är, är cykling effektivt – för att gå ner i vikt?

    Ok, då är det ju begripligt, men varför skrev du inte det från början? Jo, cykling är effektivt för att gå ner i vikt. Kaloriförbrukningen är rimligt hög och aktiviteten är relativt snäll även om man är aningen överviktig. Plus att man får se en del och får frisk luft om man cyklar ute.

    #568412

    Jag har en mil till gymmet, vad anser ni – är det bra att cykla en mil till gymmet, gymma 45 min ungefär, och sen cykla en mil hem igen?

    Blir det för mycket träning, eller passar det att cykla såpass långe före och efter?

    #568413

    2 mil är inte speciellt mycket. Du skulle ju gå ner i vikt så det är ju bara att cykla på.

    #568414
    AlexWinther wrote:
    Jag har en mil till gymmet, vad anser ni – är det bra att cykla en mil till gymmet, gymma 45 min ungefär, och sen cykla en mil hem igen?

    Blir det för mycket träning, eller passar det att cykla såpass långe före och efter?

    Så mycket kardioaktivitet före och efter ett träningspass med syfte att bygga muskler (om det nu är ditt syfte) tycker jag inte är fördelaktigt.

    #568415
    Fragoulis wrote:
    Så mycket kardioaktivitet före och efter ett träningspass med syfte att bygga muskler (om det nu är ditt syfte) tycker jag inte är fördelaktigt.
    AlexWinther wrote:
    Det jag menar är, är cykling effektivt – för att gå ner i vikt?

    Det verkar som att han vill gå ner i vikt.

    #568416
    Rasmus Andersson wrote:
    Det verkar som att han vill gå ner i vikt.

    Verkar visst så. Sorry för mitt trötta läsande.

    #568417
    Fragoulis wrote:
    Så mycket kardioaktivitet före och efter ett träningspass med syfte att bygga muskler (om det nu är ditt syfte) tycker jag inte är fördelaktigt.

    OM man skulle vilja lägga på sig muskler, vilket troligen inte är trådskaparens huvudsyfte just nu, hur tror skada skulle den mängden cykling göra för en ”vanlig elitgymmotionär”?

    Hur lång tid tar det att cykla en mil i moderat tempo? 20-30 minuter.
    Hur belastande är det? Inte särskilt.
    Hur mycket energi måste man få i sig för att kompensera förbrukningen? Motsvarande ett litet mellanmål, typ.

    Visst, det kanske gör någon halvprocent eller så på den maximala möjligheten att få ut megamax i gymet. Å andra sidan kanske det ger någon halvprocent på pluskontot i och med att man är väl uppvärmd och med tiden får en hyfsad vardagskondis som gör att man inte får maxpuls bara av att ladda stången med vikter. Så för de allra flesta gör det nog mer nytta än skada.

    Cykelturen efteråt har åtminstone den fördelen att systemet får en chans att varva ner, vilket borde vara gynnsamt för sömn och återhämtning, vilket i sin tur är viktigt för muskeluppbyggnaden. Sen kan det säkerligen innebära att man får ytterligare lite kalorier som måste kompenseras upp. Har man redan svårt att få i sig tillräckligt så är det naturligtvis en utmaning att fixa till det.

    #568418

    Tack alle hopa :)

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.