Debatt : Styrketräning ger inte bra pulsvärden

Home Forums Allmänt om gymträning Debatt : Styrketräning ger inte bra pulsvärden

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #71259
    #553910

    Hej alla styrketränande personer!

    Jag själv styrketränar en del men största delen av min träning är löpning och innebandy.
    Både löpning och innebandy är två sporter där man får bra kondition och bra pulsvärden av.

    Ett gäng killar och jag hamnade i en diskussion om hur bra pulsvärden och hur bra hjärta man får av konditionsidrottande respektive av styrketränande personer. Förutsättningarna var att man tränar på en hög nivå, dvs 6-10 pass i veckan.

    Vi hade olika uppfattningar om hur bra styrketräningen va för hjärtat och för pulsen. Påverkas vilopuls, [http://www.pulsklocka.nu/pulsbegrepp_maxpuls.php maxpuls], träningspuls mm i en possitiv riktning av styrketräning och i så fall hur mycket.

    Vi kom fram till att det var mycket skiftande uppfattnigar i gruppen (som bestod av 9 personer, vara 3 va styrketränare och resten va konditionsidrottare).

    Vad anser ni? Har styrketräning en possitiv påverkan på vilopuls, maxpuls och träningspuls? I så fall, hur mycket jämfört med en konditionsidrott?

    Mvh/Backen

    #553911
    Backen wrote:
    Hej alla styrketränande personer!

    Jag själv styrketränar en del men största delen av min träning är löpning och innebandy.
    Både löpning och innebandy är två sporter där man får bra kondition och bra pulsvärden av.

    Ett gäng killar och jag hamnade i en diskussion om hur bra pulsvärden och hur bra hjärta man får av konditionsidrottande respektive av styrketränande personer. Förutsättningarna var att man tränar på en hög nivå, dvs 6-10 pass i veckan.

    Vi hade olika uppfattningar om hur bra styrketräningen va för hjärtat och för pulsen. Påverkas vilopuls, [http://www.pulsklocka.nu/pulsbegrepp_maxpuls.php maxpuls], träningspuls mm i en possitiv riktning av styrketräning och i så fall hur mycket.

    Vi kom fram till att det var mycket skiftande uppfattnigar i gruppen (som bestod av 9 personer, vara 3 va styrketränare och resten va konditionsidrottare).

    Vad anser ni? Har styrketräning en possitiv påverkan på vilopuls, maxpuls och träningspuls? I så fall, hur mycket jämfört med en konditionsidrott?

    Mvh/Backen

    Konditionsträning är det som gäller för att träna kroppens viktigaste muskel. Svenne Biff som tränar fem styrkepass i veckan kan mycket väl vara muskulös och deffad utan att fördenskull ha bra flås eller vilopuls.

    Maxpulsen kan du inte påverka och har ingenting att göra med hur vältränad du är. Vilopulsen och hur snabbt du kan gå från ytterligheterna maxpuls och vilopuls är däremot ett tecken på din träningsgrad.

    #553912
    Martin Löwgren wrote:
    Beror helt på hur styrketräning bedrivs. Tränar du efter crossfit konceptet (som vissa iofs inte klassar som styrketräning) så får du garanterat positiv effekter avseende kondition men aldrig densamma du får av riktigt konditionsträning.

    Instämmer. Cross-fit är antagligen det bästa av två världar. Traditionell boxning- och brottningsträning torde påminna en hel del om denna träningsform va? De har ju en oslagbar kombination av styrka och uthållighet.

    #553913

    Jag skulle nog säga att tung benträning ger ganska bra tryck på pumpen, kanske inget i jämförelse med sprintlopp eller intervaller, men helt förkastligt kan det inte va. Jag fick iaf väldigt bra värden under min senaste kontroll.

    #553914

    Styrketräning ger inte bra pulvärden och konditionsträning ger inte bra styrkeutveckling, förvånande?

    Fokus på styrketräning ligger på styrketräning.

    #553915

    Vad en grupp, 9 eller 90 personer anser är ju inte speciellt intressant egentligen? Frågan är ju snarare hur det ligger till?:)

    För att fortsätta på det anekdotiska temat kör jag ofta min pass så att pulsen slår i huvudet & andningen är konstant tung.
    Svårt att klumpa ihop det med lågintensiv promenadträning & nå ett allmängiltigt resultat.

    #553916

    Tar jag en injektion med adrenalin så kommer min puls också att slå i taket – men det är ingen bra konditionsträning med den metoden …

    #553917
    Bashful_Bob wrote:
    Tar jag en injektion med adrenalin så kommer min puls också att slå i taket – men det är ingen bra konditionsträning med den metoden …

    Antyder du att intensiv träning med vikter inte är har positiva resultat på konditionen? Eller allmänhälsan för den delen?:what:

    #553918

    För att få en positiv effekt på den allmänna uthålligheten (det som vi till vardags ofta benämner, delvis felaktigt, som kondition) krävs det att vi belastar hjärta och lungor, blodtransport plus muskler på en nivå de inte är vana vid och under relativt lång tid. Initialt kan det räcka att resa sig upp ur sängen (vilket även gäller för att få en styrketränande effekt), men ganska snart krävs betydligt mer än så.

    Ska man se till vilka träningsformer som ger belastning av hjärta och lungor på tillräckligt hög nivå under tillräckligt lång tid kommer inte styrketräning i den form den oftast bedrivs att kvala in särskilt högt på listan. Nog ger det en viss effekt, men inte jämfört med de flesta konditionsidrottsaktiviteter.

    Man blir bra på det man tränar, skulle man kunna säga. Dessutom har det en viss betydelse hur man testar ”konditionen”.

    Jag är inget kondisfenomen, men kör skiten ur de flesta kondisidrottare exempelvis i den ärofyllda grenen ”flytt av trerumslägenhet”. Min kombination av kondis och styrka tycks vara som gjord för att jobba som flyttkarl, men vid ett normalt cykeltest eller löptest är jag ytterst medioker. Likaså när det gäller 1RM i styrkelyft.

    #553919

    Sen ska vi nog passa oss för att sätta likhetstecken mellan träningeffekter och hälsa. Visst samband finns både mellan styrka och hälsa och mellan kondis och hälsa, men hälsa rymmer ofantligt mycket mer än att vara bra på en sak. Att vara bra på mycket kombinerat med en bra kost, en god mental staus, bra immunförsvar, ”bra val av föräldrar”, goda levnadsvanor och en dos tur med mera, då börjar vi tangera någon sorts hälsobegrepp.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.