Decline close-grip benchpress – Bra eller dålig?

Home Forums Allmänt om gymträning Decline close-grip benchpress – Bra eller dålig?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #55236
    #140837

    Vad tkr ni om denna övningen?

    Är det en bra övning för triceps? Om inte, varför?

    (Nedåtlutande smalbänk)

    #140838

    [http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/]

    #140839
    Anton Johansson wrote:
    [http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/]

    Det är inte smalbänk utan vanlig bänkpress. Visserligen blir det såklart samma risk att åka på en propp men kör man högreppare och ej vinklar bänken mer än 10-15grader så borde man minimera den risken lite iaf.

    Så jag undrar fortfarande om det är en bra övning för triceps, bortsett för ovannämnda risk såklart.

    Kopplar man in triceps mer när man kör nedåtlutande pressar?
    Om jag tänker rätt så borde det bli så.. Kör man uppåtlutande så känns de ju mer i bröst och framsida axlar.

    #140840

    kör de på plan bänk, ser ingen anledning att köra de lutandes varken neråt eller uppåt..

    #140841
    dilldipparn wrote:
    Det är inte smalbänk utan vanlig bänkpress. Visserligen blir det såklart samma risk att åka på en propp men kör man högreppare och ej vinklar bänken mer än 10-15grader så borde man minimera den risken lite iaf.

    Så jag undrar fortfarande om det är en bra övning för triceps, bortsett för ovannämnda risk såklart.

    Kopplar man in triceps mer när man kör nedåtlutande pressar?
    Om jag tänker rätt så borde det bli så.. Kör man uppåtlutande så känns de ju mer i bröst och framsida axlar.

    Pressmomentet förblir ett pressmoment, jag ser inte hur vinkeln på bänken skulle ändra biomekaniken bakom rörelsen? Och nej, högreppare kan vara lika farligt det – ansträngningen sker under ett längre tidsintervall och därmed kan blodtrycket öka under en längre tid, speciellt om du utför någon form av andhållning (typ valsalva m.m) Sen så kommer blodet lättare att färdas neråt, bl.a på grund av gravitationen.

    #140842

    Hur är det med liggande benpress? Där är ju fötterna avsevärt högre än huvudet.
    Däri borde ju risken för blodpropp öka avsevärt?

    #140843
    Spridis wrote:
    Hur är det med liggande benpress? Där är ju fötterna avsevärt högre än huvudet.
    Däri borde ju risken för blodpropp öka avsevärt?

    Det fungerar inte så. I benpress är det enda som är över huvudet en del av benen och fötterna och det spelar väl ingen roll. I lutande bänk är huvudet under hela kroppen. Det gör stor skillnad.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.